شنبه , ۸ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

سیف د چلدرن: کودکان در افغانستان از «بدترین بحران» گرسنگی و سوءتغذی رنج می‌برند

کودک‌خبر، کابل: سیف د چلدرن یا سازمان بین‌المللی نجات کودکان، می‌گوید که کودکان در افغانستان با «بدترین بحران» گرسنگی و سوءتغذیه مواجه‌اند.

این سازمان با ارایه‌ی گزارشی از وضع جسمانی و صحی سیما، نوزاد هفت‌ ماهه‌ای که از سوءتغذی شدید رنج می‌برد، می‌افزاید که خشک‌سالی و فقر از عوامل اصلی گسترش سوءتغذی در میان کودکان است.

سازمان نجات کودکان نوشته است که سلامت جسمانی این کودک هفت ماهه پس از کمک‌های صحی و غذایی تیم صحی سیار این سازمان، روبه بهبود گذاشته و اکنون به جای برای غذا، کمی لبخند می‌زند. زیبا، مادر سیما به سیف د چلدرن گفته است: «سیما سرد و بی‌روح بود، سرفه می‌کرد و از اسهال رنج می‌برد.» زیبا می‌افزاید: «دیدن فرزندم که روزبه‌روز ضعیف می‌شود و برای غذا گریه می‌کند، ویرانگر است.»

زیبا مادر چهار فرزند است و شوهرش نیز کارگری می‌کند و درآمد ناچیزی دارد. زیبا گفته است: «بعضی وقت‌ها نانی برای خوردن نداریم، فقط آب می‌نوشیم و گرسنه می‌خوابیم.»

سازمان نجات کودکان به محل دقیق زندگی زیبا اشاره نکرده اما افزوده که او باید هر روز به فاصله یک ساعت راه طی کند تا به منبع آب آشامیدنی برسد.

زیبا پس از این که دختر هفت ماهه‌اش سیما از وضعیت بحرانی فقر و سوءتغذی بهتر شده، ابراز خرسندی کرده می‌گوید که دخترش پس از مراجعه به کلینک تیم سیار سازمان نجات کودکان کمی وزن پیدا کرده و حالا کم‌تر به‌خاطر گرسنگی گریه می‌کند.

با به قدرت رسیدن دوباره‌ی گروه تروریستی طالبان در کشور، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی متوقف شد و بخش زیادی از سازمان‌های حامی کودکان نیز به فعالیت‌های‌ خود در افغانستان پایان دادند. از حدود دو سال به این سو، میزان سوءتغذیه نیز در میان کودکان گسترش یافته است.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر بر نمرات امتحانات در دوران نوجوانی تاثیر می‌گذارد

رنه پریرا الیاس، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، براساس پژوهشی نوشته کودکانی که مدت طولانی‌تر از شیر …