دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۹ راهکار تشویقی که از کودک‌تان یک رهبر خوب می‌سازد

Mary Jones

منبع: addicted2success

#کودک‌خبر، کابل: بزرگ‌سال بودن، شغل دشواری است، اما پیدا کردن یک شغل، پرداخت صورت‌حساب‌ها و بیل‌ها، ازدواج، فرزند داشتن و بازنشستگی فقط بخشی از این فهرست بی‌پایان است. به هرحال، با گذشت زمان، خیلی چیزها واضح‌تر می‌شود. برای مثال، پدر و مادر شدن، یکی از تجربیات زندگی است. تمام پدران و مادران یک هدف مشترک دارند، آن هم پرورش فرزندانی موفق و مهربان است. با این‌حال، هیچ معیاری برای فرزندپروری درست نیست.

دنیا ناآرام شده و با فروپاشی اکوسیستم، نابرابری در درآمد به حد نهایی خود رسیده و مردم بی‌تحمل شده‌اند. این نسل بعدی است که قدرت تغییر همه چیز را دارد. به کودکان‌تان آموزش دهید تا دنیایی بهتر بسازند، انسان‌های بهتری باشند و آسیب‌هایی که ما وارد کرده‌ایم را جبران کنند.

هیچ فرمول ساخته شده برای پرورش یک فرزند بی‌نقص وجود ندارد. به فرزندتان آزادی بدهید و اجازه دهید خودش برای خودش تصمیم بگیرد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که به آن‌ها انگیزه و آموزش دهید و از آن‌ها حمایت کنید. یک رهبر خوب نه تنها جسور، بلکه حساس، یاری‌رسان، هوشمند، قابل ‌اعتماد و تک‌تاز نیز هست. در این‌جا راهکارهایی برای القای این ویژگی‌ها در فرزند شما، فهرست شده‌ است:

۱- مهارت‌های ادراکی کودک خود را تقویت کنید

توانایی‌های ادراکی و شناختی، فقط محدود به موفقیت تحصیلی نیست، بلکه به هوش طبیعی کودک اشاره می‌کند. کودکان‌تان تا چه حدی می‌توانند مفاهیم را درک کنند؟ توانایی‌های تحلیلی آن‌ها چگونه است؟ هنگامی که با یک مشکل مواجه می‌شوند، چگونه حل می‌کنند؟ این‌ها تنها برخی از چیزهایی هستند که باید در کودکان‌تان به‌وجود بیاورید.

درس و انجام کارخانگی نیز نقش مهمی در این بخش ایفا می‌کند. با این‌حال، راه‌های دیگری نیز برای تقویت مهارت‌های ادراکی و شناختی افراد وجود دارد. کودکان را به دیدگاه‌ها و جایگزین‌های مختلف معرفی کرده و سپس آن‌ها را تشویق کنید که خودشان‌، مستقل تصمیم بگیرند.

۲- هم‌دلی را در کودک‌تان تقویت کنید

احساساتی یا حساس بودن، نشانه‌ی ضعف نیست. هم‌دلی، همان تلاش آگاهانه‌‌ی فرد برای درک درست شرایط طرف مقابل است. آن‌ها را تشویق کنید که در مقابل دیگران و اطرافیان خود مهربان، سخاوتمند و یاری‌رسان باشند.

یک رهبر خوب، فقط کسی نیست که به تمام منابع دسترسی داشته باشد. رهبران خوب، افرادی‌اند که می‌دانند چطور از منابعی که در اختیار دارند، به نفع همه استفاده کنند. هم‌چنین، تکیه بر خود و استقلال را در کودکان خود، پرورش دهید. این به آن‌ها کمک می‌کند تا بر احساسات منفی اطرافیان شان غلبه کنند. تیودور روزولت، می‌گوید: «هیچ‌کس تا زمانی که نداند برای‌تان اهمیت دارد، اهمیت نمی‌هد که چقدر می‌دانید.»

۳- متخصص در تخنیک

تکنالوژی تقریباً همه‌ی جوانب زندگی ما را در بر گرفته است. روش رفت‌وآمد، برقراری ارتباط و کسب و کار ما را تغییر داده ‌است. در چنین وضعیتی، احمقانه است که کودک خود را از رسانه‌های اجتماعی و وسایل الکترونیکی دور نگه داریم. البته باید قطعاً دسترسی آن‌ها را محدود و فعالیت آنلاین آن‌ها را بررسی کنید. با این‌حال، فضای مجازی را به آن‌ها بدهید و بگذارید ابزار مختلفی را امتحان کنند. به فرزند خود کمک کنید تا نحوه‌ی استفاده از اینترنت را یاد بگیرد.

۴- به کنجکاوی و پرسش‌گری تشویق کنید

کودکان به طور غریزی در مورد محیط اطراف‌شان کنجکاو هستند. اگر به کودکان خُردسال توجه کنید، اغلب می‌بینید که آن‌ها موارد و مفاهیمی را زیر سوال می‌برند که شما به آن‌ها توجهی نکرده بودید. همین خلاقیت و نوآوری است که آن‌ها را خلاق و متفاوت می‌سازد.

اجازه ندهید که روحیه‌ی پرسش‌گرانه فرزند شما از بین برود. به جای آن، او را تشویق کنید که سوالات بیشتری به روشی منطقی و منظم‌تر بپرسند. با گذشت زمان، اغلب کودکان به شیوه‌ی خاصی فکر و عمل می‌کنند. نظرات‌تان را به کودک خود تحمیل نکنید و آن‌ها را تشویق کنید تا دیدگاه‌ خود را در طول زمان، گسترش دهند.

۵- آموزش مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های سخنوری عالی و یک زبان دستوری قوی‌، فضیلت دیگری است که بسیاری از رهبران بزرگ آن را دارند. به کودک خود انگیزه دهید تا هرچقدر که می‌تواند، مطالعه کند. این کار به توسعه‌ی دایره لغات آن‌ها از سنین پایین کمک می‌کند. گنجینه‌ای از کلمات و دانش استفاده‌ی صحیح از آن لغات‌، می‌تواند خیلی به آن‌ها کمک کند.

زبان، ابزار مکر و حیله‌گری بسیار مفیدی است که می‌تواند کارگشای مشکلات باشد. رهبران بزرگ، راهنمای توده‌های بزرگ هستند و عقاید خود را با اعتماد به نفس و اطمینان زیادی بیان می‌کنند.

۶- آموزش به کودک برای ساختن تیم

هیچ‌کس تنهایی و در انزوا، یک رهبر خوب نمی‌شود. یک رهبر خوب‌، همیشه حمایت گروهی را دارد. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک رهبر، کار تیمی و دیپلماسی است. کودک‌تان را تشویق کنید که در فعالیت‌های گروهی مکتب فعال باشد. هم‌چنین، برای افزایش اعتماد به نفس‌شان، آن‌ها را در فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ و مباحث، ثبت‌نام کنید.

رهبری، زورگویی و تسلط بر دیگران نیست، بلکه نمایش دیدگاه‌ها، نظرات و کارهای آن‌ها، آن‌هم برای منافع مشترک همه است. جک وِلچ می‌گوید: «موفقیت قبل از رهبری، رشد خودتان است و زمانی که یک رهبر شدید، موفقیت شما تماماً در گروی رشد دیگران است.»

۷- کودک‌تان را به همکاری تشویق کنید

کودکانی که با جمع مختلفی از دوستان از قومیت‌های مختلف بزرگ می‌شوند، اغلب تحمل و پذیرش‌شان بیشتر است. با معرفی فرزندان‌تان به فرهنگ‌ها و گروه‌های مختلف، آن‌ها را به تفاوت‌های میان مردم، عادت دهید.

همین مفهوم، هم‌چنین به توسعه‌ی توانایی‌های ارتباطی و مهارت‌های بین‌فردی آن‌ها نیز کمک می‌کند. بهتر است که کودک‌تان برای مذاکره با گروه‌های مختلف و بستن معاملات سودمند، آماده باشد. چانه‌زدن یک مهارت زندگی است که همه باید آن را بلد باشند. در یک جامعه‌ی مصرف‌گرا، این، همان راه‌حلی است که کودکان شما را برای مدت طولانی پیش می‌برد.

۸- یک الگوی مناسب باشید

کودکان بیشتر از نصحیت و گفتار والدین خود، با تقلید از آن‌ها چیزهای جدیدی می‌آموزند. اگر می‌خواهید عادات خوبی را در کودکان‌تان پرورش بدهید، باید خودتان الگوی یک رهبر خوب باشید.

به آن‌ها نشان دهید چگونه سخنوران خوبی باشند. آدم‌های خوب، مهربان و بخشنده باشید. صبور باشید و دیگران را بپذیرید. در معاملات روزمره با مردم محکم، قاطع، فعال و پافشاری داشته باشید. هم‌چنین یاد بگیرید که در صورت نیاز، بلندتر حرف بزنید. با همه با احترام اولیه، برابری و اعتبار برخورد کنید. کودکان چیزهای جدید را به جای عمل کردن به پند بزرگ‌ترها، معمولاً با تقلید از آن‌ها می‌آموزند.

۹- به کودکان پشتکار را بیاموزید

پشتکار یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که کودکان باید از سنین خُردسالی و نوجوانی با آن آشنا باشند و یاد بگیرند. آن‌ها را تشویق کنید تا هیچ‌گاه از هیچ‌چیز ناامید نشوند. بگذارید شکست بخورند و سپس از شکست‌های خود، عبرت بگیرند.

زندگی همیشه گل و بلبل نیست و گاهی اوقات همه چیز بر وفق مراد شما پیش نمی‌رود. همین وقت‌ها است که امتحان می‌شوید. فرزندتان را تشویق کنید که از کُنج خلوت خود بیرون بیایند. به آن‌ها انگیزه دهید تا ریسک کنند، تجربه کنند، چیزهای جدید امتحان کنند و در مواجهه با پیامدهای بد، شجاع باشند.

رهبران خوب، نه کاملاً منطقی‌اند و نه بیش از حد احساساتی؛ این، ترکیبی از این دو ویژگی است که از شما شخصیت دوست‌داشتنی می‌سازد. نباید از رهبران ترسید، بلکه باید به خاطر کارهای‌شان، به آن‌ها احترام گذاشت. کودکان بسیار تاثیرپذیر و انعطاف‌پذیرند. مطمین شوید که این مهارت‌ها و کیفیت‌ها را از سنین پایین به آن‌ها می‌آموزید تا فرزندان‌تان نیز در آینده، رهبران موفقی شوند.

به نظر شما مهم‌ترین ویژگی که باید از خُردسالی به کودکان خود پرورش دهیم، کدام است؟ دیدگاه خود را با ما شریک‌ سازید.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …