سه شنبه , ۱۸ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

جلوگیری از وحشت: چگونه با کودکان در باره ویروس کرونا صحبت کنیم؟

Chris Reavis

منبع: Good Man Project

#کودک‌خبر، کابل: «من ترسیده‌ام و ممکن بمیرم.» این جمله را دیشب پسر ده ساله‌ی من زمانی که از او در باره ویروس کرونا پرسیدم، به آرامی به من گفت. او در ادامه افزود: «من می‌ترسم که دیگران هم آسیب ببینند.»

کودک‌تان ممکن است بیشتر از آنچه که می‌دانید، از ویروس کرونا ترسیده باشد. در کنار این که باید به کودکان‌تان آرامش و اطمینان بدهید تا به ترس ناشی از شیوع ویروس کرونا غلبه کنند، برای بلند بردن مقاومت روحی و روانی‌ و هم‌چنین مهارت‌شان در مقابله با ویروس کرونا، از پنج راهکار و روش کار بگیرید. این پنج راهکار به صورت مرحله‌یی قابل عملی است و از سوی متخصصان دانشگاه هاروارد و دیگر متخصصان، مبتنی‌بر شواهد تایید شده است.

  • افکار و حواس‌تان را جمع کنید و فعالانه به کودک‌تان گوش بدهید. رفتار ابتدایی ما در برابر کودک به عنوان مادر و پدر، باید طبیعی و اطمینان‌بخش باشد. فعالانه به حرف‌های کودکان‌تان گوش دهید؛ حتی اگر نگرانی‌های‌شان نسبت به خود و بزرگ‌سالان احمقانه باشد. اگر می‌توانید برای لحظه‌یی خود را به سن‌وسال و جای کودک قرار دهید.
  • به کودک اطمینان بدهید که حرف‌هایش را شنیده‌اید و توصیه‌های بخش اول را به طور بالقوه تکرار کنید. وقتی به حرف‌های کودک‌ خود گوش می‌دهید، به احساسات‌ فرزند خود احترام گذاشته و همرایش ابراز همدلی کنید و بگویید: عزیزم! درک‌ات می‌کنم که این (ویروس کرونا) چقدر ترس‌ناک و وحشت‌ناک است، یا شما این‌ گونه احساس می‌کنید.» شما با او موافق نیستید، فقط کودک‌تان را در جایی که هست، همرایش ابراز هم‌نظر بودن می‌کنید. مطالعات نشان می‌دهد که چنین برخوردی در زمان صدمه دیدن کودک، از تاثیرات این تُرما یا صدمات روحی و روانی جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید بخش‌های اول و دوم را چندین بار تکرار کنید.
  • به کودکان‌تان اطمینان دهید که آمادگی لازم برای تامین مصوونیت‌شان دارید. ابتدا از کودکان‌تان بپرسید که آیا دوست دارند تا حرف‌های شما را بشنوند. اگر نخواستند حرف‌های شما را بشنوند، شماره‌ها یا گام‌های اول و دوم را تکرار کنید. بعدش کودکان‌تان را مطمین بسازید که شما می‌خواهید حال‌ فرزندان‌ کوچک‌تان خوب باشد. بعد از برداشتن گام‌های اطمینان‌بخش و همدلی کردن با کودکان‌تان، آنان می‌توانند احساس امنیت بیشتری بکنند. شما با این کار فقط به کودکان‌تان کمک می‌کنید تا علیه این ویروس مبارزه کرده و نابود کنند. بعد، می‌توانید در باره‌ی تعداد کمی از کودکانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، با کودکان خود صحبت کنید. اما، لطفاً قبل از صحبت کردن در باره خطرات و پیامدهای ویروس کرونا، این مراحل ذکر شده را درنظر بگیرید.
  • از کودکان خود بخواهید تا آنان هم ایده‌های‌ خود را با شما در باره چگونگی جلوگیری و انتقال ویروس کرونا، با شما در میان بگذارند. در طی این مرحله، کودکان‌ شما ممکن است ایده‌های زیادی داشته باشند. این کار شماست که بگویید: «خوب یا این یک ایده است.» اگر کودک‌تان ایده‌ا‌‌ی یا طرحی برای مقابله نداشت، شما ایده‌ها و طرح‌های خود را به صورت سوال با او مطرح کنید. مثلاً می‌گوید: «نظرت چیست که اگر چند قطی سوپ دیگر هم بگیریم؟» با ارایه ایده‌ها، کودکان‌تان را برای حل مسایل‌شان در آینده، کمک می‌کنید.
  • براساس عقاید و طرح‌های آنان عمل کنید. با فرزند کوچک‌تان یک فهرستی از مواردی که با او هم عقیده هستید، آماده کنید. این کار حتی می‌تواند ترس و وحشت را به غرور و تفریح تبدیل کند. در این مرحله، شما نشان می‌دهید که چطور در باره‌ی مسایل مهم با کودک‌تان مشوره و عمل می‌کنید. این یک مهارت عالی برای زندگی می‌دهد.

درحالی که خیلی زیرک و هوشیار هستید، کارگیری از این روش‌ها زمینه یادگیری مهارت‌های خوب زندگی را برای کودکان‌تان مساعد می‌سازد. آنها درحال یادگیری این‌که چگونه خودشان را آرام بسازند، نگرانی خود را چگونه بیان کنند، چگونه حرف‌های دیگران را بشنوند، آشفتگی‌های فکری را چگونه رفع کنند و چگونه برای رفع چالش‌ها عمل کنند، می‌باشند. مادر و پدر بودن خیلی عالیست.

حالا اخبار و شایعات در باره ویروس کرونا خیلی زیاد است. این یکی از همان زمان‌هایی است که همه باید دیدگاه و نظر داشته باشند. شما ممکن است این مراحل را پشت سر بگذارانید، اما مراحل اول و دوم را برای هم‌دل بودن و کاهش ترس و نگرانی کودکان، باید انجام بدهید.

به یاد داشته باشید که ما به عنوان پدر و مادر، اکثراً قبل از حالت هم‌دلی کردن به حالت محافظ می‌پریم. این یک واکنش طبیعی است اما همیشه برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان‌تان، مفید نیست. تمام تلاش‌‌تان را انجام بدهید و به‌خاطر داشته که ابتدا حرف‌ها و نگرانی‌های کودکان‌‌تان را بنشوید و درک کنید و سپس به آنان اطمیان بدهید که درک کرده‌اید.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …