دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تلفات غیرنظامیان به بلندترین سطح رسید؛ کشته و زخمی شدن ۲۴۶۱ کودک در ۹ ماه

کودک‌خبر، کابل: هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، اعلام کرده که رقم تلفات غیرنظامیان از اول جنوری تا اخیر ماه سپتامبر امسال، به «بلندترین سطح» رسیده و چهل‌ویک درصد این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

این سازمان در گزارش ربع‌وار خود گفته است که در ۹ ماه گذشته، هشت‌هزار و ۲۳۹ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند که چهل‌ویک درصد این غیرنظامیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. به گفته این سازمان، در جریان خشونت‌های مسلحانه امسال، دوهزار و ۵۶۳ نفر غیرنظامی کشته و پنج‌هزار و ۶۷۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

یوناما در گزارشی که بعد از ظهر امروز منتشر کرده، می‌گوید که از مجموع غیرنظامیانی که در نه ماه گذشته کشته و زخمی شده‌اند، دوهزار و ۴۶۱ نفرشان را کودکان تشکیل می‌دهند. به گفته‌ی یوناما، در این مدت ۶۳۱ کودک کشته و یک‌هزار و ۸۳۰ کودک دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنین در ۹ اول سال جاری میلادی ۹۲۳ زن نیز در نتیجه‌ی خشونت‌های مسلحانه قربانی شده که از این میان، ۲۶۱ زن کشته و ۶۶۲ زن دیگر زخمی شده‌اند. یوناما در گزارش خود تاکید کرده که ۴۱ درصد تلفات غیرنظامیان را زنان و کودکان تشکیل می‌‌دهند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد، یوناما، می‌گوید این ارقام نشان می‌‌دهد که تلفات غیرنظامیان در افغانستان «به بالاترین سطح» رسیده است. یوناما تاکید کرده که آمار جدید نشان می‌‌دهند که طرف‌های درگیر جنگ باید فوراً در زمینه‌ی حفاظت از غیرنظامیان اقدام کنند.

یوناما در گزارش خود گفته است که آمار جدید هم‌چنین حاکیست که تلفات غیرنظامیان ۴۲ درصد افزایش یافته و این رقم پس از سال ۲۰۱۴، به بالاترین سطح رسیده است. در این گزارش آمده است: «تلفات تایید شده افراد ملکی از اول ماه جولای تا ۳۰ سپتامبر در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۸، چهل‌ودو درصد افزایش یافته است. برعلاوه، از سال ۲۰۰۹ که یوناما به صورت سیستماتیک کار ثبت تلفات افراد ملکی در افغانستان را آغاز نموده، در ماه جولای بلندترین رقم تلفات افراد ملکی در یک ماه را به ثبت رسانده است.»

بیشتر بخوانید:

امیدی به توقف تلفات کودکان وجود دارد؟

یوناما: رقم تلفات کودکان در افغانستان، به بلندترین سطح رسیده است

یوناما: پس از ۲۰۰۹ تلفات کودکان پیوسته در حال افزایش بوده است

هشدار علمای هرات: تلفات کودکان در حال افزایش است

تدامیچی یاماموتو فرستاده‌ی خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان، می‌گوید که سطح بالای ارقام تلفات غیرنظامیان به وضوح نشان می‌دهد که نیاز است تا تمام گروه‌های درگیر در جنگ و خشونت به حفاظت از غیرنظامیان توجه بیشتری داشته باشند و در جریان عملیات‌های جنگی، روش‌های‌شان را مورد بازنگری قرار دهند. او هم‌چنین می‌افزاید: «آسیبی که به افراد ملکی از اثر جنگ در افغانستان وارد شده است، نشان دهنده اهمیت گفتگوهای صلحی است که منجر به آتش بس و یک توافق سیاسی دایمی برای پایان جنگ می‌گردد؛ راه دیگری وجود ندارد.» وی تاکید می‌کند: «تلفات غیرنظامیان به هیچ وجه قابل قبول نیست، مخصوصاً در شرایطی که باور شایع این است که برای جنگ در افغانستان، هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.»

با این‌حال، یوناما می‌گوید که میزان تلفات غیرنظامیان در شش ماه اول امسال از سوی‌ گروه‌های تروریستی کاهش یافته بود، اما گزارش جدید نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان دوباره توسط این گروه‌ها افزایش یافته است. این سازمان گفته است که استفاده «ترکیبی از مواد تعبیه شده انفجاری انتحاری و غیرانتحاری»، عامل اصلی تلفات غیرنظامیان بوده و عامل ۴۲ درصد تلفات بوده است. درگیری‌های زمینی دومین عامل تلفات غیرنظامیان بوده و نزدیک به ۲۹ درصد غیرنظامیان در نتیجه این درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند. هم‌چنین حملات هوایی نیز عامل ۱۱ درصد تلفات غیرنظامیان خوانده شده است.

یوناما می‌گوید که ۶۲درصد تلفات غیرنظامیان به گروه‌های مسلح مخالف و ۲۶ درصد دیگر هم به نیروهای طرف‌دار دولت نسبت داده شده است.

با این‌حال، مقام‌های سازمان ملل متحد در افغانستان، آمار تلفات غیرنظامیان را «وحشت‌ناک» توصیف کرده می‌گویند که درگیری‌ها بیشتر روی غیرنظامیان تاثیر می‌گذارد. فیونا فریزر رییس بخش حقوق بشر یوناما می‌گوید: «تاثیر جنگ افغانستان بر افراد ملکی وحشتناک است، هر رقم تایید شده یک انسان است، خویشاوند، مادر، پدر، دختر و پسر کسی است.» وی می‌افزاید: «ملل متحد به کار دادخواهی‌اش با تمام گروه‌های درگیر در جنگ تا زمانی که ارقام کشته و زخمی شدگان افراد ملکی به صفر برسد، ادامه خواهد داد.»

این سازمان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته تا در حفاظت از جان غیرنظامیان و قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی پابند باشند و برای کاهش تلفات غیرنظامیان گام‌های موثری بردارند.

 

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …