دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
Beautiful young Afro American family spending time together. Little baby is sleeping in dad's arms while her sister is kissing her

۱۲ نکته‌ مهمی که یک‌ تازه‌مادر باید بداند

منبع: mom365

#کودک‌خبر، کابل: با گذشته چند از تولد فرزند شما، ممکن است نوزاد شروع به فعالیت بکند و هرچند این حرکت‌ها و فعالیت‌ها بروالدین تاثیرات برعکس خواهد گذاشت. در این مقاله، نکات مهمی را از زبان مادران واقعی بیان می‌‌کنیم و می‌تواند برای مراقبت از نوزاد راه‌گشاه باشد.

  • برای خوابیدن نوزاد، همه را ساکت نسازید

جنیفر مادری از استافوردِ بریتانیا: «وقتی کودک خوابیده است، مجبور نیستید خانه را ساکت و آرام نگه دارید. وقتی نوزاد خود را به خانه آوردیم، درحالی‌که او خواب بود تلویزیون تماشا می‌کردیم و من جاروبرقی می‌کشیدم، ظرف‌ها را می‌شستم و نزدیک او با تلیفون حرف می‌زدم. او به خوابیدن در سروصدا عادت کرد و من هم می‌توانستم کارهایم را انجام دهم. هنوز هم وقتی خواب است در اتاقش جاروبرقی می‌کشم (دخترم حالا ۱۴ماهه است) و وقتی بیدار می‌شود آرام است و به‌خوبی استراحت کرده است.»

  • نوزاد را با حرکات آرام، ساکت کنید

آنا، مادری از نشنال‌سیتی امریکا: «وقتی فرزندم گریه می‌کند با ریتمی مانند ضربان قلب به پشتش ضربه می‌زنم و او را آرام می‌کنم. این کار موجب می‌شود سریع‌تر آروغ یا ایکک بزند و اگر بی‌قراری‌اش به‌خاطر احساس ناامنی باشد نیز، او را آرام می‌کند. اگر این کار موثر نباشد، پنج حرکت آرامش‌بخش داکتر هاروی کارپ متخصص اطفال) را امتحان می‌کنم. این حرکات شامل قنداق‌ کردن، هیس‌کردن، به پهلو نگه‌داشتن، تاب‌دادن یا ایجاد امکان مکیدن برای نوزاد مثلاً با استفاده از چوشک است. گاهی برای آرام‌ کردن او باید هر ۵ کار را انجام دهم.»

  • درگرفتن پستان مادر کمک کنید

آپریل، مادری از هندرسون امریکا: «اگر نوزاد در گرفتن سینه مادر مشکل دارد از محافظ سینه استفاده کنید. اگر درزمان شیردهی با مشکل جفت ‌کردن دهان نوزاد به دور نوک سینه مواجه هستید، می‌توانید از محافظ سینه استفاده کنید. استفاده از این محافظ‌ها نکته بسیار خوبی بود که از مشاور شیردهی‌ام یاد گرفتم. یک ماه کامل مجبور شدم از این محافظ سینه استفاده کنم و پس از آن کودکم توانست بدون آنها دهانش را به سینه‌ام جفت کند. اگر از محافظ سینه استفاده نمی‌کردم، نمی‌توانستم به شیردادن به فرزندم ادامه دهم.»

  • آمادگی داشته باشید

پاولا، مادری از شهر لیتِلتون: «در سه‌ هفتگی روزها و شب‌های کودک بیشتر قابل‌پیش‌بینی می‌شود و می‌توانید علاوه‌بر نوزاد، به خودتان هم توجه داشته باشید. یکی از راه‌های انجام این کار، کاهش استرس است. آماده‌ کردن همه‌ چیز برای نوزاد گرسنه و خودتان نیز راه دیگری است. برای شروع می‌توانید به‌ محض تمام ‌شدن یک نوبت تغذیه نوزاد، برای تغذیه بعدی او آماده شوید. مثلاً پس از شیردادن در ۱۱ شب، برای شیردادن در ساعت ۲ صبح آماده شوید. یعنی تمام وسایل لازم برای تغذیه او را آماده کنید و برای خودتان نیز آب نوشیدنی تازه دم‌دست بگذارید تا در نیمه‌‌ی شب نگرانی و دغدغه‌ای نداشته باشید. در طول روز نیز وقتی نوزاد خواب است ورزش کنید، دوش بگیرید یا به پیام‌ها و ایمیل‌های خوانده ‌نشده رسیدگی کنید و یا استراحت کنید.»

  • هنگام تغذیه نوزاد را بیدار نگهدارید

الیزابت، مادری از شهر ویرجینیا بیچ: «وقتی نوزاد ما به‌آرامی و با خواب‌آلودگی غذا می‌خورد، من و همسرم گونه‌اش را ماساژ می‌دادیم تا او را تحریک کنیم که سریع‌تر غذا بخورد. تنها کاری بود که باید انجام می‌دادیم زدن ضربه آرامی با نوک انگشت روی گونه دخترم بود و در آن شب‌های طولانی بی‌خوابی، این ترفند ساده موهبتی الهی بود. این ترفند برای نوزادان دوستان ‌ما نیز خیلی خوب جواب داده بود. وقتی نوزاد خوب غذا می‌خورد و پیش از خوابیدن کاملاً سیر می‌شود، بین زمان‌های غذا خوردن مدت بیشتری می‌خوابد و این یعنی شما و همسرتان نیز آرامش بیشتری خواهید داشت.»

  • به نوزاد کمک کنید تا با پدرش اُنس بگیرد

تیفانی، مادری از کلرادو اسپرینگز: «کاری کنید فرزندتان زمان زیادی را تنها با پدرش بگذراند. لمس ‌کردن و صدای پدر نوزاد با شما متفاوت است. این یعنی کودک فرایند اُنس ‌گرفتن و برقراری رابطه را شروع می‌کند و شما نیز زمانی برای استراحت خواهید داشت. به‌علاوه این کار موجب می‌شود که فرزندتان به بودن با شخص دیگری به‌جز شما عادت کند. شاید چند دفعه اول مشکل باشد. قبل از تنها گذاشتن نوزاد با پدر مطمین شوید که خوب غذا خورده و استراحت کرده است، چون موجب می‌شود که دست‌کم تا یک یا دو ساعت دیگر به حضور شما نیازی نباشد و سپس پدر و فرزند را تنها بگذارید. اگر نزدیک آنها هستید، حتماً توجه داشته باشید که کودک نباید شما را ببیند یا صدای‌تان را بشنود. هم‌چنین، وقتی گریه می‌کند، در برابر تمایل شدید به رفتن به اتاق و برطرف‌ کردن مشکل، مقاومت کنید. وقتی کودک پیش شماست و گریه می‌کند، چیزهای مختلفی را امتحان می‌کنید تا بفهمید چه مشکلی وجود دارد. پدران نیز برای انجام این کار، به روش خودشان، به زمان نیاز دارند. وقتی چنین فرصتی را ایجاد می‌کنید، فرزندتان یاد می‌گیرد که برای رسیدن به آرامش، بیش از یک راه وجود دارد. این مساله وقتی بسیار مفید است که برای اولین‌ بار، فرزندتان را با پرستار کودک یا یکی از اعضای خانواده‌‌ی‌تان تنها می‌گذارید. می‌توانید از همسرتان بخواهید که فرزندتان را حمام کند، او را در رختخواب بگذارد یا فقط برایش کتاب بخواند و با او صحبت کند.»

بیشتر بخوانید:

روابط عاشقانه‌ و محبت‌آمیز میان والدین، به موفقیت زندگی کودکان می‌انجامد

شش اشتباه جدی رفتاری والدین که رشد شخصیت کودکان را تخریب می‌کند

پنج راهکاری که می‌توانید با استفاده از آن کودکانی با آینده‌ی موفق داشته باشید

چطور از ابتلای کودک به «ADHD» در زمان بارداری جلوگیری کنیم؟

  • تخت‌خواب راحت داشته باشد

پَم، مادری از شهر نیونن: «وقتی دخترم سه هفته عمر داشت، فقط دوست داشت روی سینه من بخوابد. هر بار که روی سینه‌ام خوابش می‌برد و او را در گهواره‌اش می‌گذاشتم، بیدار می‌شد. فهمیدم که احتمالاً گرمای بدن من را دوست دارد، بنابراین لحافی را دور لحافچه برقی پیچیدم تا درحین شیردادن به نوزاد گرم شود. وقتی شیرخوردن نوزاد تمام می‌شد و به خواب می‌رفت، لحافچه برقی را برمی‌داشتم و او را داخل لحاف گرم می‌گذاشتم و او نیز داخل لحاف آرام می‌گرفت. گرم‌ کردن لحاف داخل خشک‌کن هم روش خوبی است.»

  • ترفند خواب

هانا، مادری از شهر مکیناو امریکا: «وقتی نوزاد ما حدود سه هفته داشت، گریه و بدخُلقی می‌کرد؛ چون به‌سختی به خواب می‌رفت. یک روز بینی‌اش را نوازش کردیم و این کار اثر کرد. در واقع، این کار همیشه موثر بود. از بالای بینی شروع می‌کردیم و مستقیم تا نوک بینی‌اش را بارها و بارها نوازش می‌کردیم. با نوازش‌ کردن بینی، چشم‌هایش سنگین و درنهایت بسته می‌شد. او حالا ۴ماهه است و این روش هنوز هم مووثر است.»

  • بگذارید نوزاد راهنمای شما باشد

آلِنا، مادری از شهر پالم‌بیچ‌گاردنز: «برای اولین‌ بار مادرشدن استرس‌آور است، به‌ویژه وقتی همه می‌خواهند توصیه‌ای بکنند و چیزی که به شما می‌گویند درست به نظر نمی‌رسد. به‌محض این‌که با فرزندم به خانه آمدم، دوستان و بستگان درمورد نگهداری از نوزاد شروع به نصیحت کردند که البته بیشتر شبیه درخواست بود. از من می‌خواستند همه‌چیز را طبق برنامه انجام دهم. این وضعیت عصبانی‌کننده بود ولی فهمیدم که نباید به حرف‌های آنها توجه کنم و با خودم گفتم این نوزاد من است. نمی‌توانستم فقط به‌خاطر این‌که سه ساعت پیش شیر خورده، گریه‌اش از گرسنگی را تحمل کنم. وقتی بگذارید که خود فرزندتان و نه دیگران به شما بگوید چه زمانی گرسنه یا خسته است، او و خودتان بسیار شادتر و سالم‌تر خواهید بود.»

  • نخستین حمام نوزاد

راشل، مادری از شهر لوس‌گاتوس: «پس از خشک‌شدن و افتادن ریشه بند ناف نوزاد که معمولاً تا هفته سوم اتفاق می‌افتد، بالاخره می‌توانید او را درست حمام کنید. برای گرم نگه‌داشتن نوزاد و افزایش راحتی او و کاهش احتمال گریه ‌کردن او در طول حمام‌ کردن، لیف گرمی را روی شکمش قرار دهید. همین کار ساده موجب می‌شود که نوزاد به‌جای ناراحتی، از حمام ‌کردن لذت ببرد. اگر خانه‌تان در سمت سردتر ساختمان قرار دارد، کمی قبل از حمام کردن نوزاد، درجه بخاری را بیشتر کنید تا پس از حمام‌ کردن، هوای سرد به نوزاد شوک وارد نکند. رعایت این نکات برای دختر کوچکم خیلی مفید بود و موجب شد عاشق حمام ‌کردن شود.»

  • به گریه نوزاد به دلایل دیگر هم توجه کنید

کیم، مادری از شهر گلِندِیل: «مردم همیشه می‌گویند نوزادان به این دلیل گریه می‌کنند که گرسنه‌اند، باید دایپرزشان عوض شود، بی‌حوصله‌اند و غیره. آنها به این مساله توجه نمی‌کنند که شاید دلیل بدخُلقی و گریه نوزاد خستگی و نیاز به استراحت باشد. پسر ما در ماه اول خیلی بدخُلقی می‌کرد و ما همه‌ی راه‌ها را برای آرام‌ کردن او امتحان کردیم، ولی متوجه شدیم که نیاز واقعی او تحریک کم‌تر و خواب بیشتر است. گاهی نوزادان به توجه کم‌تری از سوی شما نیاز دارند.»

  • در تخت‌خواب از چند لایه استفاده کنید

جِری، مادری از شهر لونکه امریکا: «وقتی نوزاد نیمه‌شب دایپرزش را کثیف می‌کند یا شکمش درست کار نمی‌کند، خارج‌ کردن تمام وسایل تختخواب یا گهواره و عوض ‌کردن تمام لحاف‌ها، هم برای مادر و هم نوزاد، سخت است و سروصداهایی که ایجاد می‌شود دوباره خواباندن نوزاد را بسیار سخت‌تر می‌کند. بنابراین هم‌زمان دو لایه لحاف یا روکش تشک ضدآب روی تشک تخت نوزاد قرار می‌دهم به‌ترتیب: روکش تشک، لحاف، روکش تشک، لحاف. به‌این‌ترتیب، فقط لایه بالایی را بیرون می‌کشم، دایپرز نوزاد را عوض می‌کنم و دوباره او را در رختخواب می‌گذارم. با این روش، دیگر نیازی به وسایل تمیز تخت ندارم و لازم نیست ساعت دو صبح چیزی را بشویم.»

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …