دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چه کار کنیم تا کودکان از اشتباهات خود درس بگیرند؟

#کودک‌خبر، کابل: کودکان زیر نُه سال از اشتباهات خود درس نمی‌گیرند. بنابراین، فکر نکنید که آنها می‌توانند از اشتباهات خود درس بگیرند. به‌جای این تصور غلط سعی کنید به آنها کمک کنید تا باهمکاری و راهنمایی‌های شما رفتار و کار درست انجام بدهند.

کودکان اشتباهات زیادی انجام می‌دهند و چون از آنها درس نمی‌گیرند بارها اشتباهات خود را تکرار می‌کنند. کودکان زیر نُه سال، نمی‌توانند رفتار خود را تجزیه و تحلیل کنند و درست و نادرست را تشخیص بدهند. اما، آنها به طور طبیعی و ذاتی می‌توانند اشتباهات‌شان را جبران کنند. آنها احترام گذاشتن، کمک کردن، همکاری کردن، و بخشش را با تقلید و راهنمایی و تعلیم والدین یاد می‌گیرند.

جان گری نویسنده‌ی کتاب شیوه‌های نوین تربیت فرزندانِ بین سه تا هجده ساله، در این باره می‌گوید: «جدا از این‌که کودکان کار درست را انجام بدهند، شما باید آنها را بارها و بارها به انجام آن کار دعوت کنید و آنها راهنمایی کنید.»

بنابراین، زمانی که کودکان اشتباهات خود را تکرار می‌کنند، تقصیر این مشکل به‌گردن والدین است که آنها را به‌خوبی راهنمایی نکرده‌اند. پس سعی نکنید کودکان را مقصر قلمداد کنید.

بیشتر بخوانید:

چطور مسوولیت‌پذیری را به کودکان آموزش دهیم: ۹ راهکاری برای والدین

شش روش موثر برای اصلاح عادت‌ها و رفتارهای ناپسند کودکان

ده راه ساده برای تقویت رفتارهای خوب کودکان

والدین چگونه می‌توانند رفتارهای نادرست کودکان خود را تغییر دهند؟

والدین باید بر رفتار کودکان زیر نهُ سال نظارت داشته باشند و آنها را راهنمایی کنند تا رفتار درست را انجام بدهند. آنها با تقلید از رفتار صحیح والدین کار درست را انجام می‌دهند. کودکان از نُه تا هجده سالگی، مسوولیت‌پذیری را می‌آموزند و در نوزده سالگی به انسانی مسوول تبدیل می‌شوند و می‌توانند با مسوولیت خود آزادانه زندگی کنند. جان گری می‌افزاید: «والدین نباید توقع داشته باشند که کودکان زیر نُه سال مانند فردی نوزده ساله مسوولیت‌پذیر باشند.»

اگر والدین به دیگران احترام بگذارند، کودکان نیز به دیگران احترام می‌گذارند. اگر والدین مراقب اشیاء و وسایل خود باشند، کودکان نیز این کار را یاد می‌گیرند. بنابراین، به‌جای این‌که توقع داشته باشید کودک مسوولیت‌پذیر باشد، سعی کنید الگوی رفتاری خود را اصلاح کنید. اگر مادری فرزند خود را می‌زند و نمی‌تواند به او بگوید «برادرت را نزن و از او معذرت بخواه»، کودکان از رفتار بزرگ‌ترها تقلید می‌کنند. اگر والدین فریاد بزنند و یا کودکان را بزنند آنها هم این کار را انجام می‌دهند. اگر والدین وقتی اشتباه می‌کنند، معذرت‌خواهی کنند آنها الگوی فرزندان خود خواهند بود. اگر کودکان را برای انجام اشتباهی ملامت نکنید، آنها کم‌کم یاد می‌گیرند از اشتباهات خود درس بگیرند.

با این‌حال، هرگاه کودکان زیر نُه سال را ملامت کنید آنها احساس گناه می‌کنند و این امر باعث می‌شود آنها احساس بدی به خود داشته باشند و در نتیجه نمی‌توانند با والدین خود همکاری کنند و به اشتباهات خود ادامه می‌دهند. کودکان کم‌کم و با گذشت زمان یاد می‌گیرند که وقتی اشتباه می‌کنند رفتار آنها نادرست است و خودشان مشکلی ندارند.

در شیوه‌‌های تربیتی صحیح، والدین تلاش کنند تا رفتار فرزندان خود را هدایت کنند تا کودکان برای جلب رضایت والدین، با آنها همکاری کنند.

مطلب پیشنهادی

آنچه را که باید در باره معنی و مفاهیم لبخند نوزادان بدانیم

دانشمندان می‌گویند لبخند نوزادان که تقریباً از بدو تولد آن‌ها شروع می‌شود، می‌تواند اطلاعات زیادی …