دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

متخصصان می‌گویند، خستگی و بی‌حوصلگی باعث بروز خلاقیت در کودکان می‌شود

منبع: Kids activities

#کودک‌خبر، کابل: چه تعطیلات تابستانی باشد و چه محدودیت‌هایی ناشی از یک بیماری همه‌گیر، کودکان حتماً خسته می‌شوند. اما، همه تلاش می‌‌‌کنیم تا زمینه‌هایی را فراهم کنیم که کودکان‌مان سرگرم شوند. ما ایده‌های زیادی برای شما داریم و این‌که متخصصان پرورش کودک می‌گویند کودکان باید خسته شوند.

روان‌شناسان و متخصصان رشد کودک معتقدند که برنامه‌ریزی بیش از حد در زمان‌هایی که کودکان درگیر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری یک بیماری و یا گرمای تابستان هستند و اکثراً در خانه‌های خود به سر می‌برند، امر غیرضروری است و در نهایت باعث می‌شود تا کودکان از کشف چیزهایی که به آن علاقمند هستند، منصرف شوند.

لین فری یک روان‌شناس متمرکز بر آموزش کودک در لندن، می‌گوید: «نقش شما به عنوان والدین فراهم‌سازی زمینه برای یافتن جایگاهی برای کودک در جامعه است. بزرگ‌سال بودن به مفهوم مشغول بودن با خود برای پُر کردن اوقات فراغت است به گونه‌ی که باعث خوش‌حالی شما شود. اگر والدین تمام وقت خود را برای پُر کردن اوقات فراغت کودکان خود اختصاص دهند، کودک هرگز یاد نمی‌گیرد که این کار را برای خودش انجام دهد.»

بیشتر بخوانید:

چرا بی‌حوصلگی برای کودکان خوب است؟

آموزش با بازی؛ کاری برای تقویت خلاقیت و استقلال شخصیت کودکان

آموزش و پرورشِ خلاقیتِ کودکان چگونه ممکن است؟

تماشای صفحات دیجیتالی از خلاقیت کودک می‌کاهد

خانم فری تاکید می‌کند که والدین باید در کنار فرزندان خود بنشینند و فهرستی از کارهایی که باید کودکان‌شان انجام بدهند، آماده سازند. به گفته‌ی او، هرگاه کودکی به پدر و مادر خود مراجعه می‌کند و می‌گوید از انجام فلان کار «خسته شدم حوصله ندارم»، والدین می‌توانند بگویند که کار دیگری شامل فهرست را انجام بدهد. هوشمندانه است، درسته؟

لین فری تنها متخصصی نیست که با خسته شدن کودکان موافق است.

دکتر ترزا بلتون نیز، در یک مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که داشتن این توقع که کودکان همیشه باید فعال باشند، می‌تواند روند رشد تخیل در آنان را مختل بسازد.

دکتر ترزا بلتون با میرا سیال یک نویسنده و گریسون پری یک هنرمند نیز، در باره این که کسالت و خستگی در کودکی چگونه به خلاقیت آن‌ها کمک کرد، مصاحبه کرده است. سیال می‌گوید که بی‌حوصلگی او را وادار به نوشتن کرد، در حالی که پری از حالت خستگی و کسالت، به عنوان «حالات خلاق» یاد کرده است.

با این‌حال، دکتر ترزا بلتون می‌گوید: «کمبود تحرک در کودک باعث می‌شود تا گفتگو با افرادی که با آن‌ها درگیر نبوده و انجام فعالیت‌های دیگر را تحت شرایط متفاوت، گفتگو با همسایگان و افراد مسن و هم‌چنین پختن کیک را تجربه نکنند. بی‌حوصلگی یا خستگی غالباً با خلوت یا گوشه‌نیشنی همراه است و سیال ساعت‌ها از عمرش را در اوایل زندگی‌ به تماشای مزارع و جنگل از پنجره، تماشای تغییر آب‌وهوا و فصل‌ها گذارانده است.»

اگر کودکی تحرک زیاد دارد و کارهایی شامل فهرست به او اجازه نمی‌دهد تا کار دیگری انجام بدهد، این کودک نمی‌تواند خلاق باشد.

با این‌حال، پیام این داستان این است که احساس گناه نکنید و اجازه دهید تا کودک‌تان احساس خستگی و بی‌حوصلگی کند. این احساس برای کودکان خوب است و اگر ما صادق باشیم، برای ما نیز خوب است.

مطلب پیشنهادی

جنین در رحم مادر به طعم غذاها واکنش نشان می‌دهد

پژوهشگران دریافته‌اند جنین در رحم به آنچه مادر می‌خورد واکنش نشان می‌دهد، از بو و طعم سبزیجات …