شنبه , ۸ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

افغانستان در جمع بدترین کشورها برای کودکان قرار گرفت

یک سازمان حامی حقوق بشر هشدار داده که حدود یک میلیارد کودک در معرض «خطرات بسیار جدی» تغییرات اقلیمی قرار دارند. افغانستان در شاخص حقوق کودکان از جمع ۱۸۵ کشور در جایگاه ۱۸۴ قرار گرفته است.

شاخصی که سازمان حقوق کودکان، KidsRights،  نشر کرده است، با استفاده از آمار آژانس‌های مربوط به سازمان ملل تهیه شده است. بر بنیاد این شاخص، در حال حاضر زندگی یک سوم کودکان جهان، یعنی حدود ۸۲۰ میلیون تن از امواج گرما متاثر شده است.

به گفته این سازمان غیردولتی هالندی، کمبود آب زندگی ۹۲۰ میلیون کودک را در سراسر جهان متاثر کرده است، در حالی که بیماری‌هایی مانند ملاریا و تب دنگی بر زندگی ۶۰۰ میلیون کودک یا به عبارت بهتر یک چهارم کودکان جهان تاثیر گذاشته است.

به نقل از دویچه‌وله، شاخص سازمان حقوق کودکان نخستین و تنها رتبه بندی در دنیا است که سالانه میزان احترام به حقوق کودکان را سنجش می‌کند. بر بنیاد این رتبه بندی، از میان ۱۸۵ کشور، آیسلند، سویدن و فنلند بهترین کشورها از نظر رعایت حقوق کودکان به شمار می‌آیند. کشورهای سیرالئون، افغانستان و چاد در این لیست بدترین کشورها معرفی شده‌اند.

از میان سه کشور برتر، فقط جایگاه سویدن در این رتبه‌بندی در مقایسه با سال گذشته تغییر کرده و از جایگاه چهارم به دوم ارتقا یافته است.

مارک دولرت، بنیانگذار و رییس سازمان حقوق کودکان گزارش سال روان را «هشداری در مورد وضعیت نسل کنونی و آینده کودکان خواند.» او گفته است: «حالا تغییرات اقلیمی که به سرعت پیش می‌رود، آینده آن‌ها و حقوق ابتدایی شان را تهدید می‌کند». دولرت افزود: «در طول دهه گذشته هیچ پیشرفت واقعی در استندرهای زندگی کودکان به دست نیامده است و معیشت آن‌ها نیز به خاطر پاندمی کووید-۱۹ به صورت جدی متاثر شده است.»

به گفته سازمان حقوق کودکان پاندمی کووید-۱۹ تاثیر جدی بر کودکان داشته و آن‌ها به خاطر اختلالات و مسدود بودن کلینیک‌ها نتوانستند به غذا و دارو دست یابند. این وضعیت به مرگ حدود ۲۸۶ هزار کودک زیر پنج سال انجامیده است.

بر بنیاد شاخص این سازمان، برای نخستین‌بار در طول دو دهه گذشته، شمار کودکان کارگر به ۱۶۰ میلیون تن افزایش یافته است. براین اساس در طول چهار سال گذشته، ۸.۴ میلیون تن به آن‌ها اضافه شده‌اند. این گروه برای تدوین این شاخص با دانشگاه اراسموس در روتردام هالند همکاری کرده است.

سازمان حقوق کودکان در مورد انگولا و بنگله‌دیش نوشته است که وضعیت کودکان در این دو کشور به صورت قابل توجهی بهبود یافته است. انگولا میزان مرگ کودکان زیر پنج سال را به نصف رسانده است. در حالی که در بنگله‌دیش شمار کودکان زیر پنج سال دچار کم وزنی تقریباً به نصف رسیده است.

اما در این شاخص مونتنگرو به خاطر میزان پایین واکسین کودکان تنزل کرده است و در جایگاه ۴۹ قرار گرفته است.

در این شاخص برای این که مشخص شود، کشورها تا چه اندازه به کنوانسیون سازمان ملل راجع به حقوق کودکان عمل می‌کنند، از داده‌های سازمان ملل استفاده شده است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …