چهارشنبه , ۱۹ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

وحشت و ارعاب در تلاشی خانه‌ها؛ کودکان حتی نمی‌توانستند گریه کنند

نگینه نیازمد قریشی

یک باشنده شهر کابل، از برخورد زشت و تحقیرآمیز سربازان طالب در جریان تلاشی خانه‌ها در کابل خبر داده می‌گوید که «کودکا حتی نمی‌توانستند گریه کنند، گریه و صدای‌شان خشکیده بود.»

این شهروند کابل در یک نامه سرگشاده از گروه طالبان شکایت کرده و از سران این گروه خواسته تا «وظیفه مقدس تطبیق شریعت را به دست جاهل به شریعت نسپارند.»

این باشنده‌ی کابل در این شکایت‌ و توصیه‌‌نامه خود به طالبان می‌نویسد: «امروز جمعه ۱۳ حوت سال ۱۴۰۰ه.ش، خبر شدیم خانه‌ ما تلاشی می‌گردد، زنان و کودکان از ترس، در پشت بام خانه پناه گرفته بودند. ما هم در کوچه منتظر آمدن سربازان امارت اسلامی بودیم که بیاید و تلاشی خانه را انجام دهند. از قضا یکی از سربازان از دور، موبایلی را در دست یکی از بانوان دیده بود. در کوچه بودیم که سه تا از سربازان، بدون اجازه، بدون وکیل گذر و بدون حضور خانم، دروازه را زدند و به زور داخل خانه شدند. من هم از پشت سر آن‌ها رفتم. دیدم که در پشت بام رفت و سلاح را به صورت خانمم نشانه گرفت و گفت بده موبایل را، خانمم با داد و فریاد پرسید من چه کردم؟ گفت عکس گرفتی. بعد زن برادرم را با تهدید و ارعاب گفت بده موبایل را، او هم گفت من عکس نگرفتم. بعد دیدم به‌طرف خانمی دیگر که همسایه ما بود، رفت با تهدید سلاح و چاقو گفت بکش موبایلت را. بیچاره خانم از ترس دستش می‌لرزید و نمی‌توانست موبایل را از جیبش بکشد، من گفتم خیر است جای خواهرتان می‌شو، بلافاصله دو سیلی محکم به صورت من کوبید. گفتم چرا این‌گونه رفتار می‌کنید، دیگرش گفت که با مرمی میزنمت، اطفال حتی نمی‌توانستند گریه کنند، گریه و صدای‌شان خشکیده بود. بعد یکی دیگر از سربازان از بیرون دویده آمد که چه کسی به مجاهدین گفته که به زنان بی‌احترامی می‌کنید، من صدا بلند کردم و گفتم حرف بدی نزدم، گفت دلیل نگو که حالا می‌کشمت، من گفتم بلی چیزی که شما می‌گویید درست است، من اشتباه کردم. بعد از تهدیدهای زیاد و با تمنای همسایه‌ها، ما را رها کرد و رفت بیرون.

حالا خواهش من از امارت اسلامی این است که وظیفه مقدس تطبیق شریعت را به دست جاهل به شریعت نسپارند. زن، کودک و حریم خوانواده‌ها را نگهدارند. با گلوله دهن مردم را ندوزند و امنیت روانی خوانواده‌ها را از بین نبرند، تفنگ را به صورت زن نشانه نگیرند.

مردم را به روش نیک که روش الهی است دعوت کنید، با دلایل و منطق سخن‌تان را بگوئید و با نیکو‌ترین وجه مجادله کنید. این حکم قرآن است.»

گروه طالبان که اکنون در سراسر افغانستان حاکمیت دارد، حدود یک هفته قبل روند تلاشی خانه‌ها را در برخی از ولایات از جمله کابل آغاز کرد. هدف از آغاز این روند، جستجوی سلاح و مهمات، نابودی دزدان و هم‌چنین آدم‌ربایان عنوان شده است.

با آغاز این روند، گزارش‌های زیادی از برخوردهای تحقیرآمیز، قومی و نژادی افراد طالبان منتشر شده است. روند تلاشی خانه‌ها بیشتر در مناطق غیرپشتون‌نشین ادامه دارد.

مطلب پیشنهادی

ممانعت طالبان از تداوی یک کودک دارای معلولیت

عکس: شبکه‌های اجتماعی عبادالله کودک یک نیروی امنیتی حکومت پیشین از دو سال به‌ این‌سو …