دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تلفات کودکان بیش از ۲۶درصد در نیمه‌ی نخست امسال افزایش داشته‌ است

کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با ارایه‌ی گزارش جدیدی از میزان تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی، می‌گوید که همزمان با ادامه‌ی گفتگوهای صلح میان گروه طالبان و ایالات متحده امریکا، میزان تلفات غیرنظامیان به ویژه کودکان افزایش بی‌سابقه داشته است. گزارش این کمیسیون حاکیست که میزان تلفات کودکان در شش ماه اول در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، بیش از ۲۶ درصد افزایش یافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر کرد، نیمه‌ی نخست سال ۱۳۸۹ خورشیدی را به‌نام «خونین‌ترین ماه‌ها» برای غیرنظامیان یاد کرده می‌گوید که در شش ماه اول امسال ۶هزار و ۴۸۷ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند. براساس این گزارش، در شش ماه اول امسال، یک‌هزار و ۶۱۱ غیرنظامی کشته و چهارهزار و ۸۷۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که مجموع تلفات غیرنظامیان در نیمه‌ی نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، بیش از هشت درصد افزایش یافته است. در گزارش این کمیسیون آمده است: «این رقم، در مقایسه به شش ماه نخست سال ۱۳۹۷، افزایش ۸.۳۶ درصدی را نشان می­دهد، طوری‌که در شش ماه اول سال ۱۳۹۷، در مجموع ۵۹۸۶ تن کشته و زخمی در کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت گردیده بود که از جمله ۱۴۹۶ تن کشته و ۲۹۹۲تن زخمی به ثبت رسیده بود.»

تلفات بی‌سابقه کودکان

کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش خود گفته است که در شش ماه نخست امسال، یک‌هزار و ۶۳۴ کودک در نتیجه‌ی منازعات مسلحانه میان نیروهای امنیتی و گروه‌های تروریستی کشته و زخمی شده‌اند و این رقم ۲۶.۴۷ درصد افزایش در مقایسه با دوره‌ی مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. این کمیسیون آماری در باره‌ی این که چه تعداد از کودکان کشته و چه تعداد دیگر زخمی شده‌اند، جزییات بیشتری ارایه نکرده است. اما این کمیسیون گفته که مجموع تلفات کودکان در شش ماه اول سال گذشته‌ی خورشیدی به یک‌هزار و ۲۹۲ کودک رسیده بود.

بیشتر بخوانید:

تلفات غیرنظامیان به بلندترین سطح رسید؛ کشته و زخمی شدن ۲۴۶۱ کودک در ۹ ماه

یوناما: رقم تلفات کودکان در افغانستان، به بلندترین سطح رسیده است

یوناما: پس از ۲۰۰۹ تلفات کودکان پیوسته در حال افزایش بوده است

این گزارش حاکیست که میزان تلفات زنان نیز بیش از شانزده درصد افزایش یافته است. به گفته‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر، در نیمه‌ی نخست امسال، ۵۷۸ زن کشته و زخمی شده‌اند. این درحالیست که این رقم در دوره مشابه در سال گذشته، به ۴۹۳ زن رسیده بود.

طالبان عامل اصلی کشتار غیرنظامیان

کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرده که همزمان با ادامه‌ی گفتگوهای صلح میان گروه طالبان و ایالات متحده امریکا، کشتار غیرنظامیان نیز شدت بیشتری به‌خود گرفت. به گفته‌ی این کمیسیون، با این ادامه‌ی گفتگوها، طرف‌های درگیر با افزایش حملات بر همدیگر، میزان تلفات غیرنظامیان را نیز افزایش دادند. براساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر، گروه تروریستی طالبان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست امسال شناخته شده است. این کمیسیون گفته که عامل ۷۵ درصد تلفات غیرنظامیان طالبان شناخته شده است. در گزارش کمیسیون حقوق بشر آمده است: «از مجموع تلفات افراد ملکی در شش ماه اول سال ۱۳۹۸خورشیدی، ۷۵درصد آن توسط گروه طالبان، ۳ درصد توسط گروه داعش، ۱۱ درصد توسط نیروهای حامی دولت صورت گرفته است و عامل ۱۰ درصد تلفات ملکی نامعلوم بوده و رقم باقی‌مانده تلفات را فیر راکت‌های نیروهای پاکستانی در ولایت کنر، تشکیل می­دهد.» در این گزارش آمده است که چهار هزار و ۸۷۸ غیرنظامی شامل یک‌هزار و پنجاه‌ویک کشته و سه‌هزار و ۸۲۷ زخمی، توسط گروه تروریستی طالبان قربانی شده‌اند. هم‌چنین در نتیجه‌ی فعالیت‌های گروه تروریستی داعش نیز ۱۱۴ غیرنظامی کشته و ۶۷ تن دیگر در شش ماه اول سال زخمی شده‌اند. فعالیت نیروهای امنیتی نیز منجر به کشته شدن ۳۱۰ غیرنظامی و زخمی شدن ۴۰۱ تن دیگر شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که حملات پیچیده و مسلحانه‌ی انتحاری، ماین‌های کنار جاده، جنگ‌های زمینی، ترور، حملات راکتی، حملات هوایی و عملیات نظامی شبانه، به عنوان تکتیک‌های جنگی در منازعات استفاده شده و تلفات گسترده‌ی غیرنظامی را به بار آورده است.

با این‌حال، کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که افزایش تلفات غیرنظامیان نشان می‌دهد که طرف‌‌های درگیر جنگ به موازین حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی و حقوق بشر توجهی نداشته و در جریان جنگ از روش‌هایی کار گرفته‌اند که منجر به وارد شدن تلفات به غیرنظامیان می‌شود.

چهار روز پیش، هیات معاونت سازمان ملل متحد نیز از افزایش بی‌سابقه‌ تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه سال ۲۰۱۹ خبر داده بود. براساس گزارش یوناما، در ۹ ماه گذشته هشت‌هزار و ۲۳۹ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند که چهل‌ویک درصد این غیرنظامیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. به گفته این سازمان، در جریان خشونت‌های مسلحانه امسال، دوهزار و ۵۶۳ نفر غیرنظامی کشته و پنج‌هزار و ۶۷۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند. در این گزارش آمده بود که دوهزار و ۴۶۱ کودک در ۹ ماه سال ۲۰۱۹ قربانی شده که ۶۳۱ کودک کشته و یک‌هزار و ۸۳۰ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

 

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …