پنج شنبه , ۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

دریچه آرزوها

نویسنده: مهریه خسروی

کانکور؛ دریچه‌ رسیدن به اهداف به هر جوان است. کانکور برای همه، یک دغدغه‌ ذهنی است که در هراس‌ اند با چه ترفندی از این آزمون گذر کنند تا به نردبان خواسته‌های‌شان نزدیک‌تر شوند.
تعریف کانکور از نظر هر علم دوست، متفاوت است. کسانی‌که ثانیه‌ها را هدر نداده‌اند و برای عبور از آن تلاش می‌نمایند، روشنایی‌ است.
به گمان بعضی‌ها همان کانکور، شانس است و تلاشی در کار نیست؛ چون به فکر این‌که از سه سال درس، همه‌اش شامل این دوره نمی‌شود ولی از نظر برخی دیگر باید تلاش نمود تا به رشته‌ دلخواه خود رسید.
هستند افرادی‌که الله توکُلی با دریافت نمره خوب، در رشته خوب راه یافتند ولی بعضی‌ها با چندین سال تلاش نتوانستند به راه شان ادامه دهند و یا هم به مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی راجع شدند و با انباری از ناامیدی، دست از امیدهای شان کشیدند.

پس آیا کانکور شانس است یا باید به تلاش از این دریچه عبور کرد؟

گذشتن از کانکور به مراحلی از جمله: رفتن به آموزشگاه‌های معتبر و جرأت دور بودن از تفریح به یک مدت زمان طولانی ضرورت دارد که بعضی‌ها یا هزینه پرداخت فیس کورس را ندارند؛ آنهم در شرایطی‌که نیم از جوانان در فقر به سر می‌برند و یا اگر توان پرداخت پول را دارند، همت درس خواندن و انگیزه تلاش از آنها ز‌‌دوده شده‌است.
مشکلی‌که نزد بعضی‌های ما وجود دارد این است که فکر کانکور در سال اخیر مکتب به سر ما می‌آید چون بنیاد کج است. اگر از ابتدا تمام دروس اساسی، تدریس شود؛ قسمی‌که متعلم شوق پیدا کند به علم نه پا به فرار شود و یا این‌که متعلم از یک صنف به بعد، باید استعدادیابی شود و در همان رشته اختصاصی درس بخواند تا وقتی وارد دانشگاه می‌گردد، آشنایی با رشته‌ی دلخواه خود داشته باشد.
از دید دیگر‌، کانکور یک چالش ذهنی برای یک شخص شمرده می‌شود. این‌که طی یک سال، درس‌های سه سال را مرور و دوباره یادگیری، صورت بگیرد – توأم با استرس امتحانات که باید از پس این کوله‌بار گذر کند و به هدف خود نزدیک شود.
تأثیرات منفی‌که کانکور برای جوانان ایجاد می‌کند این است اگر از این آزمون موفق به در نیایند بعضی‌هایی‌که تلاش شبانه‌روزی کرده‌اند دُچار افسرده‌گی، شکست و ناامیدی شده و در کُل، دست از تلاش برای رسیدن به اهداف شان می‌کشند.

ایجاد پروسه بایومتریک در کانکور سبب از بین رفتن تخطی‌ها شده است؟! و پروسه امتحانات شفاف‌تر شده نسبت به سال‌های قبل؟!

کانکور؛ آزمونی است که دقت، توجه و سرعت در آن لازم است و مشکلی‌که وجود دارد این است که در هراس اند از این آزمون؛ در حالیکه فقط باید دقت شود در نحوۀ عملکرد.
سطح سوالات باید در هر دوره مدنظر گرفته شود تا حقوق جوانان پایمال نشود چنانکه سال‌های گذشته همه شاهد چنین حالتی بودیم که به خیلی‌ها ضربه وارد کرد. مضاف بر آن پذیرش کم در رشته‌ها، یکی از مشکلات دیگر است و به درازا کشیدن اعلان نتایج سبب هدررفتن وقت جوانان می‌شود.

مطلب پیشنهادی

آدم شویم و انسانیت را یاد بگیریم

مروه شهرزاد باید قبول کنیم هرآنچه بر سر ما آمده، از دست خودمان است. بیهوده …