دوشنبه , ۱۷ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

عادت‌های بد والدین که به سلامت کودکان صدمه می‌زنند

Amita Shroff

منبع: Webmd

#کودک‌خبر، کابل: کودکان همه چه را از رفتار و گفتار والدین یاد می‌گیرند و این که نسبت به بدن، توانایی‌ها و همه‌ی آنچه که مربوط به خودش می‌شوند، چه برداشتی داشته باشند. مهم‌ترین چیزی که راجع به سلامت کودکان به آنان یاد بدهیم، راهش این است که از طریق جایزه دادن یا مجازات کردن باید بیاموزانیم. در عوض، از روش‌های مثبت و رفتارهای سالم کار بگیرید و  باید الگوی سالم برای کودکان خود باشیم. هرگاه الگوی سالم و مناسب برای کودکان خود ارایه می‌دهیم، برای شاد بودن و داشتن انتخاب‌های سالم راه‌های مناسبی به جا می‌گذاریم. در این مقاله از عادت‌های بد والدین یادآوری می‌شود که می‌تواند به سلامت کودکان صدمات مهمی وارد کند.

خودتان را نقد کنید

نقد ‌کردن و عیب‌جویی از خود و اظهارنظرهای منفی راجع به ظاهر خود ما، حامل این پیام برای کودکان است که جلوه‌ کردن لباس‌ها در تن ‌ما، وزن ‌ما و دیگر ویژگی‌های ظاهری ‌ما عزت‌نفس ما را تعیین و تعریف می‌کنند. به این صورت، کودکان یاد می‌گیرند که در تصویر خودشان در آینه، عیب‌ها و کاستی‌های خود را پیدا کنند و احتمال آن وجود دارد که در آینده، از نگاه عزت‌نفس و دیدی که راجع به ظاهرشان دارند، نگرانی و مشکلاتی پیدا کنند.

بناً از عیب‌جویی‌ پرهیز کنید. به‌جای آن، بیشتر از احساس خوب‌تان هنگام کار و فعالیت، خوردن غذای سالم و داشتن خواب کافی بگویید. این‌ چیزها را باید کودکان یاد بگیرند.

خوردن برای کاهش هیجان

اگر ‌هنگام ناراحتی یا ناامیدی برای بهتر ساختن وضعیت خود به خوردن غذا و خوراکی‌ها رو بیاوریم، پیامی ناسالم به کودکان‌ منتقل می‌کنیم. با این کار به آنها نشان می‌دهیم که با خوردن غذا است که می‌توانیم راجع به خود ما احساس خوبی پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید:

۱۰ عادتی که رابطه میان‌ والدین و کودک را تقویت می‌‌کند

۱۶ عادت جالبی که نوزادان از مادر خود به ارث می‌برند

۱۹ موردی که هرگز نباید به کودکان خود گفت

شش اشتباه جدی رفتاری والدین که رشد شخصیت کودکان را تخریب می‌کند

در عضو در چنین مواقعی، برای بهتر ساخت حال ‌خود، از راهکارهای جایگزین استفاده کنیم: با دوستان‌تان صحبت کنید یا برای قدم‌زدن بیرون بروید. بگذارید کودکان ببینند که در مواقع ناراحتی و ناامیدی، به‌جای غذا خوردن برای کاهش هیجان، از رویکردها شبیه آنچه گفته شد استفاده می‌کنید.

زیاده‌روی از تکنالوژی‌ها‌

اگر هنگام غذاخوردن، خود ما مشغول چک‌کردن گوشی موبایل باشیم، نمی‌توانیم از کودکان‌ انتظار داشته باشیم این کار را نکنند. در چنین وضعیتی، اگر آنها را از این کار منع کنیم، شرط انصاف را رعایت نکرده‌ایم. کودکان رفتار و کردار ما را الگوی خود قرار می‌دهند و آنچه می‌گوییم، در مقایسه با رفتار و کردار ما، تاثیر و اهمیتی ناچیز دارد.

بهتر است در استفاده از صفحات نمایشگر در خانه قوانینی وضع کنیم. همه اعضای خانواده، شامل پدر و مادر، باید پای‌بند به این قوانین باشند. وقتی زمان مشخصی را برای منع استفاده از موبایل، تبلت وغیره در نظر می‌گیرید، از این زمان آزاد به‌وجودآمده بهره بگیرید و فعالیت‌هایی را جایگزین کنید: مثلاً هنگام شام‌خوردن، باهم گپ بزنید یا خانوادگی برای بایسکل‌سواری بیرون بروید.

تاکید بر رفتار ظاهری و مادی

بسیاری از دختران خُردسال دوست دارند در اوقات‌فراغت‌شان لباس‌های مختلف را امتحان کنند، اما صاحب‌نظران می‌گویند نباید اجازه دهیم این سرگرمی تمام اوقات‌فراغت دختران خُردسال را پر کند، به‌طوری‌که برای دیگر فعالیت‌ها یا سرگرمی‌های مفید فرصتی باقی نماند.

بهتر است سعی کنیم وقت‌شان را با عادت‌های سالم و جایگزین پر کنیم: با کارهایی مثل قدم‌زدن، کلپ ورزشی وغیره به این شکل یاد می‌گیرند که دختر بودن یعنی قوی باشند و به خودشان ضعف راه ندهند. به‌علاوه، از فواید ورزش کردن برای کاهش استرس و اضطراب هم آگاهی پیدا می‌کنند.

هم‌چنین به همان اندازه که از ظاهر دختران خُردسال تعریف می‌کنید، مهربانی و هوش‌شان را هم تحسین کنید.

استفاده زیاد از نوشیدنی‌ها برای احساس‌ بهتر

اگر در پایان یک روز بد به خانه می‌آیید، برای ‌آنکه خستگی روز را از تن به در کنید، می‌گویید که یک نوشیدنی نیاز دارید و پیاله‌های چای، قهوه و گیلاس‌های نوشابه گازدار را یکی پس از دیگری خالی و زیاده‌روی کنید، درحقیقت به کودک‌تان نشان می‌دهید که برای سرحال‌ شدن باید به این عادت ناسالم متکی شد و این اصلاً خوب نیست.

در عوض به‌دنبال راه‌های سالم‌تری باشید. ورزش کنید، از تمرین‌های مدیتیشن یا متمرکز کردن ذهن برای کاهش استرس و نگرانی استفاده کنید و از تمام اعضای خانواده بخواهید همراه با شما این کارها را انجام دهند. این‌ها عادت‌های سالم و مفیدی هستند که برای آینده کودکان‌ مفید هستند.

رقابتی ساختن همه چیز

کم‌تر کودکی است که از مقایسه‌شدن با دیگران خوشحال شود. مثل این که به کودک بگویید که بچه همسایه، هم‌صنفی و هم‌سن و سالان تان از تو بهتراند و شاید بگویید که هدف از از بیان این جملات ایجاد انگیزه در کودک است. اما متاسفانه، در بیشتر موارد، نتیجه عکس چیزی است که فکر می‌کنیم و نه‌تنها کودک انگیزه پیدا نمی‌کند، که دل‌آزرده هم می‌شود.

مهم این است که کودک همه تلاش خود را می‌کند. پس به این دلیل او را تحسین کنید. به او کمک کنید بیشتر بر اوقات خوشی متمرکز شود که هنگام وقت‌گذراندن بیرون از خانه تجربه می‌کند یا بر این نکته تمرکز کند که چطور روزبه‌روز بهتر و بهتر می‌شود. هم‌چنین می‌توانید به کودک در پیدا کردن فعالیت مورد علاقه‌اش کمک کنید و در تمرین‌ کردن مشوق او باشید. راجع به نیازتان به فعال ‌بودن در طول روز هم صحبت کنید و این‌که چطور حال‌تان را بهتر می‌کند.

جدال و استدلال همیشگی

وقتی والدین مدام درگیر جروبحث و جدال باشند، کودکان از آنها یاد می‌گیرند و فکر می‌کنند این رفتار صحیح است. استرس و اضطراب در اغلب موارد محرک این‌گونه جدال‌ها است.

اگر احساس می‌کنید برای تحمل فشار ناشی از مسایل مختلف به کمک نیاز دارید، راجع به تکنیک‌های مدیریت استرس تحقیق کنید. شاید بتوانید با دعوا و جنجال در ابتدای امر خودتان را خالی کنید، اما این حس موقتی است و بعدها همراه با پشیمانی همراه می‌شود و حال‌‌تان را بدتر می‌کند. درعین‌حال، استرس ناشی از دعواها بر کودکان هم اثر منفی می‌گذارد.

غیبت و شایقه‌پراکنی

غیبت یا عیب‌جویی کردن از ظاهر و رفتار دیگران می‌تواند یکی از نشانه‌های عزب‌نفس پایین باشد. هر وقت میل سرک‌کشیدن در زندگی دیگران و تمایلات این‌چنینی در شما بیدار شد، جلوی خودتان را بگیرید. از خودتان راجع به دلیل یا سند حرفی که بر زبان می‌آورید سوال کنید. در بیشتر مواقع، ازروی عادت، گرفتار این رفتارها می‌شویم. باید سعی و انتخاب‌ ما بر کنارگذاشتن این عادت باشد و به آن مجال بروزکردن ندهیم.

سرک‌کشیدن در زندگی شخصی افراد مشهور و دامن‌زدن به شایعات موجود درباره آنها هم نمونه‌ای از این عادت است. پس بهتر است موبایل یا تلویزیون را کنار بگذارید، اگر برنامه‌هایی در این ‌باره پخش می‌کند، خاموش کنید و به کودکان‌تان نشان دهید که با راه‌های سالم‌تر و بهتری هم می‌توان وقت گذراند و سرگرم شد.

درگیر ساختن خود

اگر در مقابل دیدگان کودکان رفتار یا کار اشتباهی سر بزند، نباید با امید به این‌که متوجه رفتارتان نشده‌اند آن را انکار کنید یا از رفتارتان چشم‌پوشی کنید. به‌جای آن بهتر است به اشتباه خود اذعان کنید و از این فرصت برای یاد دادن نکته‌ای پندآموز به کودکان استفاده کنید.

حتی می‌توانیم از کودکان، برای متوقف‌کردن یا کنارگذاشتن رفتارها و عادت‌های اشتباه کمک بگیریم و آنها را هم درگیر کنیم. اگر مجدداً اشتباهی سر بزند، اشاره‌کردن به اشتباه یا گوشزدکردن آن برای بیشتر کودکان مایه‌ی شادی و خوشحالی است. به این صورت، والدین نیز بیشتر مراقب کارهای‌ خود خواهند بود.

چانس کامیابی اعضای خانواده در صورتی بیشتر می‌شود که در انتخاب‌های سالم‌شان همیار و همراه یک‌دیگر باشند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …