دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

بیماری‌ها سالانه جان هشتاد هزار کودک زیر پنج سال را می‌گیرد

کودک‌خبر، کابل: مقام‌های وزارت صحت عامه اعلام کرده که سالانه نزدیک به هشتاد هزار کودک زیر پنج سال به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف در افغانستان جان‌های خود را از دست می‌دهند.

داکتر سیدعلی‌شاه علوی رییس بخش صحت کودکان در وزارت صحت عامه، به «کودک‌خبر» گفت که بیماری‌های سینه‌وبغل، اسهالات، سرخکان و سوءتغذی عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به شمار می‌رود. وی گفت: «ما گفته می‌توانیم که سالانه نه‌هزار و هفت‌صد کودک به اثر اسهالات از بین می‌روند. به همین ترتیب درصدی بیشتر آن را واقعات سینه‌وبغل تشکیل می‌دهد.»

آقای علوی می‌گوید که هرچند ارقام موجود در باره میزان مرگ و میر کودکان در افغانستان، خیلی بلند است، اما ارقام قبلی در این باره به مراتب بالاتر از رقم موجود بوده است. او گفت: «اگر ما ارقام سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ را در نظر بگیریم، سالانه در حدود دوصدهزار یا دوصد و پنجاه هزار کودک کم‌تر از پنج سال جان‌های خود را از دست می‌دادند. اما، براساس برنامه‌هایی که از طرف وزارت صحت عامه و شرکای صحی ما تطبیق شده این رقم به هشتاد هزار پایین آمده است. باوجود این کاهش، ما یک راه طولانی را برای کاهش و کنترول آن در پیش داریم و این یک آسیب بسیار کلانی است که کودکان ما با این خطر مواجه‌اند.»

پیش از این دفتر حمایت از کودکان در افغانستان نیز اعلام کرده که بیش از هفت درصد از کودکان در این کشور قبل از رسیدن به سن پنج‌ سالگی جان‌های خود را از دست می‌دهند.

این نهاد حامی حقوق کودکان هم‌چنین در  گزارشی که اخیراً منتشر کرد، گفت که چهل درصد از کودکان از عدم رشد مناسب متاثر اند و بیشتر از سه‌ونیم میلیون کودک از رفتن به مکتب بازمانده و نزدیک به یک سوم‌ کودکان مصروف انجام‌ کارهای شاقه و طاقت‌فرسا هستند.

دفتر حمایت از کودکان افزود که بیش از نیمی از کودکان جهان را جنگ، فقر و تبعیض جنسیتی تهدید می‌کند. این سازمان در گزارش اخیر خود گفته که در بیست کشور جهان به شمول کشورهای افغانستان، یمن، سومالیا و سودان جنوبی حدود ۱۵۳ میلیوک کودک در معرض خطر انجام کارهای شاقه، محرومیت از آموزش و پرورش و هم‌چنین ازدواج قبل از وقت مواجه‌اند.

دفتر حمایت از کودکان در افغانستان، می‌گوید که با در نظرداشت برخی از شاخص‌های مرتبط به دوران طفولیت از لحاظ محرومیت کودکان، افغانستان در صدر این جدول قرار گرفته است.

اونو ون منین، رییس عمومی دفتر حمایت از کودکان در افغانستان در این گزارش گفته است: «اکنون بیش از هر زمان دیگری، جهان نیاز به سرمایه‌گذاری در افغانستان دارد تا کودکان دیگر یک نسل گمنام نباشند. دوران کودکی باید یک دوره امن و شاد باشد، اما این مساله برای میلیون‌ها کودک افغان چنین نیست، اکثراً به‌دلایل خشونت، فقر و عواقب ناگوار، آنان دوران کودکی خود را باید قربانی کنند.»

دفتر حمایت از کودکان خواستار کمک‌های بشردوستانه‌ بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت کودکان در افغانستان شده است. این نهاد به نقل از سازمان ملل متحد گفته که در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۴۳۰ میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان درخواست شده که تنها حدود ۳۰ درصد آن تاکنون فراهم شده است.

دفتر حمایت از کودکان در افغانستان، درگیری‌های مسلحانه را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های عمده فرا روی کودکان یاد کرده می‌گوید که بخش‌های عمده‌ی این کشور به شکل فزاینده‌یی در حال جنگ قرار دارند.

در این گزارش آمده است که بیش از ۱۴ درصد شهروندان افغانستان به اثر درگیرهای مسلحانه آواره شده‌اند و این رقم، ششمین میزان بالا را در میان کشورهای جهان نشان می‌دهد.

دفتر حمایت از کودکان در این گزارش از دولت افغانستان و نهادهای ملی و بین‌المللی خواسته است تا در زمینه‌ی آگاهی‌دهی از حقوق کودکان و حق دسترسی آنان به حقوق‌شان، گام‌های موثر و مناسب‌تری بردارند.

با این‌حال، داکتر سیدعلی‌شاه علوی رییس بخش صحت کودکان در وزارت صحت عامه، می‌گوید که کاهش میزان مرگ و میر کودکان نیازمند کنترول بیماری‌های کشنده است.

مطلب پیشنهادی

از زمان حاکمیت طالبان تاکنون، ۱۲۱هزار کودک برای «نان» فروخته شده‌اند

نگینه نیازمند قریشی گزارش جدید سازمان بین‌الملی حفاظت از کودکان، سیف‌دچلدرن، نشان می‌دهد که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *