شنبه , ۸ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد.

بنا به پژوهشی که در پدیاتریکس منتشر شده است، شیردهی مادران بدون توجه به شاخص توده بدنی‌شان(‌بی‌ام‌آی)، خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایندیپندنت، داکتر گیل شیپ، استادیار دانشگاه ایالتی میشیگان که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشت، در بیانیه‌ای گفت: «متخصصان سلامت می‌توانند از نتایج این ‌پژوهش به‌عنوان فرصتی برای تشویق و ترویج تغذیه با شیر مادر در میان همه زنان، به‌ویژه آن‌هایی که چاق‌اند، استفاده کنند.»

بی‌ام‌آی، شاخص اندازه‌‌گیری توده چربی در بدن است که با توجه به وزن و قد محاسبه می‌شود. بی‌ام‌آی ۲۵ تا ۲۹.۹ نشان می‌دهد که فرد اضافه‌وزن دارد. بی‌ام‌ای ۳۰ تا ۳۹ نشان‌دهنده چاقی و بی‌ام‌آی ۴۰ به بالا نشان‌دهنده چاقی مفرط است.

محققان با مقایسه قد و وزن کودکان در سن دو تا شش سالگی با همسالان خود، امتیاز بی‌ام‌آی کودکان شرکت‌کننده را محاسبه کردند.

در این پژوهش دو وضعیت بررسی شد؛ یکی اینکه آیا کودک با شیر مادر تغذیه شده است و دیگر اینکه آیا مادر صرفا فرزندش را تا سه ماهگی با شیرش تغذیه یا از شیر خشک استفاده کرده است.

محققان دریافتند که هر مقدار تغذیه مداوم با شیر مادر در طول سه ماه اول تولد، صرف‌نظر از بی‌ام‌آی مادر قبل از بارداری، باعث کاهش میزان بی‌ام‌آی کودک می‌شود.

بر اساس تحقیقات، هر ماه شیردهی اضافی -‌چه به‌طور انحصاری شیر مادر یا با شیر خشک- با میزان قابل‌توجه و کمتر بی‌ام‌آی کودک مرتبط بود.

هم‌چنین تحقیقات نشان می‌‌دهد شیر مادر که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی و آنتی‌بادی‌ها است، فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ از جمله کاهش خطر ابتلا به آسم، دیابت نوع اول، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و موارد دیگر.

طبق نتایج پژوهشی که روی کودکان متولد‌شده در سال ۲۰۱۹ انجام شد؛ ۸۳.۲ درصد کودکان مقداری شیر مادر را در بدو تولد دریافت کرده‌اند، ۷۸.۶ در‌صد در یک ماهگی از شیر مادر تغذیه کرده‌اند‌، ۵۵.۸ درصد هم مقداری شیر مادر را در شش ماهگی دریافت کرده‌اند و ۲۴.۹ درصد هم تنها شیر مادر را دریافت کردند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …