یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

سفارش کمیسیون حقوق بشر برای جلوگیری از ترویج خشونت علیه غیرمسلمانان در متون درسی

#کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر، می‌گوید که سه بسته سفارشی تهیه و برای شامل‌سازی آن در متون آموزشی مکاتب به وزارت معارف ارایه کرده است. این کمیسیون گفته که جلوگیری از ترویج خشونت علیه غیرمسلمانان در متون درسی، از جمله‌ی سفارش‌های این کمیسیون به وزارت معارف است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر با انتشار گزارشی از کارکردهایش در سال مالی ۱۳۹۹، گفته است که این کمیسیون مفردات درسی کتاب‌های تعلیمی را مورد مطالعه و تحلیل قرار داده و به‌دنبال آن سه بسته سفارشی که جلوگیری از ترویج خشونت علیه غیرمسلمانان نیز می‌شود، برای اصلاح نصاب تعلیمی به وزارت معارف ارایه کرده است. در گزارش کارکردهای کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است: «کمیسیون براساس یافته‌های تحقیقی خویش سه بسته سفارشی را تهیه کرده و برای شامل‌سازی آن در متون آموزشی کشور و تقویت بیشتر ارزش‌های حقوق بشری به مسوولان وزارت معارف سپرده است. این سه بستە‌ی سفارشی مسایل مهمی چون: درج حقوق بشر در متن کتاب‌های تعلیمات اسلامی، برابری جنسیتی، حقوق زنان، کودکان و اشخاص دارای معلولیت و کاربرد ارزش‌های حقوقب‌شر برای ملت‌سازی را شامل می‌شوند.» کمیسیون هم‌چنین تاکید کرده است: «در نتیجه مطالعه و تحلیل مفردات تعلیمات اسلامی از صنف اول تا دوازدهم، حدود ۱۲ مورد علیه ارزش‌های حقوق بشر و نبود مصادیق حقوق بشر یافت شد. متون ترویج خشونت علیه غیر‌مسلمانان، نبود موضوع صلح و محیط‌زیست، نبود موضوع حقوق زنان و قشر آسیب‌پذیر از مواردی بوده که شناسایی شده و برای تعدیل و اضافه کردن آن به مسوولان سفارش شده است.»
کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌افزاید که در تحلیل محتوای مفردات علومی اجتماعی نیز کمبود ۱۲ مصداق حقوق بشر یافته شده و در این متون مواردی شامل حل منازعه، حفاظت از محیط‌زیست، کرامت انسانی، حقوق زن، صلح، حقوق کودکان، حقوق مهاجرین و حقوق اشخاص دارای معلولیت پرداخته نشده است. همین‌طور در میان این سفارش‌ها، به عکس‌هایی که در متون درسی به کار گرفته شده نیز، اشاره شده است.

مطلب پیشنهادی

فرزندپروری به سبک یک قبیله‌ی کوچک در دل جنگل‌های آمازون

ایماتا راون پایگا؟ او چه کار می‌کند؟ این سوالی بود که دیگنا مادربزرگ شوهرم از …