دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

شش بدترین اشتباهی که ممکن است هنگام صحبت با کودکان خود مرتکب شوید

Gerald Sinclair

منبع: awarenessact

#کودک‌خبر، کابل: در حالی که ممکن است کنار آمدن با کودکان آسان به‌نظر برسد، اما همیشه آن‌طوری‌که تصور می‌کنیم ساده نیست. مطمیناً، ممکن است در خیلی از موارد با کودکان هم‌سو باشید، اما، کودکان بنابه دلایلی در مقایسه با بزرگ‌سالان خیلی متفاوت هستند.

مادر یا پدر بودن کارِ آسانی نیست. برخی از روزها ممکن است تصور کنید که یک کار یا ماموریت عالی انجام می‌دهید، اما، روزهایی هم هستند که احساس می‌‌کنید که همه چه از دست شما رفته و در مرحله‌ی از زندگی‌تان از هم‌پاشیده است.

در این مقاله به برخی از اشتباهاتی که بسیاری از مادرها و پدرها هنگام گفتگو یا صحبت کردن با کودکان خود مرتکب می‌شوند، اشاره می‌‌کنم. این موارد چیزهایی هستند که باید از آن آگاه باشیم تا بتوانیم خودمان و روابط با فرزندان را بهبود بخشیم.

در این‌جا به برخی از بدترین اشتباهاتی اشاره شده که ممکن است هنگام صحبت کردن با کودکان‌تان مرتکب شوید.

۱-تلاش می‌کنیم از احساس گناه، آنان را وادار کردن به انجام کاری که می‌خواهیم، استفاده کنیم

به عنوان یک والد، استفاده از احساس گناه و شرم‌ساری فرزندتان برای تسلیم شدن به شما، کاری بسیار ساده و آسانی است؛ اما شما نباید این کار را بکنید. خودتان هم دوست ندارید که دیگران با شما چنین کاری بکنند، درست است؟ چنین سوءاستفاده‌ی حتی از همین‌ حالا کاری به دست شما می‌دهد و متضرر می‌سازد. بناً تصور کنید که چنین استفاده‌یی چه نوع عوارضی بر کودک‌تان به‌جا می‌گذارد.

۲-ما در واقع به آنچه که در عوض پرسش‌های خودمان به ما می‌گویند، گوش نمی‌دهیم.

زمانی‌که کودک‌مان با ما درگیر است، باید همان‌طوری که می‌خواهیم به حرف‌های‌ ما گوش دهند، ما نیز همان‌طور به حرف‌های‌شان گوش دهیم. مطمیناً پدرها و مادرها کم‌تر فرصت حرف‌زدن به کودکان خود می‌دهند، اما گوش دادن به حرف‌های آنان، به رشد و توسعه کودکان بسیار اهمیت دارد. این کار به کودکان فرصت می‌دهد تا چگونه از خود دفاع و چگونه صحبت کنند.

بیشتر بخوانید:

شش اشتباه جدی رفتاری والدین که رشد شخصیت کودکان را تخریب می‌کند

نصیحت بیش از حد مادران و ارایه‌ی راه‌حلی از سوی پدران، اشتباهات جدی والدین در برخورد با فرزندان

۱۹ موردی که هرگز نباید به کودکان خود گفت

مواردی که در مذاکره و گفتگوی موفق با کودک باید درنظر گرفت

مواردی که به خوبی گفتگو و ارتباط موثر میان والدین و کودک منجر می‌شوند

چگونه با کودکان خود گفتگو کنیم

چه زمانی برای گفتگو با کودکان در باره سکس مناسب است؟

۳-بارها و بارها گوش‌زد می‌‌کنیم و نق می‌زنیم.

من می‌دانم که ممکن است این چیزی نباشد که شما می‌خواهید، اما به عنوان پدر و مادر، نق زدن و گوش‌زد کردن، بخشی روال برخورد شما می‌شود. این‌طور نیست؟ اگر از کودک‌تان انجام کاری را خواسته‌اید ولی انجام نشده، باید در رفتارتان تغییری ایجاد کنید. شما نباید بارها و بارها یک چیزی را تکرار کنید. از خود بپرسید که آیا بیش از حد روی آن کار تاکید دارید یا این‌که کودک‌تان به شما گوش نمی‌دهد. پس از دریافت این پاسخ از خودتان، وارد عمل شوید.

۴-ما زیاد حرف زدیم.

ممکن است ما متوجه این مساله نباشیم که کودکان نمی‌توانند مثل بزرگ‌سالان مسایل را پردازش کنند. کودکان می‌توانند در یک زمان، چیزهای زیادی را در ذهن بگیرند، ولی نمی‌توانند مانند بزرگ‌سالان پردازش کنند. چیزهایی که نیاز به پی‌بردن و پردازش است را طاقت‌فرسا نسازید. این تفاوت بزرگی در نحوه‌ی انجام کارها ایجاد خواهد کرد.

۵-فراموش می‌‌کنیم که از تلاش‌های‌شان قدردانی کنیم.

همیشه شاید این طور به نظر نرسد تلاش‌هایی که کودک شما انجام می‌دهد، مهم است. اما، هیچ یک از تلاش‌های آنان را نادیده نگیرید و هرچند نتوانسته در مکتب نمره A بگیرد، اما تلاش خود را انجام داده است. برای‌شان نشان دهید که به نمره +B‌ شان هم افتخار می‌کنید و این بهترین نمره‌ی بوده که او توانسته بگیرد. بناً برای‌شان کمک کنید تا بیشتر پیشرفت کنند.

۶-احساسات کودکان را نادیده می‌گیریم، زیرا؛ قادر به کنترول احساس خود نیستیم.

به‌دلیل این‌که خودمان تاجایی قادر به کنترول احساس خود هستیم، فکر می‌کنیم که احساسات کودک‌مان احمقانه است. البته این به این مفهوم نیست که احساسات کودکان معتبر نیست. چیزهایی که کودکان‌مان احساس می‌‌‌کنند معتبر است، باید به آنان کمک کنید و نه این که این که مجبورشان کنید تا احساسات‌ خود را نادیده بگیرند. این به‌خودی‌خود می‌تواند در طولانی‌مدت یک دستورالعملی برای یک فاجعه احتمالی باشد.

 

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …