دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

آداب معاشرتی و اجتماعی کودکان چگونه رشد می‌کنند؟

 

منبع: BabyCentre

#کودک‌خبر، کابل: کودکان هم‌دیگر را دوست دارند و بیشتر در باره این‌که کودکان دیگر اسباب‌بازی‌شان بگیرند، شکیبایی دارند. کودکان در لحظه واکنش نشان می‌دهند، به‌جای آن که فکر کنند کودک دیگری اسباب‌بازی‌شان را گرلفته، بیشتر دوست دارند فکر کنند با آن وسیله بازی می‌کند‌. این موضوع در دو سالگی تغییر خواهد کرد. اما کودکانی که اغلب در کنار کودکان دیگر بازی می‌کنند، تحمل بیشتری نسبت به این موضوع دارند.

کودکان زیر دو سال، دوستان واقعی ندارند و با هم سن خود بازی نمی‌کنند. اما تمایل به نشستن در کنار هم و انجام کارهایی مشابه دارند و می‌توانند دوباره با دیگران دوست شوند، علاقمند هستند با کودکان بزرگ‌تر بازی کنند، اما هنوز نمی‌دانند که چگونه یک رابطه‌ی دوستانه برای خود ایجاد کنند.

مهارت اجتماعی شدن کودک در سنین دو تا سه سالگی بهتر می‌شود اما حتی در سه سالگی ممکن است کودک بیشترتر از آن که جذب کودک دیگری شود، جذب بازی‌هایی شود که آن کودک انجام می‌دهد. کودکان سه سال به بالا، بیشتر احتمال دارد که فعالیت‌های‌شان را خودشان انتخاب کنند زیرا علاقه دارند با کودک خاصی در ارتباط باشند.

بعضی کودکان خجالتی متولد می‌شوند؟

به نظر می‌رسد که برای خجالتی بودن عنصر جنتیکی وجود دارد‌. اگر چه اکثر کودکان از بیگانه‌ها دوری می‌کنند، اما برخی خجالتی‌تر از بقیه هستند. همه‌ی کودکان دوره‌ای را می‌گذرانند که احتمال دارد به نزدیکان خود وابسته شوند، اما برخی وابستگی‌ها سخت‌تر و طولانی‌تر از بقیه است.

همیشه کودکی وجود دارد که نمی‌خواهد در جشن‌ها تنها بماند، در حالی که کودک دیگری وجود دارد که برایش اهمیتی ندارد. خجالتی بودن یکی از ویژگی‌هایی است که در طول زندگی همراه است. اگر چه کمک کردن به کودک برای مقابله با خجالتی بودنش امکان‌پذیر است، اما سخت است ‌و در صورت امکان، برای تغییر او به کودکی اجتماعی که از اجتماع اطراف‌اش لذت ببرد، باید متقاعدش کنید‌‌.

بیشتر بخوانید:

چهار راهکار برای کمک به کودکان در مقابله با زورگویی‌‌ها

چطور افسردگی در کودکان را تشخیص و به درمان آن کنیم؟

با دختران خُردسال چگونه صحبت کنیم؟

۱۰ پیشنهاد برای پرورش کودکان خلاق

اما بحثی که مهم است این است که چگونه و با چه خُلق و خُویی واکنش نشان دادن به کودک بر او تاثیر می‌گذارد. به یک کودک خجالتی با والدینی حساس می‌توان کمک کرد، در حالی که کودکان شاد و خوش برخورد و برون‌گرا ممکن است در خانواده‌ی بد رفتار، انزوا طلب شوند.

اگر ما یک کودک خجالتی را از ارتباط با دیگران دور کنیم در واقع شرایط را برای او سخت‌تر کرده‌ایم. اگر بی‌خیال احساس او شویم و او را به وسط یک رابطه تنها بگذاریم اعتماد به نفس او را تخریب کرده‌ایم. چیزی که او لازم دارد یک روش متعادل است؛ معرفی موثر و تدریجی او به کودکان دیگر.

به کودکان‌تان کمک کنید تا اجتماعی شوند

  • او را به مفید بودن تشویق کنید؛ اجازه دهید در شستن ظرف‌ها یا تمیز کردن میز غذاخوری کمک کند. کودکانی که این گونه تربیت شده‌اند که به مردم دیگر اهمیت بدهند، احتمال بیشتری وجود دارد که دارای مهارت‌های اجتماعی باشند.
  • یک مثال خوب بزنید. والدین اگر می‌خواهند که فرزندان‌شان با احترام باشند و به دیگران اهمیت دهند، باید خودشان محترم و مؤدب باشند و به یک‌دیگر اهمیت دهند.
  • محبت خود را به فرزندتان نشان دهید، حتی اگر برای‌تان دشوار است. کودکانی که بیشتر خون‌گرم و رو راست هستند، بیشتر احتمال دارد که دوستانی داشته باشند.
  • برای مهارت‌های اجتماعی‌اش ارزش قایل شوید. زمانی که با ملاحظه و مؤدب است بگویید که چه قدر به او افتخار می‌کنید‌. ارزش قایل شدن، احترام و اهمیت متقابل را به دنبال دارد.
  • میزان رقابت بین کودکان را کاهش دهید. اسباب‌بازی را به صورت یکسان تقسیم نکنید، این کار کودکان را تشویق می‌کند تا به‌دنبال سهم بزرگ‌تری باشند. مطابق نیازشان به آن‌ها وسیله دهید.
  • او را به خاطر خودش دوست داشته باشید. کودکی که می‌داند او را به خاطر خودش دوست دارند، برایش آسان‌تر می‌شود تا چیزی از اسباب‌بازی‌اش را با دیگران تقسیم کند.

به کودکان کمک کنید تا با هم‌دیگر بازی کنند‌

درنظر داشته باشید که دارایی‌های یک کودک به تعریف شخصیت او کمک می‌کند. کودک خود را به فرزند کوچکی می‌بیند که آن والدین، آن خانه، برادر، بایسکل، اسباب‌بازی و عروسک را دارد. به همین خاطر سهیم شدن وسایل‌اش کار ساده‌ای نیست. اگر کودکی با اسباب‌بازی‌هایش بازی کند چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر دوستی برای بازی با او آمد:

  • با او صحبت کنید که کدام اسباب‌بازی را باید جمع کند و کدام را بیرون ببرد. نیازی نیست که همه‌ی اسباب‌بازی‌هایش را تقسیم کند.
  • انتظار نداشته باشید که یک دفعه برای چندین ساعت اسباب‌بازی‌هایش را با دیگران تقسیم کند.
  • سعی کنید فعالیتی را پیدا کنید که کودکان بتوانند در آن با هم بازی کنند. یک بسته جدید خمیر بازی یا یک قُطی پنسل رنگی که متعلق به او نیست به آن‌ها بدهید. هم‌چین می‌توانند در پخت شیرینی مربایی به شما کمک کنند.
  • صحبت کوتاهی با فرزندتان درباره‌ی سهیم ساختن وسایلش با دیگران، داشته باشید و سپس یک کلمه رمزی برای یادآوری صحبت‌تان به او، انتخاب کنید. برای مثال «یادت هست که» می‌تواند به معنای این باشد که «یادت هست که چه صحبتی کردیم» باشد.
  • اجازه دهید با پریدن روی مُبل یا پرتاب کردن توپ‌های روزنامه‌ای روی میز، انرژی‌شان را تخلیه کنند. انرژی زیاد باید تخلیه شود.
  • در دیدار با دوستان‌تان، کودکان را نادیده نگیرید. معمولاً نادیده گرفتن کودکان آنان را سرکش و شیطان می‌سازد.

کودک‌ خجالتی‌تان را کمک کنید

  • یک دُکمه را به جیب‌اش بدوزید و به فرزندتان بگویید هر زمان که آن را فشار می‌دهد شما به او فکر می‌کنید. یک کودک خجالتی زمانی که احساس می‌کند قادر به مقابله کردن نیست، نیاز دارد که روحیه خود را بالا ببرد.
  • زمانی که به صورت طبیعی مهارت‌های اجتماعی ندارد، باید تمرین کند. به او نشان دهید که چگونه خود را معرفی کند، چند موضوع برای شروع بحث به او یاد دهید مثل «سلام اسم من دانیل است» و برای دعوت کودک دیگری به سهیم شدن چیزهایی که دارد به او بگوید «کمی از این را می‌خواهی؟»
  • به او مانند کودکان دیگر لباس بپوشانید. آخرین چیزی که یک کودک خجالتی نیاز دارد، برجسته بودن در برابر افراد دیگر است.
  • اگر در یک گروه ورزشی است، از سر گروه بخواهید که اگر کودک خجالتی دیگری در گروه است، با والدین‌اش برای ارتباط کودکان‌تان با هم صحبت کند. یک دوست می‌تواند در او مهارت و اعتماد به نفس برای ارتباط با دیگران، ایجاد کند.
  • در او عزت نفس ایجاد کنید‌. به او بگویید که بسیار عالی است و تلاش‌هایش را تحسین می‌کنید.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …