جمعه , ۷ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

سیما سمر برای ختم فرهنگ معافیت از مجازات، خواستار مداخله دادگاه بین‌المللی جزایی در افغانستان شد

#کودک‌خبر، کابل: داکتر سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر، خواستار مداخله دادگاه بین‌المللی جزایی، «آی‌سی‌سی»، به منظور ختم فرهنگ معافیت از مجازات، در افغانستان شده است.

خانم سمر در پیام‌های توییتر، حملات تروریستی خونین دیروز بالای شفاخانه نسایی‌ولادی صد بستر در ناحیه سیزدهم شهر کابل و مراسم خاک‌سپاری در ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار را جرایم جنگی توصیف کرده می‌گوید که مداخله دادگاه بین‌المللی جزایی برای تامین عدالت و ختم فرهنگ معافیت مفید است.

داکتر سیما سمر در این پیام خود با اشاره به حملات تروریستی دیروز در کابل و ننگرهار که در آن ده‌ها تن از غیرنظامیان به شمول شماری کودکان تازه متولد جان باخته و زخمی شدند، گفته است: «این‌ گونه حملات جز جرایم جنگی و جرایم بین‌المللی است. مداخله محکمه جزایی بین‌المللی برای تامین عدالت و خاتمه دادن به فرهنگ معافیت مفید است.»

آی‌سی‌سی، یک نهاد جزایی بین‌المللی است که به منظور رسیدگی به جرایمی از قبیل نسل‌کُشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی ایجاد شده است. هرگاه دولت‌های عضو این دادگاه توانایی رسیدگی به جرایم جنگی و ضد بشری در قلمرو خود را نداشته باشند، از این دادگاه برای تامین عدالت درخواست می‌شود. افغانستان نیز عضویت این دادگاه را دارد. چند روز قبل نیز، دادگاه بین‌‌المللی جزایی برای تحقیق در باره جرایم جنگی و جرایم ضد بشری در افغانستان اعلام آمادگی کرده بود.

وزیر دولت در امور حقوق هم‌چنین گفته است که افغانستان به وحدت برای مبارزه با «دشمنان بشریت» نیاز دارد و برای حمایت از مردم، ضرورت است تا از منافع شخصی گذشت شود.

داکتر سیما سمر در توییت‌هایی که در پیوند حوادث خونین دیروز داشته، می‌گوید: «این جنایت‌ها به هیچ وجه قابل توجیه نیست. مردم این کشور از این قتل‌ها خسته شده‌اند.»

وزیر دولت در امور حقوق بشر به تلفات نوزادانی که به تازگی به دنیا آمده اما مورد حملات تروریستی قرار گرفتند نیز اشاره کرده می‌گوید که کودکان در افغانستان با آسیب‌پذیری زیادی مواجه‌اند و تا چشم در جهان می‌گشایند، با صدای تفنگ از ایشان پذیرایی می‌شود. داکتر سیما سمر می‌افزاید: «نمی‌دانم در حالت چه کسانی را ملامت کنیم و از این کودکان چه توقعی داشته باشیم؟»

وزیر دولت در امور حقوق بشر هم‌چنین به یکی از نوزادان آسیب‌دیده در نتیجه‌ی حمله‌ی تروریستی دیروز اشاره کرده می‌گوید که این نوزاد نمی‌دانست که در چه حالتی به دنیا می‌آید و خودش در این انتخاب هیچ سهمی نداشته است. به گفته‌ی خانم سمر، این نوزاد خواستار تامین عدالت است. خانم سمر در توییتر خود نوشته است: «کدام کس جواب این بی‌عدالتی را باید بدهد؟ چه کسی درد این طفل و والدین‌اش را درک می‌کند؟ تا زمانی که بی‌عدالتی جریان داشته باشد، صلح با غال‌مغال و احساسات نمی‌آید.»

با این‌حال، داکتر سیما سمر در توییت‌های خود تاکید کرده که درد قربانیان، درد همه‌ی «انسان‌های صادق» این سرزمین است. او افزوده است که عدالت و خاتمه دادن به فرهنگ معافیت، وظیفه وجدانی مسوولان است.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …