دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یونیسف: دو میلیون کودک در افغانستان از رشد باز می‌مانند

کودک‌خبر، کابل: صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان، یونیسف، می‌گوید دو میلیون کودک زیر پنج‌ سال در افغانستان، به‌دلیل سوءتغذی و فقر آن‌طوری که لازم است نمی‌توانند رشد کنند.

این سازمان در بیانیه‌ای گفته است که براساس تخمین‌ها، ۶.۳ میلیون نفر شامل ۳.۸ میلیون کودک، در سال جاری نیاز به کمک‌های بشردوستانه فوری دارند. یونیسف تاکید کرده این رقم در مقایسه با سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

شیما سن‌گوپتا نماینده یونیسف در افغانستان، می‌گوید تعذیه مناسب در هزار روز اول، از زمان بارداری تا دور دوم زندگی، بر رشد و سلامت کودکان تاثیر مهم دارد. این مقام یونیسف در نشستی که در بروکسل به منظور بحث در باره‌ برنامه‌ی جهانی سوءتغذی برگزار شده، گفته است: «متاسفانه بسیاری از کودکان به‌دلیل فقر، ناامنی و درگیری، عدم مصوونیت غذایی و پایین بودن سطح آگاهی در باره‌ی شیوه‌های درست تغذیه، از رشد باز می‌مانند و منجر به ابتلای صدها هزار کودک به سوءتغذی حاد می‌شود و تعداد زیاد دیگر را متاثیر می‌سازد.»

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، می‌افزاید که براساس نتیجه‌ی یک تحقیق در سراسر افغانستان، کودکان در ۲۲ ولایت بیشتر آسیب‌پذیر هستند. این سازمان تاکید کرده که براساس این یافته‌ها، سوءتغذی کودکان در سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته است.

یونیسف در عین‌‌حال، از اجرای برخی اقدامات مناسب توسط دولت افغانستان در زمینه‌ی صحت طفل و مادر خبر داده است و می‌گوید که میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال طی چهارده سال اخیر، به پنجاه مورد از هر یک‌هزار ولادت رسیده است. این سازمان تاکید کرده درصدی کودکانی که کم‌تر رشد دارند نیز، پایین آمده است. به گفته‌ یونیسف، این درصدی از چهل درصد در سال ۲۰۱۳، به ۳۷ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده بود.

یونیسف در اخیر ماه ثور امسال نیز اعلام کرده بود که ادامه‌ی درگیری‌ها، عدم دسترسی مردم به خدمات اساسی و حوادث طبیعی منجر به گسترش موارد سوءتغذی در میان کودکان زیر پنج‌ سال و مادران شده است. این سازمان تاکید کرده که چهارصد و پنجاه‌هزار زن باردار و شیرده نیز با سوءتغذی حاد مواجه‌اند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در گزارش ماه ثور خود گفت که یافته‌های جدید این سازمان در باره‌ی سوءتغذی نشان می‌دهد که از ۳۴ ولایت، ۲۲ ولایت در معرض گرسنگی بیشتر قرار دارند. این سازمان می‌گوید که نزدیک به هفتاد و پنج درصد از کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوءتغذی حاد، در دوازده ولایت قرار دارند. یونیسف تاکید کرده که برعلاوه‌ی ادامه‌ی جنگ و درگیری، اثرات خشک‌سالی سال گذشته‌ی میلادی برای امسال نیز تاثیرات منفی در قبال خواهد داشت. یونیسف تاکید کرده که کودکان زیر پنج سال و زنان باردار و شیرده در معرض تهدیدهای بیشتر قحطی و گرسنگی قرار دارند.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …