دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

۸ دلیلی که آیینه برای رشد نوزادان خوب است

منبع: BabySpark

#کودک‌خبر، کابل: یک روش ساده، ارزان و مطمین برای رشد نوزاد کوچک شما چیست؟ از آیینه‌ها استفاده کنید. آیینه یک اسباب‌بازی است که نوزاد با بازی کردن با آن لذت می‌برد و ارتباط نوزاد و آیینه یک بازی آموزنده است. آیینه به مثابه یک اسباب‌بازی برای کودک است و نوزاد از بازی کردن با آن لذت می‌برد و در آن شخصی را می‌بیند که مرحله‌به‌مرحله با او رشد می‌کند.

نوزادان آیینه را دوست دارند

یکی از دلایلی که نوزادان آیینه‌ را دوست دارند، این است که آن‌ها عاشق چهره‌ها هستند. به همین دلیل است که نوزادتان به شما خیره می‌شود و از تماشای کتاب‌های عکس‌دار لذت می‌برد. کودک شما از تعامل با «کودک دیگری» که در آیینه می‌بیند، لذت می‌برد.

فرزند شما نمی‌داند کودکی که به او نگاه می‌کند، در واقع بازتابی از خودش است و به همین دلیل ممکن است با این کودک خیالی دوست شده، با او حرف بزند و یا حتی بخندد. البته هنگامی که او ۲۰ ماهه می‌شود، آهسته‌آهسته می‌فهمد تصویر داخل آیینه بازتابی از خودش است. علاوه بر‌این‌ها، آیینه‌ها سرگرم کننده‌اند زیرا نور، سایه‌ها و حرکت‌های منعکس شده زمانی جالب هستند که شما بی‌نهایت در مورد جهان کنجکاو می‌شوید.

چطور آیینه به رشد نوزاد کمک می‌کند؟

آیینه حس کنجکاوی کودکان را برمی‌انگیزند و آن‌ها را به سمت یادگیری و تمرین مهارت‌ها تشویق می‌کند. بیایید نگاهی به مواردی بیندازیم که در آن‌ها آیینه می‌تواند نقش حمایتی داشته باشند:

تامی تایم: تامی تایم به زمانی گفته می‌شود که نوزاد شما روی شکم دراز بکشد و وزنش روی دست‌هایش قرار بگیرد. هنگام تامی تایم، قرار دادن یک آیینه‌ ایمن در مقابل نوزاد، به او انگیزه می‌دهد تا سرش را بلند کند، آن را بالا نگه دارد و به اطراف نگاه کند.

تقویت‌کننده بینایی: آیینه ردیابی بصری ایجاد می‌کنند؛ زیرا نوزاد بازتاب چیزهایی که در حال حرکت هستند را مشاهده می‌کند. این بازتاب‌ها می‌توانند شامل حرکات بدن خودش، حیوانات خانگی یا شماهایی باشد که او را در حال آیینه‌بازی مشاهده می‌کنید.

تقویت مهارت‌های حرکتی: آیینه الهام‌بخش کودکان برای رسیدن و نوازش کردن است. هنگامی که آن‌ها بتوانند اشیایی را در دست‌شان بگیرند، بازی کردن با یک آیینه‌ی دستی به تقویت مهارت‌های حرکتی دست‌وانگشتان نوزاد کمک می‌کند. زیرا، نوزادان آیینه را نگه می‌دارند و حرکت می‌دهند تا منظره‌های مختلفی از محیط اطراف خود را ببینند.

تقویت هماهنگی چشم و دست: تلاش کودک برای رسیدن، نوازش کردن و اشاره کردن، هماهنگی چشم و دست او را نیز تقویت می‌کند.

تقویت مهارت‌های حرکت‌های سخت‌تر: آیینه می‌تواند نوزادان را به غلتیدن، نشستن، خزیدن و ایستادن تشویق کند؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند به بازتابی که در آیینه می‌بینند نزدیک‌تر شوند.

تقویت مدت زمان توجه: آیینه‌ چشم نوزاد را به سمت خود می‌کشد. هر چه بیشتر نوزاد روی چیزی تمرکز کند، مدت زمانی توجه او بیشتر می‌شود.

تقویت خودشناسی: همان‌طوری که اشاره کردیم، حدود ۲۰ ماهگی، هنگامی که نوزاد به آینه نگاه می‌کند متوجه می‌شود که تصویر درون آیینه بازتابی از خودش است. برای آزمایش این موضوع، ترفندهایی را که محققان استفاده می‌کنند امتحان کنید. به قسمتی از صورتش ضربه بزنید و ببینید چگونه واکنش نشان می‌دهد. اگر او آیینه را لمس کند، به این معناست که فکر می‌کند آیینه بازتاب کودک دیگری است، اما اگر صورت خودش را لمس کند، متوجه شده است که کودک درون آیینه بازتابی از تصویر خودش است.

تقویت مهارت‌های احساسی و زبانی: آیینه‌ روش‌ٍ خلاقانه برای استفاده از تقلید برای آموزش کلمات، حرکات و مفاهیم عاطفی است.


چگونه آیینه‌ ایمنی را برای نوزاد انتخاب کنیم؟

 

آیینه‌های پلاستیکی: برای بازی انفرادی، آیننه‌های پلاستیکی با لبه‌های پوشیده شده از پارچه را انتخاب کنید. برای کودکان کوچک‌تر می‌توانید هنگام تامی تایم این آیننه‌ها را در مقابل آن‌ها قرار دهید و کودکان بزرگ‌تر می‌توانند آیینه را برداشته و آن را در اطراف حرکت دهند.

آیینه قدنما: آیینه‌های قدنما نیز عالی است و فقط مطمین شوید محکم به دیوار نصب شده است.

با این‌حال، هنگام خرید آیینه برای گهواره، مطمین شوید آن‌ها برای این منظور طراحی شده‌اند. همین‌طور هنگام بازی نوزاد با آیینه، از آیینه متناسب با بازتاب‌ها استفاده کنید و آن را در هر کجا که مناسب است بگذارید. فراموش نکنید که هنگام عدم استفاده، حتماً آیینه را در جای غیرقابل دسترس قرار دهید.

 

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …