جمعه , ۲۸ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

آیا می‌دانید چطور آموزنده‌ و یادگیرنده‌ی هستید؟

 

نیوین جوده

ترجمه: کودک‌خبر

آیا تاحال کسی سعی کرده چیزی را به شما یاد بدهد ولی شما به‌سختی آن را یاد بگیرید؟ تحقیقات نشان داده که روش‌های مختلف برای یاد گرفتن وجود دارد. اگر شما روش مخصوص خود را پیدا کنید، می‌توانید بهتر، بیشتر و سریع‌تر مسایل مختلف را بیاموزید.

به عنوان انسان‌ها، به طور طبیعی کنجاو هستیم؛ مثل این که گوشت‌خوران به گوشت علاقمند هستند. این اشتیاق در کودکان هم آشکار است و سوالات زیادی می‌پرسند و هرآنچه را که در مسیر زندگی‌شان قرار بگیرند، تجربه می‌کنند.

متاسفانه، همان‌طوری که بزرگ می‌شویم، ترکیبی از روش آموزش و تمایل ما، آسیب‌شناسی نمی‌شود و این باعث می‌شود تا حس کنجکاوی خود را از دست بدهیم. عنصر دوم را با گفتار منفی خود شناسایی می‌توانیم؛ مثل این که به خود می‌گوییم که این خسته‌کننده است و ما نمی‌توانیم آن را درک کنیم.

با این‌حال، حقیقت شاید این باشد که شما سبک یادگیری متخص به خود را نداشته باشید. تیوری روش‌های یادگیری شناخته شده بنام «VARK» توسط نیل فلمینگ توسعه داده شده و نوع یادگیری واضح و روشنی را برای مردم ارایه می‌دهد. این‌جا روش‌هایی اند که شما را قادر می‌سازد تا روش‌های یادگیری خود را تشخیص بدهید:

  • آیا شما باید چیزی را ببینید و تجسم کنید تا آن را تجربه کنید؟ آیا سخنرانی‌های طولانی و کتاب‌های قطور و بزرگ شما را خسته می‌سازد؟ سپس شما به احتمال زیاد یک «یادگیرنده بصری و دیداری» هستید. یعنی آنچه را که می‌بینید و تجربه می‌کنید یاد می‌گیرد. مثل برخی‌ها که موضوعات را به شکل گرافیکی و نمودارهای عنکبوتی یاد می‌گیرند.
  • اگر سخنرانی‌ها را به راحتی دنبال کنید و دوست داشته باشید که در بحث‌ها سهم بگیرید، به احتمال زیاد شما یک یادگیرنده «شنوایی» یا «صدایی» هستید. شما از جمع یادگیرنده‌هایی هستید که ترجیح می‌دهند جملات و نظریه‌ها بلند خوانده و گفته شوند.
  • اگر شما از دستورالعمل‌های نوشته‌ شده و یا از جستار در نوشته‌ی خود لذت می‌برید، احتمال این‌که شما یادگیرنده «خواندن و نوشتن» هستید. بناً بهتر است در یادداشت‌برداری و توضیحات متنی تمر کنید.
  • آیا شما به دنبال یک راه مستقیم برای انجام کاری هستید؟ آیا به‌یاد دارید چیزی را که تجربه کرده‌اید یک راه بهتر بوده است؟ پس، احتمالاً شما یک یادگیرنده «زبانی» هستید. بناً برای انتخاب چیزی، باید آن را به سرعت در زندگی واقعی خود دخیل سازید.
  • آیا شما قبلاً بیشتر از یک‌بار یا بیشتر اوقات در مواردی به‌خاطر پیچیدگی‌های زندگی مواجه شده‌اید. بناً شما می‌توانید یک یادگیرنده «چند جمله‌یی یا چند منظوره» باشید. تلاش کنید قبل از ارزیابی شرایط، جستجو کنید که کدام روش بیشتر تاثیرگذار است.

هرکس به شیوه‌های مختلف آموزش می‌بینند و یاد می‌گیرند. بناً خود را با کسی دیگر مقایسه نکنید. تمایل به تجربه کردن داشته باشید و در پی کسب تجربه‌هایی باشید که برای تان کارآمد است و در می‌یابید که رسیدن به هیچ هدفی خارج از توانایی شما نیست.

منبع: Pound Place

مودل‌ طراحی شده برای یادگیری توسط نیل فلمینگ

 

 

مطلب پیشنهادی

چه نوع اسباب‌بازی‌ برای کودکان مفیدتر است؛ مدرن یا سنتی؟

با وجود بازی‌های کمپیوتری و تلفن‌های موبایل، دور کردن کودکان مبهوت از صفحه‌نمایش‌ هر روز …