یکشنبه , ۱۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

دختری‌که از تداوم تحصیل منع شد، از چهار دانشگاه معتبر بورسیه دریافت کرد

کودک‌خبر، کابل: یکی از دانشجویان سابق دانشگاه کابل که با وضع محدودیت از سوی طالبان از تداوم تحصیل در افغانستان محروم شد، اکنون موفق شده است از چهار دانشگاه معتبر شرقی و غربی بورسیه دریافت کند.

نازدانه سلطان‌فر، دانشجوی سال سوم دانشکده حقوق دانشگاه کابل بود که با مخالفت طالبان از تداوم تحصیل، آموزش و کار زنان و دختران، از رفتن به دانشگاه محروم شد. خانم سلطان‌فر، باشنده اصلی قریه قول‌آدم ولسوالی مالستان است و دوره مکتب را با وجود کمبود شدید آموزگار و مواد درسی، موفقانه به پایان رساند.

خانم سلطان‌فر، پس از محرومیت از تداوم تحصیل، حدود یک سال قبل به دانشگاه‌‌های Bremen University  در آلمان، دانشگاه «LUMS» در پاکستان، دانشگاه آسیایی زنان «AUW» در بنگله‌دیش و دانشگاه «مردم» در ایالات متحده امریکا درخواست اهدای بورسیه تحصیلی فرستاد. همزمان این دانشگاه‌ها درخواستی وی را پذیرفته و برایش بورسیه فرستادند. خانم سلطان‌فر، از میان این دانشگاه‌ها، بورسیه‌ تحصیلی دانشگاه برِمن در آلمان را پذیرفته و چند روز قبل به منظور ادامه‌ی تحصیل در رشته حقوق تا سطح لیسانس در این دانشگاه، وارد آلمان شد. او، قرار است پس از یک دوره‌ی کوتاه مدت آموزش لسان آلمانی، رسماً درس‌هایش را در دانشگاه برمن آغاز کند.

نازدانه سلطان‌فر، می‌گوید که زنان و دختران در بیست سال گذشته در افغانستان، ظرفیت و توانایی لازم را پیدا کرده تا بتوانند در برابر محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان، به خوبی مبارزه کنند. او تاکید کرد که تحجرگرایی و محدودیت‌های طالبان در افغانستان، مانع رسیدن زنان و دختران به اهداف‌شان نخواهند شد. وی گفت: «زنان و دختران تا حدودی به توانایی لازم رسیده‌اند که برای دست‌یافتن به حقوق و اهداف‌ خود مبارزه کنند. وضع محدودیت‌های غیرانسانی از سوی طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان، واقعاً ناگوار و تاسف‌بار است، اما زنان حالا به این توانایی دست یافته که با چنین شرایطی مبارزه کنند.»

نازدانه سلطان‌فر، هم‌چنین افزود که زنان و دختران در مبارزه با شرایط موجود در افغانستان، باید باهم‌دیگر متحد و یک‌صدا باشند. او ابرازداشت: «وضع موجود در کشور، بدون اتحاد و هماهنگی زنان و دختران تغییر نخواهد کرد. از همین‌رو، من تلاش می‌کنم تا بتوانم زمینه‌ی تداوم تحصیل برخی‌ دختران دیگر را نیز در بیرون از کشور فراهم کنم. البته، رسیدن به این هدف دشوار است، اما اگر تلاش کنیم و به هم‌دیگر بی‌اندیشیم، مطمیناً دست‌یافتنی است.»

پیش از این نیز، چند دختر دیگر موفق به کسب بورسیه‌های همزمان‌ از چندین دانشگاه معتبر جهان شده بودند.

نازدانه سلطان‌فر، در حالی موفق به دریافت چهار بورسیه تحصیلی شده است که طالبان کار و تحصیل زنان و دختران را ممنوع کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …