چهارشنبه , ۲۶ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

پنج راه برقراری رابطه‌ی عاطفی با نوزادان و تغذیه با شیر مادر

Written by Shalmali

منبع: Mom Junction

کودک‌خبر، کابل: اولین هفته‌هایی که با نوزاد تازه متولد شده‌ی خود سپری می‌کنید، می‌تواند مانند سوار شدن بر یک ترن هوایی باشد. شما توسط میزان زیادی از احساسات احاطه شده‌اید. مدام در حال تلاش برای یادگیری بیشتر در مورد نوزادتان هستید. در واقع نوزادتان هم هیچ‌وقت از خیره شدن به صورت شما خسته نمی‌شود. این دقیقاً زمانی است که پیوندی احساسی میان شما و فرزندتان شکل می‌گیرد.

ایجاد یک پیوند میان شما و فرزندتان در اوایل زندگی او حیاتی است. پس اهمیتی ندارد که کل روز را برای این کار زمان دارید یا تنها پنج دقیقه زمان خالی برای‌تان مانده است. سعی کنید تا پیوندی قوی و عاشقانه میان خود و فرزند تازه متولد شده‌ی تان برقرار کنید. این پیوند به شما کمک می‌کند تا زمانی که فرزندتان به یک نوجوان سرکش تبدیل شود، بتوانید بهتر با او سروکله بزنید.

البته که شیر دادن به فرزندتان می‌تواند باعث ایجاد یک ارتباط با او شود. اما راه‌های دیگری برای رسیدن به این نتیجه هم وجود دارد که بعضی از آن‌ها بسیار خلاقانه هستند. در ادامه‌ی این مقاله چند مورد از این راهکارها برای شما ارایه شده است.

۱با صدای بلند با نوزاد خود صحبت کنید

البته که نوزاد شما نمی‌تواند به شما پاسخ بدهد؛ اما مشکلی وجود ندارد. این کار باعث شده تا شما کم‌تر احساس تنهایی کنید. مخصوصاً در چند ماه اول، بهترین نتیجه بلند صحبت کردن با فرزندتان افزایش و بهبود مهارت‌های اجتماعی اوست. شما می‌توانید در هر زمانی این کار را انجام دهید، هنگام صبحانه، هنگامی که او را برای نفس تازه کردن به بیرون خانه می‌برید یا هنگامی که می‌خواهید او را بخوابانید. شما هم‌چنین می‌توانید برای او داستان‌های کوتاه بخوانید یا تنها در باره‌ی روزی که گذرانده‌اید با او صحبت کنید. این کار باعث خوشحالی و آرامش شما هم می‌شود.

۲دستان و پاهای کوچک‌شان را به‌دست گیرید

همه شنیده‌ایم که داشتن تماس پوستی نوزاد و مادر می‌تواند نتایج خارق‌العاده‌ای داشته باشد. این کار علاوه بر داشتن تاثیرات مثبتی مانند بهبود تنفس، موجب ایجاد پیوند میان شما و فرزندتان نیز می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند تا روزهای سخت را آسان‌تر پشت سر بگذارید. هم‌چنین انجام این ار بسیار راحت است. تنها زمانی که نوزادتان می‌خواهد برای چرت زدن به خواب برود دست‌ها یا پاهایش را در دست‌تان بگیرید. حتی می‌توانید نوزادتان را در آغوش هم بگیرید تا او آرام بگیرد.

۳با نوزاد خود عکس بگیرید

منظور ما این نیست که هزاران عکس از خود و نوزادتان گرفته و آن‌ها را روی شبکه‌های اجتماعی پخش کنید. اگر احساس خوبی به این کار ندارید، مجبور نیستید آن را انجام دهید. شما می‌توانید تنها عکس‌هایی گرفته تا این لحظه‌ها را که با نوزاد دلبندتان می‌گذرد برای همیشه ثبت کنید. نگاه کردن به این عکس‌ها می‌تواند حال شما را در روزهای سخت بهتر کند. نگاه کردن به این عکس‌ها به همراه فرزندتان می‌تواند خستگی معمول‌تان را که هنگام سروکله زدن با مسوولیت‌های مادرانه‌ی خود به آن دچار می‌شوید، از تن‌تان برهاند. این کار حتی می‌تواند باعث جوان‌سازی شما شود.

۴روزمرگی‌ها را به فرصت‌های ایجاد رابطه و نزدیک شدن تبدیل کنید

باقی مادران به شما خواهند گفت که همیشه چیزی برای شستن وجود دارد. لحاف‌های کثیف یا لباس‌هایی که روی آن‌ها استفراغ شده است. آن‌ها حقیقت را گفته‌اند. قرار است زمان زیادی را در کنار ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن خود بگذرانید. از این زمان استفاده کنید تا کمی با نوزادتان خوش بگذرانید. او را روی چوکی مخصوص‌اش گذاشته و در حالی که با آن چشم‌های درشت و زیبایش به شما نگاه می‌کند، برایش حرف بزنید یا آهنگ بخوانید. به مرور متوجه خواهید شد که این کار تبدیل به یک تجربه‌ی پر معنا و بی‌نظیر شده است.

۵همسر خود را هم در این فعالیت‌ها دخیل سازید

انجام دادن تمام وظایف یک مادر می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. پس با به اشتراک گذاشتن این وظایف با همسرتان، کمی انرژی ِبرای خودتان باقی بگذارید. این یک موقعیت برد برد است. چرا که همسرتان هم با انجام این کا ها بین خود و فرزندش رابطه‌ی برقرار می‌کند. درست است، هر همسری ممکن است مایل به انجام این کار نباشد، اما بهتر است او را از اول در این راه قرار دهید. این کار به نگه داشتن تعادل در رابطه کمک می‌کند، مخصوصاً در دراز مدت تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

امیدورایم این نکته‌ها به شما کمک کرده باشد تا بتوانید پیوند خودتان را با نوزادتان بهتر کنید. پس همه چیز را کنار گذاشته و زمان خوبی را برای گذراندن با فرزندتان اختصاص دهید.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …