دوشنبه , ۱۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

جنین در رحم مادر به طعم غذاها واکنش نشان می‌دهد

پژوهشگران دریافته‌اند جنین در رحم به آنچه مادر می‌خورد واکنش نشان می‌دهد، از بو و طعم سبزیجات تُرش‌رویی می‌کنند اما زردک باعث می‌شود لبخند بزنند.

دانشمندان در پژوهشی مهم و برجسته، با ثبت حالت‌های چهره جنین، به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد جنین در رحم مادر به بوها و مزه‌های مشخص واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد.

به گزارش ایندپندینت، پژوهشگران دانشگاه دورام برای آن که بررسی کنند جنین به طعم غذایی که مادر می‌خورد چه واکنشی دارد، از ۱۰۰ زن باردار اسکن چهاربُعدی گرفتند.

واکنش جنین‌‌هایی که در معرض طعم زردک قرار گرفتند بیشتر «چهره‌ای خندان»، اما واکنش جنین‌‌های در معرض طعم کلم بیشتر «چهره‌ای گریان» بود.

این پژوهش که در نشریه فیزیولوژیکال ساینس منتشر شده، می‌تواند شناخت در مورد چگونگی شکل‌گیری گیرنده‌های چشایی و بویایی در انسان را افزایش دهد.

کارشناسان هم‌چنین معتقدند آنچه مادر در دوره بارداری می‌خورد می‌تواند بر مزه‌هایی که نوزاد بعد از تولد ترجیح می‌دهد تاثیر بگذارد و بر عادت‌های سالم‌خواری اثر ضمنی داشته باشد.

در بخشی از این پژوهش، برای مشاهده واکنش چهره جنین در برابر طعم زردک و کلم‌‌، از مادران در هفته‌های ۳۲ و ۳۶ بارداری اسکن گرفتند.

حدود ۲۰ دقیقه قبل از هر اسکن، مادرها یک کپسول حاوی حدود ۴۰۰ میلی‌گرام پودر زردک یا ۴۰۰ میلی‌گرام پودر کلم‌‌برگ دریافت کردند و تا یک ساعت قبل از آن از خوردن هر چیز طعم‌داری اجتناب کردند.

بر اساس واکنش چهره مشاهده‌شده در هر دو گروه، مشخص شد که قرارگیری در معرض اندکی طعم زردک یا کلم‌‌برگ برای برانگیختن واکنش کفایت می‌کند.

گمان می‌رود جنین طعم را با بوییدن و بلعیدن مایع آمنیوتیک درون رحم حس می‌کند.

بیشتر بخوانید:

جنین در رحم مادر چه کار می‌کند؟

از کارها و فعالیت‌هایی که جنین در رحم مادر بیشترین لذت می‌برد

حواس کودکان متولد نشده در رحم مادر چگونه رشد می‌کند؟

چهار عادت مادرانِ باردار قبل از خواب، به باهوش شدن کودکِ درون رحم کمک می‌کند

بیضا اوستون، دانشجوی کارشناسی ارشد و سرپرست این پژوهش، گفت: «طبق شماری از پژوهش‌ها، جنین در رحم مادر قدرت چشایی و بویایی دارد، اما این پژوهش‌ها بر اساس یافته‌های پس از تولد است، در حالی که پژوهش ما نخستین بررسی این واکنش‌ها قبل از تولد است. در نتیجه، به نظر ما این قرارگیری مکرر در معرض طعم پیش از تولد به شکل‌گیری ترجیح غذایی پس از تولد کمک می‌کند که برای راهنمایی راجع به سالم‌خواری و امکان اجتناب از بدغذایی هنگام از شیر گرفتن نوزاد مهم است.»

او افزود: «طی اسکن‌ها، مشاهده واکنش جنین به طعم کلم‌‌برگ یا زردک و نشان دادن آن لحظات به والدین واقعا فوق‌العاده بود.»

پروفسیور نادیا رایسلند، رییس آزمایشگاه تحقیقاتی جنین و نوزاد و یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «این تازه‌ترین پژوهش برای شناخت اولین شواهد توانایی‌های جنین در حس کردن و تشخیص طعم‌ها و بوهای متفاوت غذاهایی که مادر می‌خورد، پیامدهای مهمی دارد.»

پروفسیور جکی بلیست، از دانشگاه آستون و یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «می‌توان این بحث را مطرح کرد که قرارگیری مکرر در معرض طعم در دوره پیش از تولد ممکن است به ترجیح آن طعم‌ها پس از تولد منجر شود. به عبارت دیگر، قراردهی جنین در معرض طعم‌های کم‌تر خوشایند، مثل کلم‌‌برگ، می‌تواند به این معنی باشد که درون رحم به آن طعم‌ها عادت می‌کنند. گام بعدی بررسی این است که آیا جنین به مرور زمان به این طعم‌ها واکنش منفی کم‌تری نشان می‌دهد و به پذیرش بیشتر آن طعم‌ها وقتی نوزاد برای اولین بار بیرون رحم آن‌ها را می‌چشد منجر می‌شود یا خیر.»

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …