یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

چطور می‌توان پیوند میان فرزند و والدین را مستحکم‌تر ساخت

Katherine Lee

منبع: Very Well Family

#کودک‌خبر، کابل: مثل هر رابطه‌ی دیگر، می‌توان پیوند میان والدین و یک کودک را نیز با برخی از عادت‌ها و فعالیت‌های روزانه قوی‌تر و مستحکم‌تر ساخت. برای استحکام بخشیدن به این پیوند، به موارد ذیل توجه کنید:

۱-باهم غذا بخورید

یک تحقیق جالب در رابطه به چگونگی پیوند میان فرزند و والدین، نشان می‌دهد که باهم بودن اعضای خانواده هنگام صرف غذا، تاثیر مستقیم و مثبتی روی رشد کودکان دارد. بهبود سلامتی و عادت‌های غذایی، بهبود مهارت‌های اجتماعی و احساسی و روانی، رفتار مطلوب کودکان و حتی پیشرفت تحصیلی، از مزایای غذاخوردن به‌صورت خانوادگی و دسته‌جمعی است.

اگر نمی‌توانید همیشه در کنارهم غذا بخورید، در صورت ممکن حداقل برای شب‌های آخر هفته و در اوقات فراغت، برای کنارهم غذا خوردن برنامه‌ریزی کنید. چیزی که صرف غذا در کنار هم‌دیگر را جالب می‌سازد، این است که در باره فعالیت‌ها و حوادث روزانه هنگام صرف غذا با فرزندان خود صحبت کنید.

۲-راجع به کارهای روزانه خود صحبت کنید

هنگام صرف غذای شب و قبل از خواب بهترین فرصت برای صحبت با فرزندان‌تان، در مورد روزی است که پشت سر گذاشته‌اید. از فرزندان خود سوالاتی در مورد آن روز بپرسید تا بتوانند با جزییات پاسخ شما را بدهند. مثلاً: «بهترین بخش امروز چه بود؟» یا «امروز چه اتفاق جالب و خنده‌داری برات افتاد؟»

مطمین باشید که خود شما نیز در مورد روز خود به‌ آنها بگویید، این‌که با چه مسایلی مواجه شدید و چگونه برای حل آنها برنامه‌ریزی کردید یا در مورد اتفاق‌های خوب آن روز برای فرزندان‌تان توضیح دهید. زمانی که شما نیز با فرزندان‌ در مورد روز خود صحبت می‌کنید در واقع به او نشان می‌دهید که برای او به‌عنوان یک انسان ارزش قایل هستید و او مورد اعتماد شماست. به این ترتیب رابطه‌ی شما با فرزندتان قوی‌تر خواهد شد و او می‌فهمد که برای شما مهم است.

۳-باهم بازی کنید

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید پیوند و محبت میان خود و فرزندان‌تان را مستحکم و قوی‌ بسازید، باهم بازی کردن است. باهم بیرون بروید، بایسکل‌سواری و توپ‌بازی کنید. یا بازی‌های آموزشی و سرگرمی‌ خانوادگی داشته باشید و با این کار مهارت‌های یادگیری و اجتماعی کودکان‌تان را افزایش دهید. بگذارید نوعیت بازی را فرزندان‌تان انتخاب کنند، کارت‌دستی بسازید یا باهم یک غذای ساده بپزید ویا پس از تماشای یک برنامه کودکانه، باهم آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهید. کاری را انجام بدهید که برای‌ هردو طرف‌تان جذاب‌ و لذت‌بخش باشد. این بازی درست طوری باشد که که شما زمانی با همسر یا دوستان‌تان به تفریح می‌روید لذت می‌برید.

۴-به هم‌دیگر احترام بگذارید

کودکان برخی اوقات عصبی می‌شوند و اشتباهاتی انجام می‌دهند، اما به عنوان مادر و پدر باید این نکته را بدانید که برخورد محترمانه با کودک‌تان در چنین مواردی، یکی از اصول مهم در تربیت کودک به حساب می‌آید. اگر کودک شما کاری کرده که از نظر شما نیاز به تنبیه و هشدار دارد، این هشدار باید همراه با مهربانی و آرامش باشد. تجربه نشان می‌دهد که تنبیه بدنی و فریاد زدن بر سر کودک، نه‌تنها تاثیری ندارد بلکه به رابطه‌ میان والدین و کودک آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید:

۱۰ عادتی که رابطه میان‌ والدین و کودک را تقویت می‌‌کند

عادت‌های بد والدین که به سلامت کودکان صدمه می‌زنند

روابط میان خواهر و برادر؛ چطور به آنها کمک کنیم برای همیشه باهم صمیمی باشند

خودشیفتگی والدین و تاثیر آن بر کودکان

به کودکان‌تان یاد بدهید که از کلماتی از قبیل «لطفاً» و «متشکرم» استفاده کنند، شما نیز، هنگام صحبت با‌ آنها از عبارات مودبانه استفاده کنید. رفتار و گفتار محترمانه فقط برای بیرون از خانه نیست. برخورد همراه با احترام و صمیمت در داخل خانه، نه‌تنها شما را به یک‌دیگر نزدیک‌تر می‌سازد،‌ بلکه خانه را به محل آسایش و آرامش والدین و کودکان تبدیل می‌کند.

۵-اجازه دهید کودکان‌تان به شما کمک کنند

کودکان به طور طبیعی دوست دارند که کمک‌کننده باشند. بنابراین هنگامی که شما انجام کاری را به آنها واگذار می‌کنید یا مسوولیتی برعهده‌ی آنها می‌گذارید، می‌توانید حس اعتماد به نفس را در فرزند خود تقویت کنید و باعث می‌شوید که او خود را فرد مفید و موثر بداند. به‌ آنها یادآور شوید که چقدر بابت کمکی که به شما می‌کنند، از آنها سپاسگذار هستید و از کارشان تعریف کنید.

این راهکار علاوه بر ایجاد روابط صمیمی بین والدین و فرزند، باعث می‌شود که کودک مسوولیت‌پذیری داشته باشد و از کمک به دیگران لذت ببرد.

۶-کودک‌تان را نوازش کنید

نوازش کردن و در آغوش گرفتن فرزندان علاوه بر این‌که باعث ارتباط و استحکام روابط می‌شود، طبق مطالعات انجام شده احتمال ابتلا به بیماری را در شما و فرزندتان نیز کاهش می‌دهد. پس فرزندتان را در آغوش بگیرید و به او نشان بدهید که چقدر دوستش دارید.

۷-هرروز عشق و علاقه‌ی خود را به فرزندتان نشان‌دهید

انجام دادن کارهای ساده‌ در هر روز که نشان بدهد فرزندان خود را دوست دارید، پیوند میان شما و فرزندن‌تان را مستحکم می‌‌کند. مثلاً یک یادداشت برای او در ظرف غذایش قرار دهید، برای باهم بودن در تعطیلات آخر هفته برنامه‌ریزی کنید و هنگامی که با شما صحبت می‌کند تمام توجه خود را به فرزندتان معطوف کنید. با همین ترفندهای به‌ظاهر کوچک رابطه‌ بین شما و فرزندتان بهتر و دوستانه‌تر خواهد شد. هر روز به فرزندتان یادآور شوید که چقدر برای شما عزیز و ارزشمند است تا رابطه‌ی او با شما عمیق و آسیب‌ناپذیر شود.

مطلب پیشنهادی

آنچه را که باید در باره معنی و مفاهیم لبخند نوزادان بدانیم

دانشمندان می‌گویند لبخند نوزادان که تقریباً از بدو تولد آن‌ها شروع می‌شود، می‌تواند اطلاعات زیادی …