یکشنبه , ۱۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

در باره نژادپرستی با کودکان خود صحبت کنید: سه راهکار سازنده برای آغاز گفتگو

#کودک‌خبر، کابل: چگونه در باره راسیزم یا نژادپرستی با کودکان خود گفتگوی سازنده داشته باشیم و به آن ادامه بدهیم؟

صحبت با کودکان در باره نژادپرستی دشوار است و برخی از مادران و پدران نگران این هستند که با بحث در باره این گونه موضوعات، فرزندان خود را درگیر مسایلی از قبیل نژادپرستی و تبعیض نمایند. اما، تعدادی هم ممکن است خودشان در باره‌ چیزی که خودشان اطلاعات لازم و درک درست از آن نداشته باشند، از طرح آن با فرزندان‌ خود احساس ناراحتی و خجالت ‌کنند.

گفتگو در باره نژادپرستی و تبعیض، ممکن است در خانواده‌ها متفاوت به نظر بیاید. هرچند قالب مشخصی برای چگونگی بحث در باره این گونه مسایل وجود ندارد، اما، مطالعات علمی نشان می‌دهد که والدین هرچه وقت‌تر با کودکان‌شان در باره مسایل مختلف گفتگو را آغاز کنند، بهتر است.

نوزادان از شش ماهگی متوجه تفاوت‌های فزیکی و جسمی از قبیل رنگ پوست می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان می‌توانند علایمی از رفتارهای تبعیض‌آمیز از جمله برخورد با کودکان شامل گروه نژادی خودی و خودداری از برخورد با کودکان گروه‌های نژادی غیر از خودش را از از سن پنج سالگی بروز بدهند. نادیده گرفتن ویا خودداری از طرح چنین بحث‌ها و گفتگوهایی با کودکان به مفهوم راه محافظت از کودکان نیست، بلکه چنین گفتگوهایی کودکان را در معرض مسایلی قرار می‌دهد تا بدانند که در کجا و با چه شرایطی زندگی می‌‌کنند. سکوت نمی‌تواند یک گزینه‌ی خوب باشد.

چطور با کودکان در باره راسیزم صحبت کنیم؟

نحوه‌ی درک کودکان از محیط‌ و اطراف‌شان، بخشی از تکامل و رشد کودک به شمار می‌رود. صحبت در باره برابری و نژادپرستی با کودکان، هیچ زمانی ناوقت ویا خیلی زود نیست. در این‌جا چند راهکاری متناسب با سن کودکان برای بحث در باره نژادپرستی و تبعیض‌آمیز با کودکان، مطرح شده است:

کودکان زیر پنج سال

در این سن، کودکان متوجه تفاوت‌هایی میان کسانی که در اطراف‌شان حضور دارند، می‌شوند و به آن اشاره دارند. در این دوره، شما به عنوان پدر و مادر این فرصت را دارید تا جهان‌بینی فرزندان خود را درست و مناسب اساس‌گذاری کنید. در این سن، با کودکان خود از زبانی استفاده کنید که برای‌شان قابل فهم و ساده باشد.

  • تفاوت‌ها را شناسایی و از آن استقبال کنید. اگر کودک شما در باره رنگ پوست کسی سوال کرد، می‌توانید از آن به عنوان فرصتی برای آگاهی‌دهی استفاده کنید این‌که در واقع همه‌ی افراد متفاوت‌ به نظر می‌رسند اما همه باهم یک‌سان و یکی هستند. شما می‌توانید به فرزندان‌ کوچک خود بگویید: «همه‌ی ما انسان هستیم، اما هرکس منحصر به فرد است و این شگفت‌انگیز نیست.»
  • همیشه با فرزندان خود باز صحبت کنید و به سوالات‌شان آزادانه و بی‌پرده جواب بدهید و آنان را تشویق کنید که همیشه فکر باز داشته باشند. اگر کودکان‌تان به افرادی که متفاوت‌ به نظرشان می‌آیند اشاره دارند، چنانچه بیشتر کودکان خُردسال از روی حس کنجکاوی چنین کاری می‌کنند، از ساکت‌ کردن‌شان خودداری کنید ورنه کودکان به تابو بودن چنین موضوعاتی باورمند خواهند شد.
  • منصف باشید. کودکانی که در حدود پنج سال سن دارند، مفهوم انصاف را به خوبی می‌توانند درک کنند. با کودکان در باره نژادپرستی و بی‌انصافی‌ها صحبت کنید و بگویید به همین‌دلیل انسان‌ها برای بهتر شدن یا از بین رفتن نژادپرستی و نابرابری‌ها نیازمند همکاری هم‌دیگر هستند.

کودکان ۶-۱۱ سال

کودکانی که در این دوره‌ی سِنی قرار دارند، برای صحبت کردن و بیان داشتن احساسات‌شان در وضعیت بهتر قرار دارند و مشتاق جواب دادن هستند. آنان هم‌چنین در این دوره در معرض اطلاعاتی قرار می‌گیرند که پردازش‌ آن ممکن است برای‌شان سخت باشد. بناً مطابق به توانایی درک و آنچه را که کودکان این دوره‌ی سِنی می‌دانند شروع کنید.

  • کنجاو باشید. پرسش و پاسخ نخستین گام است. به عنوان مثال، بپرسید که در مکتب، در تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی چه چیزهایی را شنیده و دیده‌اند.
  • با کودکان‌تان در مورد رسانه‌ها باهم بحث کنید. رسانه‌های اجتماعی و انترنت ممکن است یکی از منابع اصلی اطلاعاتی فرزندان‌تان باشند. به آنچه که در انترنت می‌خوانند ویا آنچه که در تماس‌های آنلاین خود در باره‌ی صحبت می‌کنند، از خود علاقمندی نشان بدهید و از آن به عنوان فرصتی برای کشف یا شناسایی نمونه‌هایی از کلیشه‌ها و تعصب‌های نژادی در رسانه‌های اجتماعی پیدا کنید. مانند این که: «چرا برخی از افراد به عنوان چهره‌های شرور و تبه‌کار مطرح اند در حالی که برخی‌های دیگر نیستند؟»
  • با صراحت صحبت کنید. بحث و گفتگوهای صادقانه و صریح در باره نژادپرستی، تنوع و مسایلی از این قبیل، باعث ایجاد اعتماد به نفس در فرزندان‌تان می‌شود. کودکان‌تان را تشویق تا در صورت داشتن سوال ویا نگرانی در باره‌ی چنین موضوعاتی، آن را به شما در میان بگذارند. اگر کودکان به شما به عنوان یک منبع معتبر مشوره‌گیری به شما اعتماد کنند، احتمالاً پس از آن برای حل پرسش‌های خود بیشتر به شما مراجعه خواهند کرد.

از ۱۲ سال به بالا

نوجوانان قادرند از مفاهیم انتزاعی درک بهتر و بیشتری داشته باشند و در باره‌ی آن نظریات خودشان را بیان کنند. آنان ممکن است از آنچه که انجام می‌دهند و شما فکر می‌کنید، در باره موضوعات احساسات قوی‌تر داشته باشند. سعی کنید بفهمید که آنان چه احساسی دارند و از این موضوعات چه می‌دانند و گفتگو در این زمینه را ادامه بدهید.

  • پی‌ببرید که چه چیزهایی را آنان می‌دانند؛ یعنی بفهمید که کودکان‌تان در باره نژادپرستی و تعصبات چقدر اطلاعات و معلومات دارند. آنان چه چیزهایی را از خبرها، مکتب و دوستان‌شان آگاه شده‌اند؟
  • از کودکان خود بپرسید و به‌دنبال یافتن فرصت‌هایی از قبیل حوادثی که در اخبار مطرح می‌شوند، برای بحث در باره نژادپرستی باشید. از آنچه که خود شما در باره‌ی آن فکر می‌کنید بپرسید و آنها را با دیدگاه‌های مختلف آشنا سازید و این گونه به توسعه‌ی فکری‌شان کمک کنید.
  • اعمال‌شان را مورد تشویق قرار دهید. فعال بودن در رسانه‌های اجتماعی برای بسیاری از نوجوانان و جوانان مفید است. برخی از کودکان و جوانان ممکن است به فکر مشارکت در فعالیت‌های انترنتی باشند. آنان را به مشارکت در چنین کارهایی برای یافتن یک روش مهم پاسخ‌گویی تشویق و در موضوعات نژادی درگیر سازید.

متنوع بودن را استقبال کنید

سعی کنید راه‌هایی برای معرفی فرهنگ‌ها و افرادی از نژادها و قومیت‌های مختلف پیدا کنید. تعامل مثبت با سایر گروه‌های نژادی و اجتماعی در دوره‌های کودکی به کاهش تعصب و تبعیض کمک می‌کند و دوستی بین گروه‌های مختلف نژادی و اجتماعی را بیشتر می‌سازد.

هم‌چنین می‌توانید دنیای بیرونی را وارد خانه‌ی خود بسازید. از غذاهای رایج در میان اقوام و نژادهای دیگر بخورید، داستان‌های آنها را بخوانید و فیلم‌های‌شان را تماشا کنید.

از کتاب‌ها و فیلم‌هایی که براساس تعصب نژادی تالیف و تهیه شده‌اند، آگاه باشید و به‌دنبال اثری باشید که در آن از تمام مردم از گروه‌های قومی و نژادی مختلف، یک تصویر مثبت و روشن ارایه شده باشد.

گذشته را به منظور درک بهتر از وضعیت موجود، مورد تحقیق قرار دهید. وقایع تاریخی مانند پایان آپارتاید در افریقای جنوبی و جنبش حقوق مدنی در ایالات متحده امریکا، می‌تواند نشان بدهد که چطور مردم برای به‌دست آوردن عدالت و برابری گردهم آمدند. این تجارب مشترک می‌تواند به کودکان‌ بیشتر کمک کند تا نسبت به انسان‌هایی از نژادهای مختلف و دیدگاه‌های متفاوت اعتمادسازی بکنند.

منبع: UNICEF

 

مطلب پیشنهادی

افغانستان در جمع بدترین کشورها برای کودکان قرار گرفت

یک سازمان حامی حقوق بشر هشدار داده که حدود یک میلیارد کودک در معرض «خطرات …