پنج شنبه , ۲۷ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

بوسیدن نوزاد؛ این برای کودک شما مضر است؟

Anisha Nair

منبع: Parenting Firstcry

کودک‌خبر، کابل: موقعی که یک نوزاد کوچک را که در قنداق پیچیده شده می‌بینید تمایل دارید او را در آغوش بگیرید و غرق در بوسه کنید. بوسیدن نوزاد احساس خوشایندی به ما می‌دهد. همگی این کار را از روی عشق و محبت انجام می‌دهیم، اما نمی‌دانیم ممکن است به طور ناخواسته به نوزاد آسیب برسانیم.

تحقیقات نشان داده که بوسیدن لب‌ها یا نزدیک‌های دهن نوزاد باعث انتقال ویروس‌های خطرناک می‌شود، زیرا یکی از رایج‌ترین میکروب‌های موجود در دهان انسان است. این ویروس برای بزرگ‌سالان بی ضرر است، اما در نوزادان ممکن است منجر به بیماری‌های مختلف شود. بوسیدن لب‌ها و یا نزدیکی‌های دهن نوزاد تنها موضوع بحث نیست، بلکه دستان و قسمت‌هایی که با دهن نوزاد در تماس اند نیز، مشکل‌ساز است.

ریسک بوسیدن نوزادان

محبت برای رشد مناسب و توسعه مهارت‌های کودک ضروری است. طبیعی است که پدران و مادر‌ان نوزادان‌شان را ببوسند، اما از سویی دیگر باید نوزاد را از ابتلا به عفونت‌های خطرناک محافظت کنند. یکی از نکات کلیدی در این زمینه این است که اجازه ندهند در سه ماهه اول تولد نوزاد، کسی دهان یا لب‌های او را ببوسد. در ادامه خطرات بوسیدن نوزاد را شرح می‌دهیم.

۱-تبخال

به تازگی مادری در یک پست فیسبوکی توضیح داده بود که چگونه فرزندش با ویروس HSV-۱ آلوده شده است. یکی از اقوام نوزاد که تبخال روی صورتش داشته، نوزاد را بوسیده و ویروس را به او منتقل کرده است. نوزاد به شفاخانه منتقل و بستری شده است. ویروس در بدن نوزاد پخش شده و برای چند روز در حال مبارزه با ویروس گسترش یافته در بدنش بوده است. با مشاهده این موارد ناگوار، به پدران و مادر‌ان توصیه می‌شود که اجازه ندهند افراد مبتلا به تبخال نوزاد را ببوسند.

۲-بیماری تنفسی ناشی از ویروس RSV

RSV یک نوع بیماری ویروسی است که در آن شش‌های نوزاد تحت تأثیر قرار می‌گیرند و تنفس برای او دشوار می‌شود. هم‌چنین، این بیماری بسیار مسری است و نوزادان و کودکان به سرعت به آن مبتلا می‌شوند. از این‌رو، اگر کودک یا بزرگ‌سال مبتلا به این بیماری به نوزاد نزدیک شود یا او را ببوسد، ویروس به آسانی به نوزاد منتقل می‌شود. از سویی دیگر مسیر‌های تنفسی در نوزادان، بسیار کوچک و نازک هستند، بنابراین التهاب ناشی از عفونت می‌تواند در نوزادان کشنده باشد.

۳-آلرژی‌های غذایی

بسیاری از نوزادان و بزرگ‌سالان به برخی از مواد غذایی حساسیت دارند. حتی اگر دوستان و مهمانان خود را از نوع آلرژی کودک‌تان نیز آگاه کنید، ممکن است به اهمیت موضوع واقف نباشند. به ویژه در مورد محصولات آرایشی، مردم از گلوتن موجود در رژ لب خود بی‌اطلاع هستند. گلوتن می‌تواند موجب یک واکنش خود ایمنی در بدن شود. بدین ترتیب کودک مبتلا به آلرژی در اثر تماس با گلوتن در معرض خطر ابتلا به سرطان و دیگر اختلالات قرار می‌گیرد. در نتیجه بهتر است که مانع بوسیدن نوزاد توسط دیگر افراد شوید، زیرا شما هرگز نمی‌توانید مطمین باشید آن‌ها چه مواد غذایی مصرف کرده‌اند و آیا هنوز قطعه‌ای از آن در بین دندان‌های‌شان باقی مانده است یا نه.

۴- خطر ابتلا به سرطان ناشی از مواد کیمیاوی سمی

محصولات مراقبت از پوست، شامل مواد شیمیایی هستند که پوست را جوان و شاداب نگه می‌دارند. این محصولات ممکن است شامل پارابن‌ها، فرمالدیید، رنگ‌های مصنوعی و دیگر مواد باشند. این مواد موجب بروز اختلالاتی در غدد درون ریز و افزایش ریسک ابتلا به سرطان می‌شوند. از این‌رو، توصیه می‌شود قبل از بوسیدن نوزاد، افراد صورت خود را از آرایش پاک کنند تا نوزاد در معرض محصولات آرایشی حاوی این مواد شیمیایی سمی قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید: ۱۶ عادت جالبی که نوزادان از مادر خود به ارث می‌برند

۵-بیماری بوسه

بیماری بوسه نام مستعار «مونونوکلیوز» است. این بیماری عفونتی است که از راه بوسیدن و به وسیله بزاق دهن منتقل می‌شود. این بیماری در نوزادان و کودکان منجر به ریزش آب بینی، بی‌قراری و مشکلات تنفسی می‌شود. بیماری بوسه، یک بیماری ویروسی است و هیچ درمانی ندارد. با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن به طور خودکار عفونت را از بین می‌برد.

۶-حفره‌های دندان

همه می‌دانیم که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، موجب بروز حفره در دندان‌ها می‌شود. واقعیتی که کم‌تر به آن اشاره می‌شود، این است که بوسه‌های ما نیز ممکن است باعث ایجاد حفره در دندان کودک شود. پدران و مادر‌ان باید بدانند باکتری‌هایی بنام «Streptococcus mutans» در لعاب دهن بزرگ‌سالان موجودند که با انتقال به دهان کودک موجب بروز حفره در دندان‌های کوچک آن‌ها می‌شوند. هنگام بوسیدن نوزاد، یا خوردن اشتراکی غذا، شما به طور ناخودآگاه میکروب‌ها را به کودک خود منتقل می‌کنید. برای حفظ سلامت نوزاد خود باید در نظر داشته باشید که با پف کردن غذای نوزاد نیز بخشی از بزاق خود را وارد غذای او می‌کنید.

۷-سیستم ایمنی ضعیف

در چند ماه اول تولد نوزاد، باکتری‌های روده او هنوز در مرحله رشد هستند. به همین دلیل، هر کودک یا بزرگ‌سالی که با نوزاد تماس دارد باید دست‌های خود را به خوبی بشوید و نشانه‌های بیماری نیز نداشته باشد. در برخی موارد بزرگ‌سالانی که از بیماری خود بی‌اطلاع هستند، نوزاد را در آغوش می‌کشند و می‌بوسند. این‌گونه نوزاد در معرض میکروب قرار می‌گیرد و باید با سیستم ایمنی ضعیف خود با میکروب مبارزه کند.

۸-عفونت معده

اگر نوزاد دچار دل درد، اسهال و استفراغ شود، اوضاع به شدت بهم می‌ریزد. تنها یک بوسه از فرد آلوده به ویروس کافی است تا کودک را مبتلا کند. این بیماری برای نوزادان بسیار خطرناک است و منجر به از دست دادن مایعات بدن آنها می‌شود.

۹-سیاه سرفه

سیاه سرفه یک بیماری مسری است که می‌تواند از طریق بوسه از شخص آلوده به نوزاد منتقل شود. ابتلا به این بیماری، وضعیت دشوار و خطرناکی را به بار می‌آورد و می‌تواند منجربه بستری شدن نوزاد به شفاخانه شود.

علایم سیاه سرفه اغلب بعد از روزها و هفته‌ها نمایان می‌شود و به همین دلیل ممکن است کودک بزرگ‌تر یا بزرگ‌سالان آلوده هیچ علامتی از آن نشان ندهد.  در چنین مواقعی، اگر کودک کوچک شما را ببوسد، کودک در معرض میکروب‌هایی قرار می‌گیرد که می‌تواند برای شش‌های کوچک او خطرناک باشد.

۱۰-بیماری‌های دهن، دست و پا

بیماری‌های دهن، دست و پا معمولاً در کودکان اتفاق می‌افتد و به صورت زخم‌های کوچک در دهن و برخی نقاط بدن کودک ظاهر می‌شود. این بیماری‌ها می‌توانند از طریق تماس‌های نزدیک مثل بوسیدن گسترش یابد. کودکان با ابتلا به این بیماری‌ها احساس خستگی می‌کنند، گلو درد می‌شوند و تب می‌کنند. مادران و پدران باید مطمین شوند که اشخاص آلوده به نوزادان تان نزدیک نشوند و حتی نگذارید تا چنین افرادی کف دست کوچک نوزاد شما را ببوسد.

اقدامات احتیاطی هنگام بوسیدن نوزاد

در هر بخشی از بدن باکتری‌ها و ویروس‌هایی حضور دارند که بیشتر آن‌ها برای بزرگ‌سالان بی‌ضرر هستند، اما می‌تواند نوزادان را تحت تاثیر قرار دهند. زیرا سیستم ایمنی نوزادان هنوز تکامل پیدا نکرده است. به همین دلیل توصیه می‌شود که در هنگام بغل کردن یا بوسیدن نوزاد، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • مراقب سلامتی و پاکیزگی شخصی خود باشید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • قبل از تماس با نوزاد، دست‌های خود را بشویید.
  • نوزاد را بطور منظم حمام کنید.
  • از دستمال مرطوب کودک برای تمیز کردن دهان و صورت نوزاد استفاده کنید.
  • اقدامات پیشگیرانه را به دوستان، خانواده و خویشاوندانی که با نوزاد تماس دارند، آموزش دهید.
  • ظروف کودک و محصولات بهداشتی او را از وسایل دیگران جدا کنید.
  • بسیاری از وسایل خانه محل تجمع میکروب‌ها هستند. بهتر است از تماس مستقیم کودک با کنترول تلویزیون، صافی‌های آشپزخانه، تلیفن‌های موبایل و کیف‌های دستی، اجتناب کنید.
  • افراد مبتلا به هرگونه عفونت و بیماری را از نوزاد دور نگه‌ دارید.
  • به افرادی که بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا یا سرفه مزمن، و یا آبله و بیماری روده دارند، اجازه ندهید نوزاد را ببوسند.

بوسیدن نوزاد، به خصوص از روی لب‌ها خطرات جدی برای نوزاد در پی دارد. اما این بدان معنی نیست که شما نباید نوزاد خود را ببوسید؛ با رعایت موارد احتیاطی ذکر شده در بالا، شما آزاد هستید که نوزاد دلبندتان را بوسه باران کنید.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …