یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چطور یک معلم به یک شاگرد کم‌رو و خجالتی کمک می‌تواند؟

Barbara Markway Ph.D

منبع: Psychology Today

#کودک‌خبر، کابل: هرچند داشتن طیف وسیعی از انواع شخصیتی با  اخلاق متفاوت در یک صنف درسی خیلی خوب است، اما در مورد کودکی که همواره آرام است، معلمان و والدین به طور طبیعی نگران هستند.

در این مقاله به چند روش برای درخشش یا کمک به دانش‌آموزان خجالتی و کم‌رو، برای آموزگاران اشاره شده و البته بسیاری از این نکات در شرایط دیگر نیز تاثیرگذار است.

  • به علاقمندی‌های دانش‌آموزان کم‌رو پی‌ ببرید

می‌توانید از خودشان بپرسید، از فهرست‌های موجود تناسب شخصیت و علاقمندی استفاده کنید و متوجه شوید که چه لباس با چه طرحی را دوست دارند.

از این کودکان بخواهید یک کتاب در مورد خودشان بنویسند، تصاویری از خانه‌ی‌‌شان برای‌تان بیاورند و خلاصه از اطلاعاتی که به عنوان نقطه شروع مکالمه یا فعالیت‌های آموزشی می‌توان استفاده کرد، بهره بگیرید.

  • به انجام کاری با هم‌صنف‌هایش تشویق کنید

شاگردان خجالتی صنف را با دیگر هم‌صنفی‌های‌شان که زودتر جوش می‌گیرند، به انجام یک کار مشترک مامور سازید و این این کار ممکن است به ترویج تعامل و دوستی‌های جدید کمک کند.

بیشتر بخوانید:

فعالیت‌هایی که به شکل‌دهی روابط کودکان خجالتی کمک می‌کند

تفاوت میان کودکان خجالتی و درون‌گرا

کودکان دانش‌آموز زمانی خوب یاد می‌گیرند که خوشحال باشند

زمانی که کودک از معلم متنفر می‌شود، والدین چه کار می‌توانند؟

  • از نقاط قوت استفاده کنید

اگر یک دانش‌آموز خجالتی و کم‌رو در ریاضی پیشرفت و استعداد خوبی دارد، از او بخواهید برای یک دانش‌آموز دیگر که در این مضمون نیاز به کمک دارد، نقش معلم را ایفا کند.

  • ترتیب و تنظیم کردن میز و چوکی

میز و چوکی‌های داخل صنف را به‌گونه‌ای تنظیم و ترتیب کنید که دانش‌آموزان کم‌رو با بعضی از کودکانی که می‌شناسند یا کودکانی که حس تعامل بالا دارند، گروه بندی شوند.

  • آموزش پیوستن به فعالیت‌های گروهی

به عنوان مثال، در زمین بازی، از کودک پیش قدم شده و سوال کند: «آیا من هم می‌توانم با شما بازی کنم؟»

  • مسوولیتی برایش واگذار کنید

یک وظیفه به آن‌ها محول کنید که باعث تحرک‌شان در صنف و تعامل‌شان با دیگران شود. به آن‌ها چیزی که حس می‌کنند مهم است را بسپارید، مانند پاک کردن تخته سیاه یا نصب کاردستی بر روی تخته عمومی.

  • هرروز در ارتباط باشید

هر روز با دانش‌آموزان خجالتی در ارتباط باشید، آن‌ها را در مکالمه درگیر کنید. اگر آن‌ها بتوانند با شما رابطه گرم برقرار کنند، ممکن است احساس امنیت بیشتری داشته و نسبت به مواضع قبلی‌شان در صنف درسی، ریسک پذیرتر باشند.

  • از قراردادن‌شان در شرایط استرس‌زا خودداری کنید

از قرار دادن کودکان خجالتی در شرایطی که ممکن است آن‌ها را خجالت‌زده‌تر کرده و یا در معرض استرس بیش از حد قرار دهد، اجتناب کنید.

  • روش مقابله با آزار و اذیت‌ را آموزش دهید

هرچند برخی از آزار و اذیت‌ها اجتناب‌ناپذیر است، اما سیاست مدارا در مورد قُلدری دیگران را نپذیرید.

  • با والدین‌شان در ارتباط باشید

ارتباط با والدین کودکان خجالتی را حفظ کنید، از آن‌ها بپرسید که ‌کودکان‌‌شان در خانه درباره مکتب چه می‌گویند. اگرچه کودک ممکن است در صنف درسی آرام باشد، اما ممکن است در مورد مکتب کاملاً مثبت صحبت کند.

  • والدین را به حضور در صنف درسی تشویق کنید

در صورت امکان والدین را تشویق کنید تا به صورت داوطلب در صنف درسی حاضر شوند. داشتن یک والد بازدیدکننده از صنف، حداقل در کلاس‌های پایین‌تر، می‌تواند منبع غرور برای کودکان باشد.

  • ممکن والدین هم خجالتی باشند

در نظر داشته باشید که برخی از کودکان خجالتی ممکن است والدین خجالتی داشته باشند. در صورت امکان آن‌ها را به همراه پدر و مادرشان بررسی کنید. هرگاه وضعیت اگر چنین بود، مراجعه به داکتر ضروری است.

  • از مشاورین مکتب کمک بگیرید

آن‌ها ممکن است کتاب‌ها و بازی‌هایی داشته باشند که می‌تواند به ارتقاء اعتماد به نفس و مهارت‌های اجتماعی کمک کند.

  • نشانه‌های هشدار دهنده را درنظر داشته باشد

مثلاً کودک هرگز صحبت نمی‌کند یا فقط به شکل زمزمه صحبت می‌کند، از اتاق خواب استفاده نمی‌کند، چاشت‌ها نان نمی‌خورد، غالباً غمگین است و اغلب وقت خود را هدر می‌دهد، ظاهراً مضطرب به نظر می‌رسد، به ندرت با دیگران بازی می‌کند، از درد معده و یا سردرد شکایت دارد. اگر نگرانی دارید و هیچ بهبودی را حس نمی‌کنید، از والدین بخواهید که با مشاور متخصص صحت‌روانی مشورت کنند.

 

مطلب پیشنهادی

دختری‌که از تداوم تحصیل منع شد، از چهار دانشگاه معتبر بورسیه دریافت کرد

کودک‌خبر، کابل: یکی از دانشجویان سابق دانشگاه کابل که با وضع محدودیت از سوی طالبان …