دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

ده اصل ایمنی که باید به کودکان خود بیاموزید

Debolina Raja

منبع: Mom Junction

#کودک‌خبر، کابل: آیا غالباً نگران امنیت فرزندان خود هستید و فکر نمی‌کنید تهیه چند دستورالعل رهنمودی برای محافظت و ایمنی کودک شما در داخل و بیرون از خانه خیلی مهم باشد؟

اگر از خود می‌پرسید که چگونه این دستورالعمل را تهیه کنید، ما جواب شما را می‌دهیم. امن و مصوون نگهداشتن کودک در هر زمانی به مفهوم سرپرستی درست و نظارت دوامدار بزرگ‌سالان از کودک است. این هم‌چنین به مفهوم این است که شما با آموزش چند اصل رهنمودی و داشتن اصول و قانون خاص برای ایمن بودن، سلامت و امنیت کودک خود را تضمین می‌کنید. در ادامه‌ی این نوشته بخوانید و بدانید که چگونه می‌توانید دستورالعمل‌های رهنمودی ایمنی برای کودکان خود تهیه کرده و به آنان آموزش بدهید.

به عنوان یک پدر و مادر، ممکن است بخواهید که همیشه در کنار فرزندان خود باشید، اما این کار امکان‌پذیر نیست. شما باید به کودک خود اجازه بدهید که بدون حضور شما جسارت و جراّت به خرچ دهد. مکان‌هایی مثل مکتب، وجود دارند که کودک شما در غیاب‌تان با دیگران ملاقات می‌کند. یا این که کودک شما به مراقبت‌های روزانه نیاز دارد ویا در خانه توسط یک نفر دیگر سرپرستی می‌شود. هم‌چنین مهم است که کودک‌تان را برای محافظت و مراقبت از خود در شرایط اضطراری آماده کنید. در این‌جا، ده اصل ایمنی کودکان را ذکر می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا از مصوونیت و ایمن بودن کودک خود در مکتب و خانه اطمینان بیشتری داشته باشید.

اصل اول: کودک نام خود، شماره تماس والدین و آدرس خانه را بلد باشد

فرزند شما ممکن است کوچک باشد، اما مهم است که اطلاعات اولیه مانند نام خود و نام والدین، شماره تماس و آدرس خانه را باید بلد باشد. به کودک خود آموزش دهید که در مواقع اضطراری چطور شماره تماس شما و یا خانه را با کس دیگر به اشتراک بگذارد. هم‌چنین مهم است که کودک‌تان بداند که خانه‌ کجاست و در نزدیک خانه کدام مکان یا ساختمان مشهور دیگر است. ممکن است آدرس خانه را پیدا کرده نتواند اما از طریق نام یک محل یا ساختمان مشهور دیگر در نزدیکی خانه، می‌تواند آدرس دقیق را دریابد. با تمرین منظم در خانه، به کودک خود کمک کنید تا این موارد را خوب حفظ کند. همین‌طور به کودک آموزش دهید که به‌جز از شماره‌های تماس والدین، یک یا چند شماره تماس دیگر نیز از اعضای خانواده را همیشه در ذهن خود داشته باشد.

اصل دوم: هیچ‌ چیزی از دست بیگانه‌ها و غریبه‌ها نخورید

شما باید در باره خطرات خوردن غذا و یا خوردنی‌های دیگر از دست بیگانه‌ها و غریبه‌ها، به کودک خود آموزش دهید. برایش باید توصیه جدی داشته باشید که مهم نیست غذا یا هرخوردنی دیگر چقدر وسوسه‌انگیز و لذیز باشد، از دست یک غریبه نباید بخورد. به کودک خود آموزش دهید که پذیرفتن غذا از دست هرکس دیگر، خطرناک است. به کودک خود آموزش دهید که هرگاه کسی بدون درخواست و رضایت خودش در نبود والدین به او غذا می‌دهد، مودبانه آن غذا و یا هرخوردنی دیگر را نپذیرد و نخورد.

اصل سوم: از زینه بالا نروید

کودک شما ممکن است در حال توپ‌بازی باشد و ناگهان توپ به داخل پله‌های زینه می‌افتد. به کودک خود بیاموزید که هرگز با بالا رفتن از زینه در حال انجام کاری ویا امتحان کردن چیزی نباشد. اگر چنین چیزی اتفاق افتاد، کودک باید از یک بزرگ‌سال کمک بخواهد اما هرگز خودش به زینه نزدیک نشود.

اصل چهارم: به تنها برای قدم زدن از حیاط بیرون نشوید

مشابه با نکته بالا، کودک شما باید بداند که بیرون رفتن از حیاط خانه به تنهایی مجاز نیست. اگر کودک شما نیاز دارد که برای هرکاری به بیرون برود، یک بزرگ‌سال باید همیشه او را همراهی کند.

اصل پنجم: بازی کردن با آتش اجازه نیست

شما در خانه حضور داشته باشید یا نداشته باشید، کودک باید بداند که بازی کردن با آتش به هیچ عنوانی اجازه نیست. فقط زمانی که شما در نزدیکی حضور دارید و مراقب‌اش هستید و اجازه داده‌اید، کودک می‌تواند در نزدیکی آتش باشد. هنگام روشن کردن آتش، مطمین باشید که تمام محل قابل دسترس کودک، خارج از دایره آتش است.

بیشتر بخوانید:

برای ایمنی کودکان خُردسال در خانه، این سه نکته محافظتی را به‌خاطر بسپارید

آموزش پنج نکته اساسی به کودکان برای پیش‌گیری از آزار و اذیت جنسی

برای جلوگیری از سوءاستفاده جنسی، به کودکان نام‌ اصلی اندام‌های تناسلی را آموزش دهید

هفت راه حفاظت جان کودکان از خطرات جدی

اصل ششم: هیچ‌گاهی با آدم‌های بیگانه‌ و غربیه جایی نروید

کودک شما باید بداند که مهم نیست چه دلایلی وجود دارد، اما رفتن با آدم‌های بیگانه و غربیه ایمن نیست. به کودک خود بیاموزید که اگر یک شخص بیگانه به او گفت که «مادرت از تو خواست که فوراً با من بیا»، باید در همان جایی که قرار دارد، بماند و فریاد کمک خواستن بلند کند. به کودک خود اطمنان دهید که هرگاه یک حالت اضطراری پیش می‌آید، همیشه یکی از اعضای خانواده مانند پدر کلان، مادرکلان یا عمه و کاکا همرایش حضور خواهد داشت.

اصل هفتم: هیچ کسی اجازه ندارد که بدنت را لمس کند

این اصل ایمنی برای کودکان بسیار مهم است و شما باید به کودک در این باره هرچه زودتر و وقت‌تر آموزش بدهید. در باره لمس خوب و لمس بد آموزش دهید و به کودک خود بگویید که گاهی اوقات و در صورت لزوم به جز از مادر، هیچ کسی اجازه ندارد که شما را لمس کند. هرگاه کس دیگری خواست کودک‌تان را لمس بکند، به کودک‌ خود آموزش دهید که در چنین مواقع فریاد بکشد و درخواست کمک بکند.

اصل هشتم: اگر گم شدید، در همان‌جا منتظر بمانید

در صورتی‌که فرزندتان در یک جایی گم می‌شود، به او آموزش دهید که در همان جایی که هست و یا از شما جدا شده، بماند. اگر مادر دیگری را با بچه‌هایش در اطراف خود می‌بیند، می‌تواند از او کمک بگیرد. کودک‌تان باید در همان محلی که گم شده، بیرون نرود و حتی با یک مادر دیگر. مهم‌ترین جاهایی که کودکان از مادر و پدر خود جدا یا گم می‌شوند، بازار و سوپرمارکیت‌هاست. به کودک خود بیاموزید که تنها با جلوی فروشگاه یا مارکیت برود و به نگهبان فروشگاه بگوید که گم شده است.

اصل نهم: مشخصات خود را با کسی شریک نسازید، به‌جز از موقع اضطراری

کودکان شما باید بدانند که شریک‌سازی مشخصات شخصی مانند شماره‌های تلیفون، آی‌دی ایمیل یا عکس با افراد بیگانه و غریبه، کار ایمن و خوب نیست. هراطلاعی که توسط کودک‌تان به اشتراک گذاشته می‌شود، فقط با رضایت و با حضور شما صورت گیرد.

اصل دهم: اصول بالایی را رعایت کنید

ایمن کودک خیلی مهم است و هرچه زودتر و وقت‌تر، این مسایل به کودک باید آموزش داده شود. این اصول عمومی را از سن سه‌سالگی به کودک خود بیاموزید. مطمین باشید که با کودک خود با زبان متناسب با سن‌وسالش صحبت می‌کنید. راه ارتباط را باز بگذارید و این کار باعث می‌شود که کودک شما، همه چیز را به شما در میان بگذارد.

 

مطلب پیشنهادی

افغانستان در جمع بدترین کشورها برای کودکان قرار گرفت

یک سازمان حامی حقوق بشر هشدار داده که حدود یک میلیارد کودک در معرض «خطرات …