دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

آگست خونین؛ کشته و زخمی شدن ۷۸۵ غیرنظامی در یک ماه

کودک‌خبر، کابل: گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان، اعلام کرده که در جریان ماه آگست امسال، ۷۸۵ تن از غیرنظامیان در نتیجه‌ی حملات تروریستی و درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی و تروریستان کشته و زخمی شده‌اند.

این نهاد در گزارشی گفته است این غیرنظامیان که شامل کودکان و زنان نیز می‌شوند، در نتیجه‌ی حملات تروریستی و درگیری‌های مسلحانه در نوزده ولایت کشته و زخمی شده‌اند. گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان می‌گوید که در یک ماه اخیر ۲۶۱ غیرنظامی کشته و ۵۲۴ تن دیگر زخمی شده‌اند. در این گزارش عامل اصلی تلفات غیرنظامیان از گروه تروریستی طالبان نام برده شده است. این گروه در ماه جولای گذشته، تلفات ۵۴۲ غیرنظامی شامل ۲۳۲ کشته و ۳۱۳ زخمی را ثبت کرده بود.

گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان می‌‌افزاید که بیشترین تلفات به غیرنظامیان در یک ماه اخیر به باشندگان شهر غزنی وارد شده است. این نهاد در گزارش خود گفته است در نتیجه‌ی تهاجم گسترده‌ی جنگجویان گروه طالبان به تاریخ دهم آگست بالای شهر غزنی، ۸۲ غیرنظامی کشته و ۲۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

به گفته‌ی گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان، شهر غزنی پس از تهاجم گسترده‌ی طالبان، شاهد حدود صد ساعت درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و مهاجمان طالب بود. این نهاد می‌گوید که آمار حکومتی از سه‌صد کشته و زخمی در حمله‌ی اخیر به شهر غزنی حکایت دارد، اما یافته‌های این گروه نشان می‌دهد که ۸۲ غیرنظامی کشته و ۲۱۲ تن دیگر زخمی شده‌اند. گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان در عین‌حال تاکید کرده که هنوزهم میزان دقیق تلفات ناشی از حمله‌ی طالبان به شهر غزنی معلوم نشده است.

گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان در گزارش ماه آگست خود افزوده که طبق معمول حملات انتحاری بیشترین تلفات را از غیرنظامیان در شهر کابل گرفته است. این نهاد در گزارش خود از وقوع یک حمله انتحاری در مرکز آموزشی موعود واقع در دشت برچی شهر کابل، به عنوان پرتلفات‌ترین حمله انتحاری در شهر کابل یاد آوری کرده می‌گوید که در این حمله ۶۹ تن از دانش‌آموزان این مرکز آموزشی کشته و ۹۵ تن دیگر زخمی شدند.

حوالی بعد از ظهر چهارشنبه، ۱۵ آگست، یک حمله کننده‌ی انتحاری مواد انفجاری جاسازی شده در بدنش را در یک صنف مملو از دانش‌آموزان در مرکز آموزشی موعود انفجار داد که در نتیجه‌ی ۶۹ تن کشته و ۹۵ تن دیگر زخمی شدند. اکثریت این دانش‌آموزان که زیر بیست سال قرار داشتند، برای امتحانات کانکور آمادگی می‌گرفتند. بیشتر قربانیان این حمله تروریستی، جوانان و نوجوانانی بودند که از ولایات برای آمادگی کانکور به کابل آمده بودند. مسوولیت این حمله‌ تروریستی را داعش به عهده گرفت.

گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان می‌گوید که در حمله به مسجدی در ولایت پکتیا نیز ۲۹ غیرنظامی کشته و ۵۴ تن دیگر زخمی شدند. دو مهاجم انتحاری، روز جمعه، سوم آگست، نمازگزاران را هدف قرار دادند. مقام‌های محلی به‌دنبال این حمله اعلام کردند که ابتدا این مهاجمان به سوی نمازگزاران آتش گشوده و سپس انتحار کردند.

گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته تا از حمله بالای مراکز و تاسیسات عام‌المنفعه خودداری کنند. این نهاد از سازمان ملل متحد و ایالات متحده امریکا نیز خواسته تا در جلوگیری از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان تلاش‌های بیشتری به خرج دهند.

مطلب پیشنهادی

از زمان حاکمیت طالبان تاکنون، ۱۲۱هزار کودک برای «نان» فروخته شده‌اند

نگینه نیازمند قریشی گزارش جدید سازمان بین‌الملی حفاظت از کودکان، سیف‌دچلدرن، نشان می‌دهد که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *