دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

در دو ساله گذشته ۱۹ کودک برای همیشه فلج شده‌اند

کودک‌خبر، کابل: نهادهای صحی از وجود چالش‌های جدی در راستای محوی کامل ویروس پولیو یا بیماری فلج کودکان در افغانستان خبر داده می‌گویند که طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، نوزده کودک در کشور به‌دلیل ابتلا به ویروس پولیو برای همیشه فلج شده‌اند.

براساس آماری که وزارت صحت عامه اعلام کرده، هشت‌ کودک در ولایت ارزگان، پنج کودک در ولایت هلمند، سه کودک در ولایت قندهار، یک کودک در ولایت پکتیکا، یک کودک در ولایت کنر و هم‌چنین یک کودک هم در ولایت شرقی ننگرهار طی دو سال گذشته برای همیشه فلج شده‌اند.

دکتر ماموسی زیور معین مالی و اداری وزارت صحت عامه، می‌گوید که برای محو پولیو در افغانستان کارهای زیادی شده، اما باآنهم این کشور با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه است. خانم زیور که امروز در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی مبارزه با فلج کودکان صحبت می‌کرد، گفت: «ما تعداد زیادی از کارکنان صحی داریم که تمام کار و وقت خود را برای محو پولیو و نجات کودکان از فلج دایمی اختصاص داده‌اند و حتی برخی اوقات زندگی خود را نیز به خطر مواجه ساخته‌اند. با وصف پشرفت‌های مهم، ما با چالش‌های جدی در جهت محو کامل مرض فلج کودکان در افغانستان مواجه هستیم. اکثر مناطق افغانستان از ویروس وحشی پولیو عاری گردیده است و این مرض تنها در برخی مناطق و ولسوالی‌های محدود افغانستان باقی مانده که چالش‌های اساسی را در خصوص رسیدگی مداوم به تمام کودکان را در پی داشته است.»
وزارت صحت عامه می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۱۸ تاکنون، ۱۱۴میلیون دوز واکسین خوراکی در جریان کمپاین‌های محو پولیو بالای کودکان در افغاسنتان تطبیق شده است. این وزارت تاکید دارد که باوجود آن، ویروس پولیو هنوزهم در سه ولایت‌ جنوبی قندهار، هلمند و ارزگان و دو ولایت شرقی ننگرهار و کنر در حال گردش است.

بیشتر بخوانید:

هشت‌ونیم میلیون کودک زیر پنج سال واکسین می‌شوند

واکسین کودکان را در برابر بیش از ده نوع بیماری کشنده معافیت می‌بخشد

با برداشت‌های نادرست از واکسین، کودکان‌مان را معیوب نسازیم

چرا طالبان از کمپاین واکسین پولیو می‌ترسند و مانع اجرای آن می‌شوند؟

در همین‌حال، دکتر لورانس نماینده صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان، یونیسف، می‌گوید براساس برنامه‌ و راهبردی که توسط این سازمان ساخته شده، انتظار می‌رود ویروس پولیو یا فلج کودکان در افغانستان طی یک دوره سه الی چهار ساله از بین برود. این مقام یونیسف گفت: «ما برنامه‌های راهبردی خود را بگونه‌ی عیار ساختیم که امید است پولیو در یک دوره سه الی چهارساله محو گردد. افغانستان و پاکستان تنها دو کشور جهان اند که واقعات مثبت پولیو از آن گزارش می‌شود و ما باید سهم خود را در زمینه داشته باشیم و وظیفه خود را به اتمام برسانیم.»

هم‌چنین داکتر زبیر از نمایندگان سازمان صحی جهان در افغانستان، از افزایش تعهدات این سازمان برای محو پولیو در افغانستان خبر داده می‌گوید: « ما قبلاً با هم‌كاری نزدیك با همه شرکایی خود برای تطبیق راهبردی تقویت پوشش معافیت‌دهی و نظارت، بر چنین چالش‌هایی غلبه کرده‌ایم و مجدداً آن را با تعهد و اشتیاق بالاتر برای از بین بردن فلج کودکان انجام می‌دهیم.»

وزارت صحت عامه یک هفته قبل با راه‌اندازی یک کمپاین گسترده در کشور، اعلام کرد که ۸.۵ میلیون کودک زیر پنج سال را تحت پوشش برنامه واکسیناسیون قرار می‌دهد، اما اکنون می‌گوید که نتوانسته تمام این کودکان را تحت پوشش قرار دهد. مشکلات امنیتی، رفت و برگشت بیش از حد مردم در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان و عدم دسترسی باعث شده تا تعداد زیادی از کودکان از این دور واکسین نیز محروم شوند.

وزارت صحت عامه تاکید کرده که باوجود آن نیز واکسیناتوران تلاش می‌کنند تا کودکان بازمانده را از طریق برنامه پیگیری واکسیناسیون، شناسایی و واکسین نمایند.

مطلب پیشنهادی

نوزادانی که با «دُم» به دنیا می‌آیند؛ عضو بجامانده از اجداد انسان‌ها یا نقص مادرزادی؟

برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دُم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ …