پنج شنبه , ۹ حمل ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چگونه می‌توان از آزار و اذیت جنسی کودکان جلوگیری کرد؟

آزار و اذیت جنسی کودکان از معضل‌های مهم اجتماعی است و همه روزه، کودکان زیادی مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند و حتی به‌دنبال این آزار و اذیت جان‌های خود را از دست می‌دهند. این مساله یکی از دغدغه‌های مهم والدین به شمار می‌رود و صحبت کردن در مورد مراقبت از اندام‌های خصوصی با کودکان برای خیلی از خانواده‌ها به ویژه والدین دشوار است. باید روش‌های گوناگون در باره‌ی جلوگیری از آزار و اذیت جنسی به کودکان آموزش داده شود تا آنان بتوانند از خود در مقابل خطرات احتمالی محافظت کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد به طور تقریبی از هر ۶ پسر یک نفر و از هر ۴ دختر یک نفر در جهان تا قبل از سن ۱۸ سالگی تحت آزارهای جنسی قرار می‌گیرد. مساله‌ی وحشتناک‌تر این‌که تنها ۱۰ درصد متجاوزان برای کودکان افراد بیگانه و ۲۳ درصد متجاوزان از خود کودکان بودند.

بسیاری از والدینی که کودکان‌شان مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفته‌اند، می‌گویند به خوبی از کودکان خود مراقبت می‌کردند و حتی فکرش را هم نمی‌کردند که این اتفاق برای کودک آن‌ها رخ دهد. اما مساله مهمی که وجود دارد این است که ما هرگز نمی‌توانیم دایماً کودکان خود را در جلو چشم خود نگه‌داریم، آن‌ها به مکتب، بیرون از خانه، پارک، خانه‌ی دوستان خود یا آشنایان ما می‌روند.

بسیاری از کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند و کم‌تر از ۵ سال سن داشته‌‌اند، می‌گویند متجاوزان خود را می‌شناختند. با توجه به این موضوع حتی به آشنایان هم نمی‌توان کاملاً اطمینان کرد. پس بهترین راهی که می‌توانیم کودکان خود را در مقابل خطر آزار و اذیت جنسی محافظت کنیم آموزش دادن به آن‌ها در مورد مراقبت از اندام‌های خصوصی‌شان است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد اغلب والدین به دلیل مسایل فرهنگی و تربیتی به اندازه‌ی کافی با کودک خود در مورد محافظت از بدن خود صحبت نمی‌کنند و بسیاری از کودکان در این مورد آموزش ندیده‌اند و متجاوزان از همین موضوع استفاده کرده و کودکان را به شکل‌های گوناگون فریب می‌دهند.

در این مطلب به مواردی اشاره می‌شود که والدین چگونه می‌توانند با کودک خود بدون ترس در مورد مراقبت از اندام‌های خصوصی کودکان صحبت کنند.

از زمانی که کودکان به سنی رسیده‌اند که می‌توانند مکالمه کنند و منظور شما را بفهمند، می‌توانید این کا ر را شروع کنید و اسامی قسمت‌های بدن را به آن‌ها آموزش دهید و کمی در مورد آن قسمت‌ها به کودک خود توضیح دهید. از نام‌های مناسب برای قسمت‌های بدن استفاده کنید یا حداقل به کودک خود بیاموزید که کلمات واقعی برای آن قسمت بدن چیست. از گفتن این حرف‌ها به کودک خود نترسید و بدانید که اگر اتفاق بدی برای آن‌ها بیفتد آن‌ها می‌توانند با استفاده از این کلمات توضیح دهند چه اتفاقی برای‌شان افتاده است.

به کودکان خود بگویید بعضی از قسمت‌های بدن او کاملاً خصوصی است و هیچ کسی حق دیدن آن را ندارد. به آن‌ها توضیح دهید که فقط پدر و مادر می‌توانند قسمت‌های خصوصی بدن آن‌ها را ببینند و افراد بیگانه و بیرون از خانه حق دیدن آن‌ها بدون لباس را ندارند. هم‌چنین در مورد داکتر رفتن و معاینه هم توضیح دهید که در حضور پدر و مادر مشکلی ندارد داکتر اندام‌های خصوصی او را ببیند چون پدر و مادر آنجا حضور دارند.

به کودک خود توضیح دهید همان‌طوری که کسی حق دیدن اندام خصوصی آن‌ها را ندارد، آن‌ها هم نباید اندام خصوصی کسی را ببینند؛ حتی نباید به اندام خصوصی کسی دست بزنند و اجازه بدهند کسی به اندام خصوصی آن‌ها دست بزند. بسیاری از والدین از گفتن بخش دوم پرهیز می‌کنند و متجاوزان از همین موضوع استفاده کرده و از کودک می‌خواهند تا به اندام او دست بزند.

اغلب متجاوزان کودک را تهدید می‌کنند یا فریب می‌دهند تا اتفاقی که افتاده را به کسی نگویند. مثلاً می‌گویند این یک راز است، نباید به کسی بگوید اگر افشا کند، بلایی سرش می‌آورد یا به شرطی با او بازی می‌کند که به کسی نگوید که اوهم با وی بازی کرده است.

به کودک خود توضیح دهید که مهم نیست کسی چه می‌گوید نباید این مسایل را مخفی کند و اگر کسی از آن‌ها خواست چیزی را مخفی کند خیلی زود به والدین خود بگوید.

مراقبت از اندام‌های خصوصی فقط جلوگیری از لمس آن توسط افراد دیگر نیست ولی این موضوع معمولاً از طرف والدین نادیده گرفته می‌شود. متاسفانه افراد بیماری در جامعه وجود دارند که به کودکان گرایش جنسی دارند. این افراد علاقه‌ی زیادی به گرفتن عکس برهنه از کودکان و منتشر کردن آن در فضای مجازی دارند که می‌تواند کودک شما را به مخاطره بیندازد. به کودکان خود تاکید کنید هیچ کسی حق گرفتن عکس از اندام‌ها خصوصی آن‌ها را ندارد.

بسیاری از کودکان با «نه» گفتن مشکل دارند. به کودکان خود یاد دهید که هیچ مشکلی ندارد هرگاه در موقعیت نامناسبی قرار گرفتند یا از آن‌ها کار نامناسبی خواسته شد نه بگویند. به آن‌ها آموزش دهید در چنین موقعیت‌هایی چه کاری انجام دهند. برای مثال اگر کسی خواست اندام خصوصی او را ببیند یا لمس کند، از موقعیت فرار کنند.

اغلب کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ می‌گویند چیزی در این مورد به کسی نگفته‌اند چرا که می‌ترسند برای آن‌ها مشکلی پیش بیاید. به کودک خود آموزش دهید مهم نیست چه اتفاقی افتاده است اگر حقیقت را بگویند هرگز برای آن‌ها مشکلی به وجود نخواهد آمد.

بعضی از متجاوزان با نوازش و لمس‌های مهربانانه به کودکان تعرض می‌کنند و ممکن است کودک متوجه نشود که مورد آزار جنسی قرار گرفته است. به کودک خود در این مورد این‌گونه نوازش‌ها و رفتارها توضیح دهید و تاکید کنید کسی حق ندارد اندام‌های خصوصی آن‌ها را لمس کند حتی اگر مهربان باشد.

این موضوع مهمی است. بسیاری از کودکان توسط افراد آشنا و بچه‌های دیگر مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند. پس لازم است به کودکان خود توضیح دهید افراد بد لزوماً شبیه کارتون‌ها نیستند و می‌توانند از دوستان و آشنایان ما باشند. به کودک خود تاکید کنید که پدر و مادر می‌توانند برای تمیز کردن یا کرم زدن به اندام خصوصی آن‌ها دست بزند اما هیچ فرد دیگری حق این کار را ندارد حتی دوستان و آشنایان، عمه، کاکا، خاله، معلم و مربی. به کودک خود آموزش دهید حتی اگر آن‌ها را دوست داشته باشند باز هم نباید اجازه دهند به اندام خصوصی آن‌ها دست بزنند.

در پایان به این نکته توجه کنید که نمی‌توانیم کاملاً مطمئن باشیم که با صحبت کردن در مورد مراقبت از اندام‌های خصوصی بتوانیم از هر گونه سواستفاده جنسی جلوگیری کنیم. اما آگاهی همیشه یک مانع قدرتمند محسوب می‌شود به خصوص در مورد کودکان که اغلب به علت عدم آگاهی مورد آزارهای جنسی قرار می‌گیرند. پس بحث آموزش‌ در مورد مراقبت از اندام‌های خصوصی را جدی بگیرید و روی روش‌های مختلف جلوگیری از آزار و اذیت جنسی کودکان مطالعه و تحقیق کنید.

مطلب پیشنهادی

افغانستان در جمع بدترین کشورها برای کودکان قرار گرفت

یک سازمان حامی حقوق بشر هشدار داده که حدود یک میلیارد کودک در معرض «خطرات …