دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

هفت راز مهم برای تقویت توانایی یادگیری

 

منبع: PICK THE BRAIN

#کودک‌خبر، کابل: مهم نیست که در چه سنی قرار دارید و در طول دوره زندگی خود می‌آموزید. آموزش رسمی تان در دوره‌ی لیسه به پایان می‌رسد اما برای یادگیری، فرصتی به پایان نمی‌رسد. شما ممکن است در یک دانشگاه، لیسه تجارت، مکتب شبانه، کالج یا مکتب بزرگ‌سالان شرکت کنید. شما می‌‌توانید دانش خود را از طریق‌های مختلفی تقویت کنید، اما برای یادگیری نیازی به ابزار مناسب و مفید نیست؟

اول: آماده باشید

اگر آنلاین آموزش می‌بینید یا در صنف حضور دارید، در هر دو صورت نیاز است برنامه‌ی درسی‌ خود را قبل از شروع صنف به دقت مرور کنید تا از محتوای آموزشی هر درس باخبر شوید. با رجوع به این برنامه می‌توانید خودتان را پیشاپیش برای هر درس آماده کنید. مثلاً اگر لازم است از نرم‌افزار خاصی استفاده کنید، زودتر دانلود و نصب نرم‌افزار را انجام دهید. علاوه بر نرام‌افزار آموزشی، کتاب تمرین و سایر منابع مورد نیاز را تهیه کنید و تاریخ هر جلسه صنفی را در تقویم‌تان علامت بزنید.

دوم: نظم و برنامه داشته باشید

اگر یادداشت‌های‌تان را تایپ می‌کنید، پس حتماً لازم است یک پوشه‌ یا فولدر جداگانه و مشخص را در کمپیوتر به یادداشت‌های درسی‌تان اختصاص دهید تا بتوانید هر زمان که نیاز داشتید، به راحتی پیدای‌شان کنید. مهارت مرتب کردن پوشه‌ها در کمپیوتر موجب صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شود. اما اگر یادداشت‌های‌تان را دست‌نویس می‌کنید، یادتان باشد همه‌ی کاغذها را گیره بزنید و برچسب‌گذاری کنید.

سوم: به وقت باشید

اگر در صنف تلیفون شرکت می‌کنید، یعنی صنفی که از طریق تماس تلیفونی تشکیل می‌شود، پنج دقیقه زودتر زنگ بزنید. یادتان باشد میزتان را مرتب کنید و جلوی دست‌تان قلم و کاغذ داشته باشید یا این‌که در کمپیوترتان یک فایل جدید باز کنید. اگر هم در صنف حضوری شرکت می‌کنید، بازهم لازم است چند دقیقه‌ای زودتر از موعد مقرر حاضر شوید. وقتی به موقع در صنف حضور پیدا کنید، همه‌ی حواس‌تان متوجه صنف خواهد بود، اما وقتی دیر برسید، حواس‌تان مدام به سمت نکاتی خواهد رفت که به گمان‌تان از دست داده‌اید، به همین دلیل کمی طول می‌کشد تا خودتان را جمع‌وجور کنید و با بقیه‌ی صنف همگام شوید.

بیشتر بخوانید:

ده راه حمایت از کودکان برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه

تشخیص ناتوانی یادگیری در کودکان

تاثیر رنگ نور محیط بر میزان یادگیری کودکان دانش‌آ‌موز

تاثیر طرح فضای آموزشی بر نحوه‌ی یادگیری کودکان

چهارم: یادداشت برداری کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید همزمان گوش دهید و بنویسید، توصیه می‌کنیم فقط گوش دهید و یادداشت نوشتن را به بعد از صنف موکول کنید. البته می‌توانید از خود آموزگار تقاضا کنید اصل مطالب، خلاصه یا یادداشت‌های خودش را در اختیارتان بگذارد یا اگر اجازه‌ داد، صدایش را ضبط کنید تا بعداً دوباره گوش دهید و نکات مهم را یادداشت کنید. هم‌چنین نیاز است قبل از شروع هر درس، یادداشت‌های درس قبل را مرور کنید.

پنجم: شیوه یادگیری‌تان را کشف کنید

فکر می‌کنید به چه شیوه‌ای بهتر یاد می‌گیرید: دیداری یا خواندن، شنیداری یا گوش کردن، یا حرکتی یعنی انجام دادن؟ اگر بدانید به چه شیوه‌ای بهتر یاد می‌گیرید، آن وقت می‌توانید اوقات یادگیری‌تان را به همان شیوه‌ای ترتیب دهید که دلخواه‌تان است. مثلاً افرادی که به شیوه‌ی شنیداری بهتر یاد می‌گیرند، می‌توانند حین رانندگی در ترافیک به سی‌دی‌های آموزشی گوش دهند یا افرادی که به شیوه‌ی خواندن بهتر یاد می‌گیرند، می‌توانند حین راه رفتن روی پله‌ها به مطالعه‌ی کتاب‌های آموزشی مشغول شوند. هم‌چنین بد نیست از خودتان بپرسید که در سکوت بهتر یاد می‌گیرید یا وقتی با آهنگ پس‌زمینه درس می‌خوانید؟ اگر بدانید چه شیوه‌ای در یادگیری‌تان موثرتر است، حتماً بهتر جواب خواهید گرفت.

ششم: سوال کنید

بازهم فرقی نمی‌کند در صنف آنلاین شرکت می‌کنید یا حضوری، در هر صورت مطلوب است سوالاتی را که به ذهن‌تان می‌رسند، همان موقع یادداشت و در فرصت مناسب مطرح کنید. خجالت نکشید و فکر نکنید سوالات‌تان احمقانه هستند، چون اگر چیزی را نفهمیده باشید، تا زمانی که مشکل‌تان برطرف نشود نمی‌توانید ادامه‌ی درس را یاد بگیرید. هم‌چنین بسیاری از آموزگاران، سوال پرسیدن را نشانه‌ی ذهنی آماده و باهوش می‌دانند.

هفتم: وظایف‌تان را کامل انجام دهید

حواس‌تان باشد از وظایف‌تان عقب نمانید و همه را انجام دهید. اگر از کتاب‌های خودآموز استفاده می‌کنید، بازهم لازم است در انجام تمرین‌ها کوشا باشید. اگر نتوانستید در صنف حاضر شوید، سعی کنید کار خانگی درس بعد را از هم‌صنفی‌ها یا خود آموزگار‌تان بگیرید. صنف‌های آنلاین معمولاً نسخه‌ی ضبط شده‌ی‌شان بعد از پایان صنف در دسترس است، پس اگر از صنف آنلاین جا ماندید، حتماً به نسخه‌ی ضبط شده رجوع کنید.

 

مطلب پیشنهادی

فرزندپروری به سبک یک قبیله‌ی کوچک در دل جنگل‌های آمازون

ایماتا راون پایگا؟ او چه کار می‌کند؟ این سوالی بود که دیگنا مادربزرگ شوهرم از …