شنبه , ۲۹ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

راه‌های آسان گسترش ذخیره‌ واژگان کودکان نوپا

Susanne Zuckerman

منبع: Pure Wow

کودک‌خبر، کابل: کلی للونک متخصص آسیب شناسی گفتار و ارتباطات کودکان، در مورد چگونگی تشخیص نیاز به مداخله زودهنگام یا انجام کمک‌های ساده به مهارت‌های زبان کودکان راهنمایی‌هایی کرده است که به والدین فعالی که به دنبال تسریع فرآیند گفتار کودک‌شان بوده و یا کسانی که در مورد تاخیر در گفتار کودکان‌شان نگران هستند، کمک زیادی می‌کند.

از چه سنی کودکان از گفتن یک کلمه به دو کلمه می‌رسند؟

اکثر کودکان بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی شروع به ترکیب کلمات می‌کنند. آنها در این سنین از ترکیب دو و سه کلمه آغاز می‌کنند مانند «پدر آمد» یا «جیش بیا دیگه». در ۲۴ ماهگی، بیشتر کودکان از ۵۰ تا ۲۰۰ کلمه استفاده می‌کنند.

آیا ممکن است ترتیب تولد کودکان بر سرعت یا تاخیر در صحبت تاثیر بگذارد؟

تاثیر ترتیب تولد فرزندان برزبان و گویش آنها هنوز در حال بحث و تحقیق است. هیچ مدرکی دال برتاخیر گویش در کودکان کوچک‌تر خانواده وجود ندارد. هرچند ترتیب تولد، احتمالاً محیط‌های مختلف و متفاوتی را برای یادگیری زبان برای هر کودک ایجاد می‌کند، اما هیچ یک از آنها زیان‌آور نیستند.

چه دلایل غیرنگران کننده‌ی می‌تواند شکوفایی سخنوری کودک بین ۱۸ تا ۲۴ ماه را به تاخیر بیندازد؟

وجود اختلالات و مشکلات گفتاری و زبان، یک دلیل رایج برای تاخیر در گفتار و زبان کودکان است. شنوایی کودک همیشه باید آزمایش شود. ناتوانی ذهنی نیز می‌تواند باعث تاخیر در گفتار و زبان شود. اگر به هریک از این موارد مشکوک شدید، از متخصص کودکان کمک بگیرید.

راه ساده چیست؟

برخی از ساده‌ترین راه‌هایی که والدین می‌توانند با آنها گستره واژگان کودکان خود را بهبود ببخشند و به آنها کمک کنند تا موارد پیچیده‌تر را سریع‌تر و راحت‌تر بیان کنند، چیست؟

در وهله اول والدین باید بفهمند که چه نقایصی در واژگان کودک وجود دارد. کودک باید قبل از ترکیب کلمات با هم، حداقل ۵۰ مورد را در ذهن داشته باشد. بررسی کنید که آیا فرزند شما کلماتی به اشکال اسم، فعل، صفت، مضاف، منفی کننده‌ها و کلمات سوالی را در ذهن دارد یا خیر، سپس از استراتژی بسط لغات استفاده کنید.

این‌جا زمانی است که باید کلماتی را که فرزندتان می‌گوید را بفهمید، آنها را تکرار کنید و کلمات کلیدی مدنظرتان را اضافه کنید. به عنوان مثال، کودک می‌گوید «پدر» و شما آن را تکرار و یک کلمه به آن اضافه می‌کنید مثل «پدر مهربان». شما می‌توانید این کار را چندین بار انجام داده و هر بار کلمات مختلفی را اضافه کنید. هدف بعدی والدین، باید کمک به کودک در رسیدن به سطح بعدی پیچیدگی و درک آن باشد.

زمان مناسب برای کار و اقدام روی این مساله چه زمانی است؟

در طول زمان حمام، حین غذا خوردن، در حال خواندن کتاب و یا هنگام بازی، در واقع، در هر زمان در طول روز.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …