دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

یک مقام محلی ایران یک کودک پناهجوی افغان را در قشم بی‌رحمانه شکنجه کرد

گزارش‌ها از ایران از شکنجه وحشیانه‌ی یک کودک شانزده ساله پناهجوی افغانستانی در جزیره قشم ایران حکایت دارد. برخی از این گزارش‌ها حاکیست که این کودک نوجوان در نتیجه‌ی شکنجه جان باخته اما وزارت خارجه افغانستان گفته است که این نوجوان زنده است و به شفاخانه‌ی به بندر عباس منتقل شده است. وزارت خارجه هم‌چنین از بازداشت عاملان این رویداد خبر داده است.

بنا به نوشته وب‌سایت «طلوع» و براساس روایت‌های تصویری موجود از این حادثه، مردی از اهالی روستای «سلخ» در جزیره قشم این نوجوان پناهجو را دستگیر می‌کند و پس از انتقال او به محل سکونت خود، اقدام به شکنجه شدید این نوجوان کرده است.

برخی کاربران در فضای مجازی نوشته‌اند که فرد شکنجه‌گر رییس شورای روستای «سلخ» در قشم بوده است. فرد شکنجه‌گر از لحظات شکنجه کردن این نوجوان فیلم گرفته و آن را در فضای مجازی منتشر کرده است.

بنا به روایت‌هایی که تاکنون از این ماجرای تلخ گزارش شده، این نوجوان افغان به دلیل «متلک‌» گفتن به همسر یکی از ساکنان روستا، توسط عده‌ای مورد شکنجه و ضرب و جرح شدید قرار گرفته است. به گزارش ایندیپنت فارسی در خبرها آمده بود که این نوجوان براثر شدت جراحات جان خود را از دست داده است. هرچند که ارشاد علیجانی، روزنامه‌نگار، در صفحه توییتر خود و به نقل از زنی که مورد متلک‌پراکنی این نوجوان قرار گرفته، نوشته که پسر شانزده ساله اهل افغانستان زنده است.

بیشتر بخوانید:

لت‌وکوب وحشیانه یک کودک‌ خردسال افغانی توسط یک ایرانی در بوشهر ایران

وزارت عدلیه: سال گذشته جسد ۸۷۲ پناهجوی افغان را از ایران تحویل گرفتیم

۲۰هزار پناهجوی افغان در ایران «هر ماه» با خطر اخراج مواجه‌اند

وضعیت کودکانی که به «زور» از ایران اخراج می‌شوند، وخیم است

این روزنامه‌نگار در صفحه توییتر خود نوشت: « من با شوهر خانمی صحبت کردم که مدعی بود این نوجوان مزاحم همسر ایشان شده و روز بعد دیگران او را به جایی برده و لت‌وکوب کرده تا دیگر این کار را تکرار نکنند.»

هم‌چنین این زن ساکن جزیره قشم گفته که این نوجوان اهل افغانستان زنده است و آنها او را به پوسته پولیس محل در روستای «سلخ» در قشم تحویل داده‌اند.

هنوز مقامات پولیس در جزیره قشم هیچ واکنشی به این ماجرا نشان نداده‌اند. هرچند که به نوشته وب‌سایت «طلوع» وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که شکنجه این شهروند اهل افغانستان را بررسی خواهد کرد.

تبعیض، توهین، بدرفتاری و موانع بزرگ مهاجرین افغان برای داشتن حقوق ابتدایی شهروندی در ایران سالیان سال است که معضلات فراوانی را برای این مهاجرین به وجود آورده است. بسیاری از مهاجرین افغان در شهرهای ایران از جانب دیگر شهروندان به رسمیت شناخته نمی‌شوند و مشکلات فراوانی برای تحصیل و اشتغال دارند.

خبرها از برخوردهای توهین‌آمیز و تبعیض آشکار در مواجهه با مهاجران اهل افغانستان بی‌شمار است. در برخی از شهرهای ایران هیچ ابایی از اعلام نفرت و یا برخورد خشن با ساکنان اهل افغانستان در این شهرها وجود ندارد. مکاتب بسیاری در ایران با صراحت از نام‌نویسی کودکان اهل افغانستان امتناع می‌کنند و در برخی دیگر از شهرها این تبعیض در لایه‌های عیان‌تری نیز خودنمایی می‌کند. به عنوان مثال در بعضی از محله‌ها در شهرهای مرکزی ایران دیوارنویسی‌ها و یا حتی تابلوهایی وجود دارد که علناً علیه مهاجرین افغان ساکن این شهرها نفرت‌پراکنی می‌کنند.

بر اساس آخرین آمارموجود جمعیت افغانستانی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند نزدیک به دو میلیون ۴۰۰هزار نفر است. از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر مدارک رسمی اقامت دارند و بقیه هیچ مدرکی قانونی برای اقامت در ایران ندارند. برخی حتی آمار مهاجران افغان در ایران را تا سه میلیون نفر هم اعلام کردند.

سال ۱۳۹۴ دولت ایران اعلام کرد که حضور مهاجران افغان فقط در ۱۴ ولایت ایران مجاز است. یک سال پیش از آن نیز مجلس ایران طرحی را بررسی کرد که برای «لو دادن» افغانستانی‌های بدون مجوز جایزه تعیین می‌کرد. در برخی ولایت‌ها مانند ولایت یزد و اصفهان کمپاین‌هایی مردمی برای ممانعت از ورود مهاجران افغان به این ولایت‌‌ها تشکیل شد.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …