دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

می‌خواهید درست پدری کنید؟ این پنج نکته را درنظر داشته باشید

کودک‌خبر، کابل: پدری کردن تنها تامین‌ نیازمندی‌های خانواده و فرزندان نیست، بلکه شامل مسوولیت‌های اساسی دیگری نیز می‌شود که به شرح ذیل بیان شده است.

  • از سنین پایین شروع کنید: از دوره‌ی که حاملگی همسرتان پدری کردن را شروع کنید. در مورد آرزوهای‌تان برای فرزندتان صحبت کنید و در هنگام تولد نوزاد حضور داشته باشید. از همان ابتدا در مراقبت از کودک مشارکت کنید. این زمان برای ایجاد ارتباط بسیار مهم است. مراقبت از نوزاد برهورمون‌های بدن‌تان تاثیر می‌گذارد و اولویت‌های زندگی‌تان را تغییر می‌دهد. پس مراقب باشید! پدرانی که از نظر جسمی از کودک مراقبت می‌کنند، مجذوب آنها شده و با آنها هماهنگ می‌شوند. این را جاذبه می‌نامند. مردان می‌توانند در خواباندن مجدد نوزاد در نیمه شب مهارت پیدا کنند، در آغوش گرفتن و راه رفتن، آرام تکان دادن آنها، به آرامی آواز خواندن یا هرکار مفید دیگری، به خود اجازه ندهید که در مورد کودک، بی‌دست و پا باشید. به این کار ادامه دهید. از همسرتان و دیگر دوستان مجرب کمک بگیرید و به توانایی خود افتخار کنید. حتی اگر شغل تخصصی دارید، آخر هفته با تعطیلات خود را به کودک اختصاص دهید. از دوسالگی به بعد، از همسرتان خواهش کنید آخر هفته به مهمانی یا گردش برود و شما را با کودک نوپا تنها بگذارد. به این ترتیب متوجه توانایی‌های خود می‌شوید.
  • وقت صرف کنید: این امر اهمیت زیادی دارد. اگر همواره هفته‌ای پنجاه‌وپنج یا شصت‌ ساعت کار می‌کنید، به عنوان یک پدر، کار درستی نمی‌کنید. فرزندان‌تان در زندگی مشکل خواهند داشت و شما مقصر هستید. پدران باید به موقع به خانه بیایند تا با فرزندان‌شان بازی کنند، بخندند، به آنها آموزش بدهند. زندگی شرکتی و مشاغل کوچک، دشمنان خانواده هستند. اغلب پدران متوجه می‌شوند که راه حل این مساله، درآمد کم‌تر و حضور بیشتر در کنار خانواده. زمان کاری بیشتر و دست‌مزد بیشتری به شما پیشنهاد شد، به این پیشنهاد جواب رد بدهید و بگویید: «فرزندانم اولویت بیشتری دارند.»
  • احساسات خود را نشان دهید: تا زمان بزرگ‌سالی، فرزندان‌تان را در آغوش بگیرید، بخندانید، با آنان کشتی بگیرید یا کارهای ملایم‌تری نیز انجام بدهید. کودکان داستان خواندن، درکنار هم نشستن، آوازخواندن و نواختن آلات موسیقی را دوست دارند. به کودکا‌ن‌تان بگویید که چقدر عالی، زیبا، خلاق و باهوش هستید. این عبارات را زیاد و با احساس به کار ببرید. اگر والدین شما احساسات‌شان را بُروز نمی‌دادند، شما مجبورید آن را بیاموزید. مردان یا پسران هم‌جنس‌باز می‌گویند که یکی از دلایل هم‌جنس‌بازی آنان این است که آنها دچار کمبود محبت پدرانه بوده‌اند و این باعث شده تا عشق جنس مذکر برای‌شان اهمیت بیشتری داشته باشد.
  • سخت نگیرید: از بودن در کنار کودکان‌تان لذت ببرید. اگر در کنار آنها هستید تا مرتکب اشتباهی نشوند یا به آنها تحکم کنید، بدانید که این «بودن» از کیفیت بالایی برخوردار نیست. چون کیفیت یا به عبارت دیگر چگونگی حضور بسیار با ارزش است. فعالیت‌هایی را تجربه کنید که هردو از آن لذت می‌برید. فشار برای موفق شدن را از دوش کودکان‌تان بردارید اما تاکید کنید ک در امور در خانه مشارکت کنند. به آنها اجازه دهید که در یک یا حداکثر دو ورزش یا فعالیت شرکت کنند، به صورتی که وقت آن را داشته باشند. وقتی را برای پیاده‌روی، بازی و گفتگوی اختصاص دهید، هیچ فعالیتی را بیش از اندازه‌ی که یک سرگرمی باشد، رقابتی نسازید. به طور مستمر هرآنچه را می‌دانید به کودکان‌تان بیاموزید.
  • مسوولیت‌پذیر باشید: برخی از پدران، پدران آسان‌گیر «اوقات‌خوش» هستند که همه‌ی مشکلات را بردوش همسرش می‌گذارند. در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنید. بر چگونگی درس‌ خواندن و انجام کارخانگی فرزندان‌تان نظارت داشته باشید، روش‌های انضباطی ملایم اما مشخصی را در پیش گیرید. لت‌وکوب نکنید، گرچه شاید گاهی مجبور باشید برای بچه‌های‌تان محدودیت‌هایی قایل شوید. براحترام گذاشتن به دیگران پافشاری کنید و خودتان مانند یکی از کودکان رفتار نکنید. به حرف‌های کودکان‌تان گوش کنید و به احساسات‌شان اهمیت دهید. در مورد طرح کلی تربیت با همسرتان صحبت کنید. یعنی «درمجموع چگونه به پیش برویم؟ چه تغییراتی را باید ایجاد کنیم؟» تربیت کردن به صورت یک کار گروهی می‌تواند رشته‌ی پیوند جدیدی را بین شما و همسرتان ایجاد کند.

 

مطلب پیشنهادی

منسوخ شدن ۱۴ افسانه در باره تغذیه نوزاد با شیر مادر

منبع: unicef افسانه؟ تغذیه با شیر مادر آسان است. #کودک‌خبر، کابل: کودکان پس از تولد …