دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

نی: با تلاش‌های صلح، بحث آزادی بیان به حاشیه رفت

#کودک‌خبر، کابل: دفتر «نی»، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، نسبت به حاشیه رفتن بحث آزادی بیان در کشور همزمان با پیش‌برد تلاش‌های صلح ابراز نگرانی کرده است.

دفتر نی می‌گوید که نگران وضعیت آزادی بیان و حفظ این ارزش با توجه به تعیین هیاتی برای گفتگو با طالبان است.

این اداره آزادی بیان را یکی از ارزش‌های اساسی حقوق بشری در طول هجده سال اخیر در افغانستان یاد کرده می‌گوید: «حالا و در فراگرد گفت‌گوهای صلح، این ارزش به نحوی در حاشیه رانده شده و حتا در مواردی حتا صحبت از آن نمی‌شود. دفتر نی نگران این است که مبادا با توجه به آن‌چه در گفت‌گوهای صلح میان طالبان و امریکایی‌ها اتفاق افتاد و از دست‌آوردهای ۱۸ سال پسین و در راس آن از آزادی بیان، گپی به گونه‌ی جدی رانده نشد، در گفت‌گوهای میان افغان‌ها نیز، تکرار همان گفت‌گوها باشد.»

با این‌حال، دفتر «نی»، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد، از دولت افغانستان خواسته تا دست‌کم یک نماینده که بتواند به گونه‌ی مستقلانه و آزاد از ارزش‌های آزادی بیان دفاع بکند، از جامعه رسانه‌یی شامل هیات گفتگوی صلح نماید.
نی تاکید کرده که هرچند شریفه زرمتی وردک که قبلاً خبرنگار بوده و هم‌چنان احمد نادرنادری که سفیر آزادی بیان در ارگ ریاست‌جمهوری می‌باشد، دراین هیات شامل اند، اما خانم زرمتی امروز از جامعه‌ی نخبه‌گان سیاسی و آقای نادری از نشانی حکومت دراین هیات شامل اند.
به باور نی، نبود نماینده‌یی از جامعه‌ رسانه‌‌یی در هیات مذاکره کننده، صدمه‌ی کلانی به ارزش آزادی بیان بوده و از سوی دیگر، نادیده گرفتن خون شهدای این عرصه به شمار می‌رود.

این درحالیست که دولت افغانستان اخیراً یک هیات بیست‌ویک نفره برای آغاز گفتگوی مستقیم با گروه طالبان تعیین کرده است. قرار است این هیات به زودی با گروه تروریستی طالبان وارد مذاکره مستقیم شود.

مطلب پیشنهادی

کاشانه بر روی کودکان خیابانی بسته می‌شود

کودک‌خبر، کابل: برخی از مسوولان موسسه خیریه حمایت از کودکان خیابانی در افغانستان، کاشانه، اعلام …