یکشنبه , ۱۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

از زمان حاکمیت طالبان تاکنون، ۱۲۱هزار کودک برای «نان» فروخته شده‌اند

نگینه نیازمند قریشی

گزارش جدید سازمان بین‌الملی حفاظت از کودکان، سیف‌دچلدرن، نشان می‌دهد که از زمان حاکمیت دوباره‌ی گروه طالبان در افغانستان، ۱۲۱هزار کودک به دلیل فقر و گرسنگی برخی از خانواده‌‌ها به فروش رسیده‌اند.

این سازمان از توافق مادری برای فروش فرزند متولد نشده‌اش حکایت کرده که این مادر در آن گفته است که فقر، نبود کار و قرض‌داری او و شوهرش را مجبور کرده تا فرزندی را که هنوز متولد نشده به فروش برسانند.

سیف‌دچلدرن می‌گوید که فروش کودکان خُردسال برای زنده ماندن، پس از حاکمیت دوباره‌ی گروه طالبان بیشتر رایج شده است. به گفته‌‌ای این سازمان، براساس یک نظرسنجی با ۳۰ خانواده‌ای که فرزندان کوچک‌شان را به‌دلیل فقر و قرض‌داری به فروش رسانده‌اند، گفتگو شده و نتایج آن نشان می‌‌دهد که از زمان حاکمیت دوباره‌ی طالبان در ماه آگست گذشته، ۱۲۱هزار کودک به فروش رسیده‌اند.

در این گزارش از یک مادر ۳۶ ساله بنام نوشین یاد شده که به گفته‌ی سیف‌دچلدرن دارای پنج فرزند است و فرزند ششم‌اش را باردار است. این مادر که در ولایت شمالی جوزجان زندگی می‌کند، می‌گوید که عزیز همسرش، گفته است که به‌جز از فروش فرزندی که هنوزی متولد نشده راهی برای نجات از گرسنگی و پرداخت قرض‌شان ندارند.

نوشین می‌‌گوید که با نزدیک شدن زمان ولادت فرزندش، غم‌هایش سنگین‌تر و بیشتر می‌شود. او گفته است: «اگر یک سوزن گم کنید، غمگین می‌شوید، این‌که فرزند من است.»

نوشین ۳۶ ساله و شوهرش عزیز ۴۷ ساله، برای بازپرداخت بدیهی‌شان تصمیم گرفته‌اند تا فرزندی که هنوز متولد نشده را به فروش برسانند. عزیز می‌‌گوید که برای فروش فرزندش ۵۶۵ دالر قیمت گذاری شده و با این مبلغ می‌تواند بخشی از بدیهی‌هایش را بپردازد. عزیز می‌افزاید: «ما در شرایط بسیار بدی قرار داریم، در خانه چیزی برای خوردن نداریم. هر روز برای کار به مرکز شهر می‌روم. من به سختی پول برای چند تکه نان به دست می‌آورم. بیشتر روزها کار پیدا نمی‌کنم. تصمیم گرفتم که چون پنج فرزند دارم، فرزند متولد نشده‌ام را بفروشم تا بقیه زنده بمانند و از گرسنگی نمیرند.»

عزیز گفته است که او هفتادهزار افغانی به منظور تهیه غذا قرض گرفته بود، اما حالا توانایی پرداخت این بدیهی را ندارد و مجبور شده که فرزندش را به فروش برساند.

با این‌حال، سیف‌دچلدرن می‌‌گوید که با فروپاشی اقتصاد در پی حاکمیت دوباره گروه طالبان و دوام‌دار شدن خشک‌سالی، بسیاری از خانواده‌ها منابع درآمد خود را از دست دادند. به گفته‌ی این سازمان، اکثر خانواده‌ها قادر به تامین نیازمندی‌های خود نیستند. سیف‌دچلدرن تاکید کرده که جنگ اوکراین و افزایش قیمت‌های مواد اولیه، وضعیت را برای بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان دُشوار ساخته است. این سازمان هشدار داده که هرگاه در این زمینه اقدام جدی صورت نگیرد و جامعه جهانی راهی برای کمک به افغانستان پیدا نکند، وضعیت بدتر از شرایط موجود خواهد شد.

در گزارش سازمان بین‌‌المللی حفاظت از کودکان، سیف‌دچلدرن، هم‌چنین آمده است که در بیش از نیمی از خانواده‌ها کودکانی دارای علایم سوءتغذی دیده می‌شوند.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …