دوشنبه , ۱۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
Two years old funny positive toddler child playing piano. Early music education for little kids. child at school learning music instrument.

موسیقی بر رشد ذهنی کودکان تاثیر می‌گذارد

این مهم نیست که شما چقدر در خواندن تبحر دارید، شنیدن صدای شما باعث می‌شود که کودک‌تان بهتر با کلمات و زبان مادری خود آشنا شود. نوزادان، عاشق ریتم‌ و ملودی هستند. آنها توانایی این را دارند که یک ملودی خاص را از بین چند ملودی که می‌شنوند تشخیص دهند.

دکتر محمدجواد قاسیم‌زاده نویسنده‌ی کتاب روان‌شناسی کودک، می‌گوید هنگامی‌ که بچه‌ها بزرگ می‌شوند، از آواخواندن لذت بیشتر می‌برند. به گفته‌ی او، کنارهم قرار دادن کلمات یک آهنگ در حقیقت به مغز کودک کمک می‌کند تا سریع‌تر یاد بگیرد و برای مدت طولانی‌تری آن را در خود جا دهد. او تاکید دارد که این کار باعث تقویت حافظه‌ی کودکان می‌شود. آقای قاسیم‌زاده در کتاب روان‌شناسی کودک می‌افزاید به همین‌ دلیل است که اکثر ما آهنگ‌هایی را که در کودکی شنیده‌ یا خوانده‌ایم، به‌خاطر داریم، حتی اگر سال‌ها از خواندن یا شنیدن آن گذشته باشد.

دکتر محمدجواد قاسیم‌زاده می‌گوید که موسیقی به عنوان یک بخش مهمی از زندگی کمک می‌:ند تا مهارت‌های خلاقانه و گروهی در فرزندان پرورش یابد و در آینده به فرد کامل از نظر اعتماد به نفس، اراده، اجتماعی بودن و… تبدیل شود.

در سال‌های اخیر پژوهشگران ثابت کرده‌اند که موسیقی نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارد ولی آیا این قدرت را نیز دارد که بر ذهن انسان‌ها اثر بگذارد؟

تجربه ثابت کرده که موسیقی می‌تواند تمام وجود یک فرد را به طلاطم درآورد. برخی از موسیقی‌ها به شما آرامش می‌بخشد و برخی شما را عصبی و تهاجمی می‌‌کند.

در دنیای امروز، از موسیقی برای تاثیرگذاری بر امور مختلف استفاده می‌شود. به طور مثال موسیقی در زمینه‌ی پژشکی به عنوان نوعی درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروز موسیقی در تسریع امر شفابخشی، کاهش فشار خون، درمان کودکان بیش‌فعال، بیماری‌های روحی، افسردگی به ویژه افسردگی پس از زایمان، کاهش اضطراب و استرس، درمان بی‌خوابی، رشد بهتر نوزادان نارس به کار برده می‌شود.

جولیوس پرتنوی، پژوهشگر مطرح موسیقی طی تحقیقات زیاد دریافت که موسیقی قادر است بر سرعت سوخت‌وساز بدن، کاهش یا افزایش فشار خون، سطح انرژی بدن، سیستم گوارشی اثر مثبت یا منفی دارد. مثلاً موسیقی‌های ملایم مانند موسیقی کلاسیک اثربخشی بهتری روی بدن دارد و باعث افزایش آندروفین در بدن می‌شود. با گوش دادن به موسیقی هر دو نیم‌کره مغز درگیر فعالیت‌های ذهنی می‌شوند.

تقویت حافظ از طریق موسیقی

امروزه ثابت شده که حافظ می‌تواند از طریق موسیقی تقویت شود و افرادی که از کودکی در معرض آموزش و بازی‌های موسیقی بوده‌اند، حافظه بسیار بهتری دارند. ریتم، ملودی، هارمونی و… جزو عواملی هستند که موجب تقویت حافظه می‌شوند. در آزمایشی که در دانشگاه هنگ کنگ انجام شده است، ۴۵ نوازنده ارکستر بین سنین ۶ تا ۱۵ سال از لحاظ قدرت حافظه و به‌خاطر سپردن کلمات، مورد بررسی قرار گرفتند.

پژوهشگران دریافتند که کودکان نوازنده، نسبت به هم‌سن و سالان غیرنوازنده‌ی خود به مراتب کلمات بیشتری را حفظ می‌کنند. پس از یک‌ سال آزمایش دیگری از این گروه گرفته و مشخص شد که حافظه کودکانی که هنوز نوازنده ارکستر هستند نسبت به سال گذشته توانمندتر شده، در حالی حافظه کسانی که از ارکستر جدا شده‌اند، در همان سطح باقی مانده است. هم‌چنین موسیقی کمک به درک و انتقال بهتر مفاهیم به افراد می‌کند که از ارکان مهم موفقیت در زندگی است.

موسیقی عنصر بسیاری قدرتمندی است که گاهی مثل یک داروی شفابخش عمل می‌کند ولی درصورت تفریط و انتخاب نامناسب، حتی ممکن است شما به آن معتاد شوید.

دیوید تیم، نویسنده کتاب «راز تاثیرگذاری موسیقی» در مقدمه‌ی کتاب خود می‌نویسد: «موسیقی بیش از یک زبان است.»

موسیقی در میان تمام هنرها منحصر به فرد است، زیرا؛ به طور قدرتمندانه‌ی روی سطح هوشیاری افراد اثرمی‌گذارد. اگر شما به شیوه‌ای صحیح موسیقی را وارد زندگی خود کنید، می‌توانید تا سالیان سال از اثرات مثبت آن روی خود و فرزندان تان بهره‌ گیرید. موسیقی به همان اندازه که می‌تواند اثرات مثبت داشته باشد، قادر است زیان‌بخش نیز باشد.

با این‌حال، موسیقی نقش بسزایی در رشد فکری و شخیصتی کودک دارد. اگر کودک شما کوچک‌ترین توجهی ب موسیقی نشان می‌دههد، وقت‌ آن است که او را با یک ابزار واقعی موسیقی آشنا سازید.

 

مطلب پیشنهادی

جنین در رحم مادر به طعم غذاها واکنش نشان می‌دهد

پژوهشگران دریافته‌اند جنین در رحم به آنچه مادر می‌خورد واکنش نشان می‌دهد، از بو و طعم سبزیجات …