دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۱۰ پله برای تقویت حافظه کودکان

Judy Willis

منبع: Psychology Today

#کودک‌خبر، کابل: یکی از جالب‌ترین مطالعات در حوزه‌های مغز و حافظه، تصویربرداری عبصی و نقشه‌برداری مغزی است. این مطالعات به شیوه یادگیری مغزی می‌پردازند. متخصصان مغز و اعصاب با بررسی عملکرد مغز هنگام یادگیری به اطلاعات جالب و مفیدی درباره تقویت‌ حافظه کودکان دست‌ یافته‌اند. در ادامه به ده نکته‌ی برجسته برای تقویت حافظه کودکان پرداخته شده است.

اول: دوری از استرس

زمانی که معرض اضطراب و فشار روانی قرار داریم، مغز اطلاعات را به بخش واکنشی خود می‌فرستد و از حرکت جریان اطلاعات به بخش قدامی مغز جلوگیری می‌شود؛ یعنی ناحیه‌ای از مغز که حافظه بلندمدت در آن شکل می‌گیرد. پس برای آموزش کودکان می‌توان این مساله را در نظر گرفت و قبل از شروع آموزش، اقداماتی برای کاهش فشار روانی و استرس انجام داد. مثلاً با پخش موسیقی شاد و کودکانه، بازی‌های ساده با توپ وغیره یا لطیفه‌های خنده‌دار از میزان اضطراب آنها کم کرد. با از بین رفتن استرس و فشار روانی ظرفیت مغز کودکان برای پذیرش و حفظ اطلاعات افزایش می‌یابد و حافظه به شکل قابل ملاحظه‌ای تقویت می‌شود.

دوم: جلب توجه

حوادث خاطره‌انگیز و جالب در حافظه بلندمدت انسان ماندگار می‌شوند. برای آموزش بهتر و تقویت حافظه کودکان، باید با آماده‌سازی مغز آنها، قبل از مطرح کردن موضوعی خاص، ظرفیت و امکان یادگیری را افزایش داد. با کمک گرفتن از ابزارهای کمک‌آموزشی مانند پوسترها، فیلم‌های آموزشی یا پرسیدن سوال و معما درباره موضوع درس کنجکاوی آنان برانگیخته می‌شود. کنجکاوی فیلترهای حسی مغز را برای تمرکز و توجه بیشتر باز می‌کند. تلاش کنید با جلب توجه کودکان و تحریک محرک‌های حسی و پرسش‌گری در آنها مطالب آموزشی را در حافظه بلند‌مدت‌شان ثبت کنید.

سوم: رنگ

مغز در هر ثانیه در معرض حجمی از اطلاعات قرار دارد، اما تنها بخش کوچکی از آنها گزینش می‌شوند و اجازه ورود می‌یابند. ناخودآگاه انسان، برای ورود این اطلاعات، گزینشی تصمیم‌گیری می‌کند. رنگ‌ها از معدود راه‌یافتگانی هستند که حسگرهای مغزی نسبت به آنها واکنش شدیدی نشان می‌دهند. پس اطلاعات را با بهره‌گیری از رنگ‌های مختلف در وسایل و محیط کودکان به شکل رمزدار در حافظه آنها پررنگ می‌کنید. مغز کودکان برای به خاطر آوردن حقایقی که آموخته، به کمک رنگ‌ها به کلیدها و سرنخ‌هایی برای به خاطر آوردن اطلاعات حافظه دست پیدا می‌کند. استفاده از تصاویر رنگی، اجسام و وسایل رنگی مانند کتابچه‌، پنسل‌ وغیره تحریک‌پذیری مغزی و تقویت مغز و حافظه کودکان را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

ده نکته برای افزایش تمرکز در کودکان

شش راهکار مفید برای تقویت هوش نوزادان

آموزش با بازی؛ کاری برای تقویت خلاقیت و استقلال شخصیت کودکان

خاطرات دوران نوزادی در حافظه باقی می‌ماند

چهارم: تازگی و تنوع

اگر خلاقیت و کارهای تازه و متنوع را به تجربه‌های یادگیری کودکان اضافه کنید، فرآیند مغزی به خاطرسپاری به شدت تسریع می‌شود. قبل از شروع مطالعه یا یادگیری، برای کودکان خود خلاقیت و تنوع ایجاد کنید. می‌توانید محیط را برای او دل‌انگیزتر کنید؛ یک شمع روشن کنید یا آموزگاران می‌توانند از کلیپ‌های آموزشی شاد و مرتبط با مبحث آموزشی استفاده کنند. انتخاب بسیار گسترده و وابسته به مورد آموزشی و البته امکانات و سلیقه شما و کودکان‌تان است. با ایجاد تجربه‌های متنوع در یادگیری، سیستم هوشیاری کودکان تغییر می‌کند و با آغوش باز پذیرای فرآیند به خاطرسپاری و نگهداری اطلاعات مغزی می‌شوند.

پنجم: برداشت‌های شخصی

هر کودک دریافت مخصوصی از اطلاعات دارد و با امکانات ذهنی و استعدادهای ویژه خودش می‌آموزد. باید کودکان را تشویق کرد تا نسبت به مسایل کنجکاو باشند و سوالات خود را مطرح کنند. در این صورت برداشت‌های شخصی آنها از موضوعات مختلف گسترش می‌یابد و به نتایج درست‌تری از موضوعات مختلف می‌رسند. تجزیه و تحلیل شخصی از مسایل به ماندن اطلاعات در مغز و فرآیند تصفیه اطلاعات هر فرد بسیار کمک می‌کند. برای مثال، داستان‌گویی در به خاطرسپاری حقایق بسیار مفید است. داستان‌ها با ایجاد کدهای ذهنی، بازیابی و فراخوانی اطلاعات را ساده می کنند. الگوی حفظ کردن اطلاعات در مغز با داستان‌ها تقویت می‌شود.

ششم: حافظه ارتباطی

مغز اطلاعات را در مدتی کم‌تر از یک دقیقه در حافظه کوتاه‌مدت نگه می‌دارد و تنها در صورتی اطلاعات موجود در حافظه کوتاه‌مدت ماندگار می‌شوند که ارتباطی میان آنها و دانش گذشته در مغز موجود باشد. یعنی اطلاعاتی در مغز ثبت می‌شوند که با مغز پیوندهای معنایی پیدا کنند و سپس اطلاعات به حافظه بلندمدت کوچ می‌کنند. سعی کنید با ایجاد یک پل میان تجارب گذشته کودکان، دانش قدیم و اطلاعات جدید او را به هم مرتبط کنید.

هفتم: الگوبرداری

برای تشکیل حافظه دایمی، کودکان اطلاعات وارد شده به حافظه بلندمدت را به سطح بالاتری از فعالیت‌های ذهنی و مغزی انتقال می‌دهند. برای این کار فعالیت‌هایی از جانب کودک صورت می‌گیرد که دلالت بر حرکت اطلاعات به سوی ماندگاری در حافظه دایمی دارد. مثلاً زمانی که کودک شما از مطلبی که آموخته است خلاصه‌برداری می‌کند؛ به ویژه زمانی که این خلاصه‌برداری به زبان و روش خود او صورت می‌گیرد، یعنی اطلاعات در مغز او ثبت شده است. با در نظر گرفتن مدل یادگیری هر کودک می‌توان از کمک ابزارهایی مانند موسیقی، اشکال، حرکات موزون و متحرک، کتاب‌های مصور وغیره استفاده کرد. فقط باید دقت کرد یادگیری کودک در چه دسته‌ای از مدل‌های یادگیری قرار دارد. یادگیری در برخی از افراد از طریق دیداری یا در اصطلاح به شکل بصری صورت می‌گیرد و این مورد برای برخی دیگر به شکل شنیداری وغیره است.

هشتم: تقویت حافظه درازمدت

ما حس‌های پنجگانه متفاوتی داریم و اطلاعاتی که از طریق هرکدام از این حواس دریافت می‌کنیم در قسمت مختص به همان حس در مغز ثبت می‌شود. بناً برای آموزش کودکان باید تلاش کنید تا تمام این حواس را به جنب‌و‌جوش تحریک کنید. فعالیت‌های مختلف موجب می‌شوند مغز اطلاعات کسب شده از تحریک هر حس را در بخش‌های گوناگون ذخیره کند، در این صورت مغز کودک شما مسیرهای چندگانه‌ای به سمت حافظه می‌سازد که کار بازیابی و تازه‌سازی اطلاعات را موثرتر و سریع‌تر می‌کنند. این مدارهای ارتباطی شکل گرفته که به اطلاعات موجود در حافظه می‌رسند با تکرار و تمرین بیشتر، قوی‌تر می‌شوند. پس بهره‌گیری از عناصر حسی مختلف و تکرار و تمرین با استفاده از آنها باعث بازیابی اطلاعات در حافظه و تقویت حافظه کودکان می‌شود.

نهم: تمرین برای ماندگار شدن اطلاعات

برای تقویت حافظه، مغز به پروتیین و هم‌چنین کمک انتقال‌دهنده‌های عصبی نیاز دارد. توجه و تمرکز مغز به سرعت و در حدود ۱۰ دقیقه پس از مواجهه با اطلاعات جدید تخلیه و صفر می‌شود. با ایجاد فواصل مناسب به مغز برای تغییر از حالت یادگیری به وضعیت یادگیری مجدد کمک می‌کنید. در این صورت، مغز زمانی برای به‌کارگیری مواد‌شیمیایی برای بازساخت عملیات حافظه مهیا می‌کند. این استراحت و فاصله می‌تواند به شکل استفاده از موسیقی، بازی‌های ساده وغیره باشد. بعد از گذشت دقایقی، مغز هوشیاری و اطلاعات لازم برای ذخیره اطلاعات را در حافظه کسب می‌کند.

دهم: اس‌وای‌ان-ناپس

شبکه‌های انتقالی عصبی، پروتین‌ برای انتقال دانش و اطلاعات به مغز و ساخت حافظه، پس از گذشت ده دقیقه فعالیت، دو باره تخلیه می‌شود. Syn-naps، بخشی از مغز است که به کودک شما فرصت می‌دهد تا فعالیت یادگیری را تغییر دهد و اجازه دهد تا مواد شیمیایی مغز دو باره پُر شود. Syn-naps می‌تواند توسعه پیدا کند و کلمات یا عملکردهای دیگر در خود جای دهد. بعد از گذشت چند دقیقه، مغزه ریفرش یا تازه شده و برای ذخیره‌سازی حافظه جدید آماده می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی

آنچه را که باید در باره معنی و مفاهیم لبخند نوزادان بدانیم

دانشمندان می‌گویند لبخند نوزادان که تقریباً از بدو تولد آن‌ها شروع می‌شود، می‌تواند اطلاعات زیادی …