دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۹ راهکار برای تقویت و توسعه روابط پدر و پسر

Wayne Parker

منبع: Very Well Family 

#کودک‌خبر، کابل: روابط پدر و پسر می‌تواند پیچیده باشد. پدرها و پسرها با علایق کاملاً متفاوت از هم، ممکن است برقراری ارتباط با یک‌دیگر را کمی دشوار بیابند. برخی اوقات پدران و پسران، خود را رقیب یک‌دیگر می‌بینند. گرایش‌ها و تمایلات مردانه در پدر و پسر باعث می‌شود در بسیاری از مواقع هر دوی‌شان در برقراری چنین رابطه‌ای گیج شده و دچار مشکل شوند.

همان‌طوری که به روابط خود و پسرم نگاه می‌‌کنم، به فکر روابط خود و پدرم می‌افتم. این روابط سال‌ها پدر و پسر را در تعامل نگه‌می‌دارند. من برخی از عناصر اصلی را برای ایجاد یک رابطه‌ی قوی میان پدر و پسر شناسایی کردم.

ایجاد یک رابطه قوی
کارهای زیادی وجود دارند که می‌‌توانید با انجام دادن آن، پیوندتان را با فرزندان‌تان مستحکم و قوی بسازید. در ذیل ده راه برای قوی‌تر کردن رابطه میان شما وجود دارد.

۱-تاثیراتی که پدر بر فرزند دارد تشخیص کنید

بخواهیم بدانیم ویا ندانیم، واقعیت این است که پسران شیوه مردانگی را با نگاه کردن به پدران خود یاد می‌گیرند. در بسیاری از مواقع به نقش پدر در شکل‌گیری شخصیت پسر توجه نمی‌شود اما در هرصورت این مطلب واقعیت انکار ناپذیر است. وقتی پسر نحوه‌ی تعامل پدر با مادرش را می‌بیند، در واقع شیوه احترام گذاشتن ویا حتی بی احترامی را می‌آموزد. از سویی شیوه تعامل زن و مرد را نیز از پدر می‌آموزد و حتی نحوه‌ی مواجه شدن با تفاوت‌ها در زندگی را نیز از پدر خود یاد می‌گیرد. وقتی پسر به تعاملات پدرش با مردان دیگر نگاه می‌کند، شیوه‌ی ارتباط با دیگر مردان را از او می‌آموزد. درک این موضوع که پدر بر پسر تأثیری جدی دارد، باعث می‌شود پدر روابط با پسرش را جدی‌تر گرفته و برای تقویت آن بیش از پیش تلاش نماید.

۲- علایق مشترک را توسعه بدهید

این درسی است که از پدر خودم آموختم. وقتی من در سن رشد بودم، پدرم در یکی از ادارات دولتی کارمند بود و سرش به شدت شلوغ بود. پدرم واقعاً مرد بود، او با این‌که خیلی سرش شلوغ بود همیشه با دوستانش به ورزش و تفریح می‌رفت. من برعکس پدرم عاشق کتاب بودم و از ورزش کردن متنفر بودم. او خیلی تلاش کرد که من نیز به ورزش علاقمند شوم و مرا با خودش به میدان‌‌های ورزشی می‌برد، اما من همان‌جا زیر یک درخت می‌نشستم و کتاب می‌خواندم.

بیشتر بخوانید:

احترام به زنان را از کودکی به پسران‌تان آموزش دهید

به بهانه‌ی روز جهانی کودک: بایدهای پدر و مادر در پرورش فرزند

پسرم رابطه من و پدرش را دیده، چه‌کار کنم؟

چگونه پسران خود را فمینیست بار بیاوریم؟
اما، هردوی ما چیزی را که دوست داشتیم، خیمه برپا کردن در طبیعت بود. گاهی اوقات به طبیعت می‌رفتیم و از این کار لذت می‌بردیم. وقتی در کنار یک‌دیگر بودیم و هر دو لذت می‌بردیم، کم‌کم روابط هردوی ما عمیق‌تر شد.

۳- از یک بازی اندکی خشن نترسید

پسرانم، مخصوصاً وقتی هنوز کوچک بودند، از هر کاری که فعالیت زیادی در آن بود، استقبال می‌کردند. مثلاً کمی کشتی در خانه و یا روی چمن‌های بیرون از خانه می‌توانست برای‌شان لذت‌بخش باشد. به نظر می‌رسد این بازی‌ها که اندکی خشونت نیز در خود دارند، می‌تواند وسیله‌ای باشد برای تقویت ارتباط پدر و پسر. هرچند که باید از انجام حرکات آسیب‌زا خودداری کرد، اما اندکی خطر کردن مشکلی ایجاد نخواهد کرد. وقتی کودکان بزرگ‌تر شوند، این تجربه‌ها می‌تواند جرأت ورود به ورزش‌هایی مانند کوه‌‌نوردی، اسکیت و هاکی روی یخ را به آن‌ها بدهد.
 ۴- درگیر فعالیت‌های پدرانه و پسرانه شوید

برای یک پسر انجام کاری که در واقع بزرگ‌تر از سن و سال خودش است، بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. انجام فعالیت‌های بزرگ پدرانه و پسرانه می‌تواند به تقویت رابطه این دو بسیار کمک کند. مثلاً کارهای تعمیراتی از جمله تعمیر موتورسایکل و یا موتر و یا حتی باز و بسته کردن قطعات یک دستگاه قدیمی می‌تواند برای پسر به شدت لذت‌بخش باشد. از جمله کارهایی که می‌تواند برای کودک تجربه‌ی لذت بخش باشد و رابطه پدر و پسری را تقویت کند، رسیدگی به باغچه و گلدان‌هاست.

۵- یک فعالیت بزرگ‌تر را در پیش گیرید

برخی چیزهای جادویی وجود دارند که پسر می‌خواهد درگیر فعالیت‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر از توانایی خود شود. این یکی از دلایلی است که من با پسرانم از کار کردن در پروژه «Eagle Scout» لذت می‌بردم. فعالیت‌هایی که انجام دادن آن دور از توانایی کودک باشد، مشارکت او در چنین فعالیت‌هایی می‌تواند به تقویت روابط پدر و پسر کمک کند. کاری دوام‌دارتری که باهم انجام شود، می‌تواند پیوندی را میان پدر و پسر ایجاد کند.

۶- به حرف‌های پسر خود گوش بدهید
مردان معمولاً برای برقراری ارتباط مؤثر تلاش می‌کنند. من متوجه شدم که همیشه بیش از یک تا دو دقیقه به حرف طرف مقابلم گوش نمی‌دهم و فوراً براساس همین یک یا دو دقیقه تصمیم می‌گیرم. اگر ما بتوانیم از همان سنین کودکی مهارت گوش دادن بدون قضاوت را بیاموزیم، در آینده می‌توانیم روابط پایدار را با دیگران شکل بدهیم. پس وقتی با پسر خود هستید سعی کنید وقتی حرف می‌زند شما نیز به خوبی و با دقت به صحبت‌های او گوش دهید. می‌توانید به همراه پسرتان به ماهی‌گیری، تماشای یک مسابقه ورزشی وغیره بروید و در آن‌جا و طول مسیر از او بخواهید تا صحبت کرده و با دقت به حرف‌هایش گوش دهید. حدود بیست‌وپنج درصد زمان را خودتان صحبت کنید و هفتادوپنج درصد باقی‌مانده را به گوش دادن فعال اختصاص دهید.

۷- از صحبت کردن در باره مسایل مهم نترسید

برای آموزش به پسرتان در باره روابط اجتماعی و از جمله روابط میان زن و شوهر وقت بگذارید. باز صحبت کردن در باره مسایلی که گفتن آن برای خیلی‌ها شرم پنداشته می‌شود، به فرزند شما کمک می‌کند تا نگرش بهتری در باره روابط زن‌وشوهری داشته باشد.

با افزایش رسانه‌های اجتماعی و افزایش روزافزون بحث‌ها در باره روابط میان زن‌وشوهر، به پسران خود اجازه دهید تا آنان نیز نگرش خود را در این باره بیان کنند. بهتر است خود شما در این باره برای فرزندان‌تان معلومات دهید تا آنان مجبور نشوند که از منابع دیگر، معلومات نادرستی به‌ست بیاورند.

۸-به نکات مثبت تمرکز کنید
در این روزها فرزندان ما با پیام‌های منفی زیادی مواجه می‌شوند. تنها نمایش تبلیغات تلویزیونی کافی است که پسران ما حس بدی نسبت به خود پیدا کنند. معمولاً پیام‌های بازرگانی تلاش می‌کنند تا با کاهش اعتماد به نفس نیازهایی کاذب را در درون ما ایجاد کنند و سپس با استفاده از این خلأ محصول‌شان را به مشتریان خود بفروشند. از سویی در فیلم‌ها و سریال‌هایی که از تلویزیون‌ها پخش می‌شوند، پسران با جذابیت‌های ظاهری عجیب و غریب ظاهر می‌شوند که باز هم حس بدی را به پسران ما خواهد داد. باید سعی کنید موفقیت‌های پسرتان، هرچند هم که کوچک باشد را مورد توجه قرار دهید و با جشن گرفتن و یا خرید هدیه، داشته‌های‌شان را در مقابل چشمان‌شان بزرگ کنید. با تقویت درونی پسر خود می‌توانید رابطه‌ی قوی و مبتنی‌بر اعتماد را با آن‌ها برقرار سازید و از بمباران‌های منفی پیرامون‌شان بکاهید.

۹-برای هریک از پسران‌تان جداگانه وقت بگذارید

ما نیاز داریم با هرکدام از فرزندان خود رابطه‌ای منحصر به فرد داشته باشیم. بنابراین اگر چند پسر دارید، باید برای هرکدام‌شان به صورت اختصاصی وقت بگذارید. مثلاً ممکن است یکی از پسران‌تان عاشق والیبال باشد و دیگری فوتبال. پس با یکی والیبال بازی کنید و با آن یکی فوتبال و یا گاهی اوقات در کنار هم به تماشای مسابقات فوتبال و یا والیبال بپردازید تا هیچ کدام از آن‌ها احساس کمبود نکرده و ارتباط‌تان با هر دوی آن‌ها عمیق و عمیق‌تر شود.

مطلب پیشنهادی

آنچه را که باید در باره معنی و مفاهیم لبخند نوزادان بدانیم

دانشمندان می‌گویند لبخند نوزادان که تقریباً از بدو تولد آن‌ها شروع می‌شود، می‌تواند اطلاعات زیادی …