پنج شنبه , ۳۰ حمل ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تلفات کودکان در افغانستان، ۲۷ درصد کُل تلفات کودکان در منازعات مسلحانه در جهان را تشکیل می‌دهد

#کودک‌خبر، کابل: صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان، یونیسف، از افغانستان به عنوان پُرتلفات‌ترین کشور برای کودکان، در میان کشورهای در حال منازعه یاد کرده می‌گوید که بیست‌وهفت درصد کُل تلفات کودکان در سطح جهان، مربوط به افغانستان است.
این سازمان در گزارش «تاثیر جنگ بر کودکان»، گفته است که از سال ۲۰۰۵ به این‌سو، ۲۸هزار و ۵۰۰ کودک به اثر خشونت‌های مسلحانه در افغانستان قربانی شده‌اند. پس از افغانستان، یمن، سوریه، ایتوپیا، بورکینافاسو، کامرون، کلمبیا، لیبیا، موزامبیک و فیلیپین نیز به عنوان کشورهای مرگ‌بار و ناقضان جدی حقوق کودکان یاد شده‌اند.
یونیسف در گزارش خود نسبت به افزایش «موارد جدی» نقض حقوق کودکان در جهان شدیداً هشدار داده می‌گوید که نقض حقوق کودکان در منازعات مسلحانه بیشتر شده است. به گفته‌ی این سازمان، کم‌تر از نیمی از طرف‌های درگیر جنگ متعهد به حمایت از حقوق کودکان هستند.
هنریتا فور رییس اجرایی یونیسف، در این گزارش می‌گوید که بی‌اعتنایی طرف‌های منازعه نسبت به حقوق کودکان سال به سال بیشتر شده و کودکان در مناطق در حال منازعه بی‌رحمانه جان می‌دهند. خانم فور می‌افزاید: «سال به سال، بی‌اعتنایی طرف‌های درگیر جنگ نسبت به حقوق و رفاه کودکان وحشت‌ناک‌تر شده است.» رییس اجرایی یونیسف تاکید دارد: «کودکان رنج می‌برند و به‌خاطر همین بی‌رحمی‌ها می‌میرند. باید تمام تلاش‌های خود را به خرج دهند تا کودکان در مناطق در حال منازعه از آسیب‌ها در امان بمانند.»
یونیسف هم‌چنین گفته که هرچند اطلاعات مربوط به نقض حقوق کودکان در سال ۲۰۲۱ تاهنوز به صورت کامل جمع‌‌آوری نشده است، اما تنها در سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۶هزار و ۴۲۵ مورد تخلف شدید علیه کودکان توسط این سازمان تایید شده است.
براساس این گزارش، نقض شدید حقوق کودکان تنها شامل موارد کشته و زخمی شدن کودکان در منازعات مسلحانه نیست، بلکه اختطاف و خشونت‌های جنسی نیز شامل این موارد می‌شود. این سازمان گفته موارد اختطاف کودکان و خشونت‌های جنسی علیه آنان و هم‌چنین استخدام کودکان برای منازعات مسلحانه، حداقل در سه ماه اول ۲۰۲۱ به حد هشداردهنده‌ی افزایش داشته است.
با این‌‌حال، هنریتا فور می‌گوید کودکانی که در مناطق در حال منازعه زندگی می‌کنند، زمانی در امنیت قرار خواهند گرفت که طرف‌های درگیر خشونت، اقدامات مشخصی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کودکان روی‌دست گیرند و از ارتکاب جرایم جدی علیه کودکان خودداری کنند.
خانم فور با پایان یافتن سال ۲۰۲۱، از طرف‌های درگیر خشونت خواسته تا به حملات علیه کودکان پایان داده و برای خاتمه دادن به خشونت‌های مسلحانه، در جستجوی راه‌های حل سیاسی و صلح‌آمیز باشند.
سازمان‌های بین‌المللی متعددی بارها از افغانستان به عنوان مرگ‌بارترین و بدترین کشور برای کودکان یاد کرده و نخستین بار نیست که تلفات کودکان در این کشور در سطح جهان، رکورد می‌زند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …