شنبه , ۲۹ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کودکان دانش‌آموز زمانی خوب یاد می‌گیرند که خوشحال باشند

بسیاری از مردم بدنبال ایجاد تحول در روش‌های تدریس هستند. اما یافتن روش‌های جایگزین که کارآمد هم باشد، کار ساده‌ای نیست.

درباره این‌که کدام روش تدریس موثرتر است، بحث‌های زیادی وجود دارد. با این‌حال، اکثر کارشناسان در یک مورد اتفاق نظر دارند: نیاز به نوآوری و خلاقیت در صنف‌‌های درسی وجود دارد. در این گزارش نحوه‌ی تدرس دو معلم مورد بررسی قرار می‌گیرد که در شیوه تدریس‌شان دست به سنت شکنی زده‌اند.

غزه؛ تدریس برای تسکین آلام روحی دانش‌آموزان

به گزارش یورونیوز، حنان حروب برنده‌ی جایزه یک میلیون دالری «بهترین معلم دنیا»، توجه بسیاری از کارشناسان دنیای آموزش‌وپرورش را به خود جلب کرده است. روش تدریس حنان برای کودکان فلسطینی که دچار آسیب‌های روحی هستند، امروز الگویی برای بسیاری از آموزگاران است.

برای این معلم فلسطینی صنف درسی باید محلی برای شادی و آرامش و امنیت باشد. او می‌گوید دانش‌آموز هنگامی خوب یاد می‌گیرد که خوشحال باشد. یک نکته برای حنان مهم است: کودکانی که در وضعیت ناگوار به سر می‌برند نیاز به بازی دارند. او می‌گوید از وقتی خانواده‌اش تحت تهاجم ارتش اسرائیل قرار گرفت، به این مساله فکر می‌کند.

حنان حروب می‌افزاید:«خانواده‌ام سراسیمه بودند و باید راهی پیدا می‌کردند که تنش‌های روحی و روانی کودکان‌شان  را از بین ببرند. خودم که بچه بودم در موقعیت‌های سخت و تنش‌زای فراوان قرار داشتم و هیچ وقت حس امنیت نداشتم. اصلاً دوران بچگی نداشتم. حالا من در صنف با کودکان بازی می‌کنم مثل این است که دوباره بچه شده‌ام و واقعاً از این کار لذت می‌برم.»

هاله هفت ساله خیلی از روش تدریس حنان راضی است. به خانه آنها در رام‌الله  می‌رویم تا با او و مادرش دیدار کنیم. مادر این دختر کوچک خجالتی و حساس می‌گوید که راضی کردن او برای رفتن به مکتب در آغاز بسیار مشکل بود اما وضع فرق کرده است.

بیشتر بخوانید:

پنج راهکار برای افزایش سرعت‌ یادگیری

هفت راز مهم برای تقویت توانایی یادگیری

تحریک خلاقیت، القای حس آرامش و تقویت حافظه با آموزش براساس حواس چندگانه

آموزش زودهنگام بر رشد مهارت‌های شناختی کودکان تاثیر می‌گذارد

هانی صلاح‌الدین، مادر هاله می‌گوید: «به کمک حنان حالا هاله صبح‌ها با خوشحالی بیدار می‌شود و می‌خواهد به مکتب برود و یاد بگیرد و بازی کند.»

مادر حنان از روش‌های روانشناختی حنان برای آموزش دخترش هم راضی است. هانی صلاح‌الدین می‌گوید: «حنان باعث شد افکار منفی در ذهن آنها ناپدید شود. دنیایی که آنها خواهند دید دنیای متفاوتی خواهد بود که نکته اصلی‌اش جنگ و نابودی و نفرت نیست. آنها به زندگی با دید دیگری نگاه خواهند کرد.»

حنان می‌خواهد با جایزه بهترین معلم دنیا دانشگاهی برای آموزگاران به وجود آورد. وی می‌گوید: «با این جایزه به همه معلم‌های دنیا پیام می‌دهم که با هم می‌توانیم اوضاع را آن طور که می‌خواهیم تغییر دهیم و برای نسل‌های بعدی آماده کنیم فقط لازم است که متحد عمل کنیم.»

امریکا؛ تدریس مبتنی‌بر نیازهای دانش‌آموز

وقتی ۲۵ سال پیش جوفادری کار تدریس را شروع کرد، متوجه شد که دانش‌آموزانش به درس او توجه نمی‌کنند. اما او به جای این که ناامید شود، روش تدریس را کاملاً نو کرد و از موسیقی و رسانه‌های مختلف استفاده کرد. فادری که در مکتبی در شهر کوچک افینگهام در ایالات ایلی‌نوی امریکا تدریس می‌کند به دانش‌آموزانش می‌گوید رویاهای بزرگ داشته باشند و شکست‌های‌شان را بخشی از فرآیند شکوفایی خلاقیت‌شان بدانند.

سال‌ها پیش نزدیک بود فادری کار آموزش را رها کند چون نمی‌توانست دانش‌آموزانش را به درس دستور زبان علاقمند کند و در آن زمان به خود او چیزی الهام شد. وی می‌گوید: «اول از همه فهمیدم مشکل، خود من هستم و باید از همین امروز این مشکل را برطرف کنم به این صورت که دنبال چیزهایی بگردم که دانش‌آموز را با دنیای واقعی مرتبط کند. بعد خود دانش‌آموز به من کمک می‌کند که چنین پروژه‌هایی را پیدا کنم.»

فادری کار را با موسیقی شروع کرد و از دانش‌آموزان خواست که بر اساس شعرهای کلاسیک ترانه بسرایند. امروز او در صنف‌های هنر، چاپ سه بعدی، نویسندگی، نمایش و مهندسی هم درس می‌دهد و دانش‌آموزان آزادند هرچه دوست دارند خلق کنند.

وی می‌گوید: «دانش‌آموز برای این که در زندگی موفق باشد باید یاد بگیرد که چطور پروژه‌ای را اداره کند، چطور با دیگران همکاری کند، چطور با انتقاد سازنده و حتی انتقاد مخرب روبرو شود. متاسفانه به بسیاری از دانش‌آموزان چنین آموزش‌هایی داده نمی‌شود.»

روش تدریس فادری در آغاز کار مورد انتقاد قرار گرفت اما امروز مکتب روش‌های تدریس متکی بر دانش‌آموز را که او به‌وجود آورده است، به تعداد بیشتری از معلم‌ها آموزش می‌دهد.

جیسون فاکس، مدیر مکتب افنیگهام می‌گوید: «در صنف او ناکامی و شکست، بخش بزرگی از تدریس است. دانش‌آموزان می‌فهمند که شکست هم در کار است و چگونه باید کار را پس از شکست ادامه بدهند. به همین دلیل است که چنین موفقیت‌های بزرگی نصیب‌شان می‌شود.»

روش‌های فادری باعث رونق اقتصاد محلی شده است، چون کودکان خلاق در شهر می‌مانند و برای آغاز زندگی حرفه‌ای خود به شهر دیگری نمی‌روند.

پروژه‌های دانش‌آموزان فادری نه تنها هنری هستند بلکه اغلب دیدگاهی جهانی نیز دارند.

مطلب پیشنهادی

تلاش برای آموزش؛ تاسیس کتاب‌خانه‌ای برای دختران محروم از مکتب در دایکندی

فعالان فرهنگی در ولسوالی سنگ‌تخت و بندر ولایت دایکندی در یک کمپاین حدود هفت‌هزار جلد …