پنج شنبه , ۱۳ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

نوعیت اسباب ‌بازی‌ها بر رشد کودکان تاثیرگذار است

کودک‌خبر، کابل: بازی و اسباب ‌بازی برای کودکان بسیار مهم است. به طوری که آنها بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی و فعالیت می‌پردازند. کودکان زمان بازی را بسیار دوست داشته و این زمان را برهرچیز دیگری مقدم می‌دارند. انتخاب اسباب‌ بازی‌هایی خشن، مثل تفنگ و دیگر اسباب بازی‌هایی که با استفاده از آن کودکان خشونت و درگیری را به عنوان روش بازی انتخاب می‌کنند، بر روحیه و تفکر کودکان فوق‌العاده تاثیر منفی به جا می‌گذارد.

انتخاب اسباب ‌بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار هایز اهمیت است. به طوری که بهترین و مناسب‌ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش از کودکستان، اسباب بازی‌های آموزشی است. چرا که این گروه از اسباب بازی‌ها موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهم‌تر از همه یادگیری در کودکان می‌گردد و او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می‌سازد.

به اعتقاد انجمن جهانی تعلیم و تربیت دوران کودکی «ACEI»، اگر اسباب بازی‌های کودکان به دقت انتخاب شوند، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می‌گردند. اسباب بازی‌های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش کودکستان ایفا می‌نمایند. آنها موجب بالا رفتن هوش، مهارت‌های اجتماعی و هم‌چنین رفتارهای احساسی کودکان می‌گردند.

دکتر محمدجواد قاسم‌زاده نویسنده‌ی کتاب روان‌شناسی کودک، می‌گوید که اسباب‌ بازی‌های آموزشی دو هدف عمده دارد. یکی سرگرمی و دیگری توسعه مهارت‌های کودکان. آقای قاسم‌زاده در این کتاب می‌گوید که کودکان دوست دارند که بازی کنند، تمام اسباب‌ بازی‌ها به انضمام اسباب‌ بازی‌های آموزشی، برای کودکان جنبه‌ی سرگرمی دارند مگر این که کودک، خود تمایلی به بازی کردن نداشته باشد. این نویسنده در کتاب روان‌شناسی کودک تاکید کرده که دومین هدف اسباب بازی‌های آموزشی توسعه مهارت‌های کودکان می‌باشد، اما این هدف برای همگان کاملاً واضح و روشن است. او می‌گوید که خیلی از خانواده‌ها نمی‌دانند که اسباب بازی‌های آموزشی برای کمک به آموزش بهتر کودکان طراحی شده‌اند و به همین دلیل است که در انتخاب اسباب بازی بیشتر اسباب بازی‌هایی را که جنبه لوکس و فانتزی دارند را برای کودکان‌ خود انتخاب و خریداری می‌کنند.

اسباب بازی‌های علمی و طبیعی

اسباب بازی‌های علمی برای کودکان گروه سنی پیش کودکستان، دنیایی از علم هستند. این‌گونه اسباب بازی‌ها این چانس را به کودک می‌دهند که دنیای اطراف خود را کشف کرده و دامنه‌ی دانستی‌های خود را افزایش دهد. اما، متاسفانه والدین هنگام انتخاب اسباب باززی کم‌تر به دنبال خرید این گونه اسباب‌ بازی‌ها هستند.

امروزه پازل‌ها و بازی‌های حل مساله در اشکال و ابعاد مختلف به وفور در بازار یافت می‌شود. پازل‌ها با توجه به ماهیتی که دارند قدرت تمرکز، تفکر، خلاق و منطقی را در کودکان افزایش داده و کودکان را وادار به تفکر می‌کنند. کودک با تمرکز بر روی پازل به راحتی قطعه‌ها را جابجا کرده و آن را حل می‌کند. به طوری که در بعضی از مواقع موجب حیرت والدین خود می‌شود. پازل‌ها و بازی‌های حل مساله بهترین نوع اسباب بازی‌های آموزشی برای کودکان سنین پیش کودکستان هستند. زیرا، آنها چند بعدی و قابل لمس هستند، مدل‌های مختلف برای سنین مختلف وجود دارد و کودک می‌تواند به تنهایی و یا با دوستان خود به بازی بپردازد.

لگو هم دیگر نوع اسباب بازی است که کودکان از طریق متصل کردن آنها به یک‌دیگر، اشکال مختلفی را می‌سازند. این بازی بسیار مورد توجه و علاقه کودکان می‌باشد. لگوها به تفکر، ابتکار و خلاقیت کودک بسیار کمک می‌کند.

تخته سیا یا وایت‌برد نیز از جمله‌ی اسباب بازی برای کودکان پیش کودکستان به شمار می‌رود. استفاده از آن برای رشد خلاقیت کودکان بسیار مفید است. کودک از طریق تخته سیاه یا وایت‌برد، نوشتن و نقاشی کردن را تجربه کرده و نقش افراد مختلف را بازی می‌کند.

هم‌چنین داشتن بایسکل به عنوان یک اسباب بازی برای کودکان پیش از کودکستان یک آرزوست. والدین باید هنگام خرید بایسکل دقت کرده و سایزی که مناسب قد و جثه کودک است را خریداری نمایند.

با این‌حال، کودکان کم‌کم رشد می‌کنند و بزرگ‌تر می‌شوند و تنها بازی کردن را هم یاد می‌گیرند. کودکان کم‌کم بازی‌ کردن را یاد می‌گیرند. کودکان نزدیک به دو سالگی تنها بازی کردن را یاد می‌گیرند و انجام می‌دهند و یاهم از رفتار بزر‌گ‌ترها تقلید می‌کنند. ساده‌ترین مثال برای توضیح این موضوع، تلیفون است. کودکان سعی می‌کنند که تلیفون را در دستان‌شان بگیرند. آنان به این طریق می‌خواهند نشان دهند که بزرگ‌ شده‌اند. این همان آموختن آزادی و استقلال است.

 

مطلب پیشنهادی

جنین در رحم مادر به طعم غذاها واکنش نشان می‌دهد

پژوهشگران دریافته‌اند جنین در رحم به آنچه مادر می‌خورد واکنش نشان می‌دهد، از بو و طعم سبزیجات …