یکشنبه , ۳۰ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

سازمان ملل: نه غیرنظامی به شمول چهار کودک در یک حمله هوایی کشته شدند

کودک‌خبر، کابل: هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، از انجام یک حمله هوایی بالای منزل مسکونی یک آموزگار در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا خبر داده می‌گوید که در این حمله نه غیرنظامی به شمول چهار کودک و سه زن زخمی شده‌اند. این سازمان می‌گوید که میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ی این حملات ۵۲ درصد افزایش یافته است.

یوناما با ابراز نگرانی شدید از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان در نتیجه حملات هوایی، می‌گوید که براساس گزارش‌های موثق این سازمان، به تاریخ ۲۲ سپتامبر، سه روز پیش، منزل مسکونی یک آموزگار در ساحه «بدراب» ولسوالی تگاب هدف حمله هوایی قرار گرفته که در نتیجه‌ی آن نه تن از اعضای یک خانواده جان‌های خود را از دست داده‌اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که در این باره منتشر کرده، از عامل این حمله هوایی نام نبرده و نگفته است که این حمله توسط نیروهای امنیتی داخلی و یا خارجی صورت گرفته است. یوناما می‌افزاید: «تمام قربانیان این حمله را اعضای یک خانواده، به شمول پدرکلان و مادر کلان و کودکان بین سنین ۲ تا ۱۲ سال تشکیل می‌دهند. زنان و کودکان شامل پنج تن از شش عضو دیگر این خانواده‌اند که از اثر تخریب شدن منزل‌شان جراحت برداشتند.»

یوناما تاکید کرده که این حمله زمانی صورت گرفته که نیروهای حامی دولت مصروف راه‌اندازی یک عملیات نظامی در برابر افراد طالبان در محل بودند. یوناما می‌افزاید که تاکنون عامل این حمله مشخص نشده است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در بیانیه‌ی خود از تمام طرف‌های درگیر جنگ خواسته تا در حفاظت از غیرنظامیان توجه بیشتری داشته باشند. این سازمان تاکید کرده که تمام گروه‌ها مسوولیت دارند تا براساس قانون بین‌المللی بشردوستانه برای حفاظت از غیرنظامیان تدابیر پیش‌گیرانه داشته باشند. این سازمان در عین‌حال خواستار انجام تحقیقات در این باره شده است.

افزایش ۵۲ درصدی تلفات در حملات هوایی

یوناما در بیانیه خود گفته است که این سازمان در شش ماه نخست سال جاری، ۳۵۳ مورد تلفات غیرنظامیان شامل ۱۴۹ کشته و ۲۰۴ زخمی را در نتیجه‌ی حملات هوایی ثبت کرده است. هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که این رقم افزایش ۵۲ درصدی تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد. یوناما گفته است: «موضوع قابل نگرانی این است که زنان و کودکان بیشتر از نیم قربانیان حملات هوایی را تشکیل می‌دهند.»

این سازمان ۵۲ درصد تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ی حملات هوایی را به نیروهای هوایی افغانستان، ۴۵ درصد دیگر را به نیروهای نظامی بین‌المللی مستقر در کشور و سه درصد را هم به نیروهای طرف‌دار دولت نسبت داده است.

این سازمان تاکید کرده که در نیمه‌ی اول سال جاری میلادی، حدود هفت درصد تلفات غیرنظامیان در منازعات مسلحانه ناشی از حملات هوایی بوده است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، می‌گوید از زمان نشر گزارش شش ماهه حفاظت از غیرنظامیان در سال ۲۰۱۸، این سازمان ارقام روزافزون تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ی حملات هوایی را ثبت کرده است.

 

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …