یکشنبه , ۱۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تلاش برای آموزش؛ تاسیس کتاب‌خانه‌ای برای دختران محروم از مکتب در دایکندی

فعالان فرهنگی در ولسوالی سنگ‌تخت و بندر ولایت دایکندی در یک کمپاین حدود هفت‌هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده و کتابخانه‌ای برای دختران محروم از مکتب تاسیس کرده‌اند.

شماری از جوانان و فرهنگیان در یک ولسوالی دورافتاده ولایت دایکندی کورس‌های آموزشی آنلاین راه‌اندازی کرده و یک کتابخانه ایجاد کرده‌اند. هدف آن‌ها کمک به دخترانی است که در یک سال اخیر بعد از تصرف قدرت توسط طالبان از مکتب محروم شده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، مسوولان این کتابخانه می‌گویند بعد از اینکه طالبان در سال گذشته دختران را از رفتن به مکتب‌های متوسطه و لیسه منع کردند، به فکر یک ابتکار و کمک به شاگردان افتادند.

قدرت‌الله موسوی، یکی از مسوولان این کتابخانه می‌گوید که جمع‌آوری کتاب را از زمستان سال گذشته آغاز نموده و از ولایات مختلف افغانستان مانند بامیان، دایکندی، کابل، هرات و بلخ بیش از هفت‌هزار جلد کتاب جمع‌آوری نموده و به تازه‌گی این کتابخانه را افتتاح کردند.

موسوی گفت: «کتاب‌ها شامل مضامین مکتب، سیاست، اقتصاد، زراعت و علوم دینی می‌شود و هم‌چنان ۶۴ هزار افغانی را جوانان از کشورهای خارجی برای ساخت قفسه کتاب، میز و چوکی و کمپیوتر کمک نموده‌اند.»

جوانان ولسوالی سنگ‌تخت و بندر هدف از ایجاد این کتابخانه را حمایت از دختران بالاتر از صنف ششم، ترویج فرهنگ مطالعه و مبارزه با بی‌سوادی و خشونت در جامعه می‌دانند و می‌گویند که همه می‌توانند از این کتابخانه استفاده نمایند.

دخترانی که از مکاتب محروم مانده‌اند، از ایجاد این کتابخانه خوشحالند و می‌گویند که تلاش می‌کنند از راه‌های مختلف سطح آگاهی‌شان را بلند ببرند.

سیما مهندس که سال گذشته صنف یازدهم مکتب بود و با آمدن طالبان از رفتن به مکتب محروم شده است، از افتتاح این کتابخانه خوشحال است و کتاب‌های مورد نیازش را از این کتابخانه می‌گیرد.

مهندس افزود: «من سه روز شده است که دو کتاب را گرفتم و در کنار کار خانه و در وقت بیکاری کتاب مطالعه می‌نمایم.»

او آرزو دارد که روزی دوباره مکاتب به روی دختران افغانستان باز گردد و همه بتوانند در کنار هم به تحصیل‌شان ادامه دهند. او مصمم است که دوره لیسانس و یا ماستری‌اش را در یکی از کشورهای خارجی به پایان برساند.

فعالان فرهنگی از ایجاد این کتابخانه استقبال و این را یک گام مثبت در مقابل نادانی و بی‌سوادی می‌دانند.

سرور جوادی، کارشناس فرهنگی به دویچه وله گفته که کتاب ضروری‌ترین و مهم‌ترین بخش برای پیشرفت و توسعه علم و دانش می‌باشد و همچنان فراهم کردن کتاب مبارزه‌ای در برابر جهل، نادانی و بی‌سوادی است.

جوادی افزود: «در شرایط امروزی یکی از راه‌های کمک به جوانان، کتابخوانی، مطالعه و آموزش خصوصی است. در اختیار قرار دادن کتاب برای کسانی که از مکتب محروم شده اند، می‌تواند کمکی خوب بکند.»

دایکندی یکی از ولایات کوهستانی در مرکز افغانستان است که در سال‌های گذشته نیمی از دانش‌آموزان مکاتب آن را دختران تشکیل می‌دادند. شماری از دانش‌آموزان این ولایت حتی در نبود تعمیر مکتب، در فضای باز ویا زیر خیمه درس می‌خوانند.

گفتنی است که کار تعمیر دو مکتب در ولسوالی‌های میرامور و شهرستان ولایت دایکندی از سوی باشنده‌های محل اوایل امسال آغاز شد و تاکنون بیش از ۵۰ درصد تکمیل گردیده است.

 

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …