دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

تجاوز جنسی بر کودکان دانش‌آموز در لوگر؛ تراژیدی سال یا سوژه‌ی طنز روز

ستاره حسینی

ادعای بدرفتاری جنسی با ۵۴۶ کودک دانش‌آموز در ولایت لوگر، به بحث مهمی در فضای مجازهای مبدیل شده است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، از قضیه به عنوان «تراژیدی سال» نام برده و شماری هم این مساله را به تمسخر گرفته‌اند.

نازیلا نجوا از کاربران فیسبوک، با بیان این که «به صدها کودک آن‌هم در یک محیط آموزشی تجاوز کرده‌اند»، از آن به عنوان تراژی سال و فاجعه نام برده است. او از کسانی که بحث بدرفتاری جنسی با کودکان دانش‌آموز را به تمسخر گرفته‌اند، انتقاد کرده در فیسبوک خود می‌نویسد: «نمی‌دانم کجای این فاجعه برای‌تان جالب است که باعث شگفتن هورمون‌های مسخره‌سازی‌تان شده؟ یعنی تا این حد مریض‌ هستید؟»

عطیه مهربان از فعالان اجتماعی نیز، در صفحه فیسبوک خود به قضیه تجاوزجنسی برکودکان دانش‌آموز در ولایت لوگر پرداخته می‌نویسد: اگر امروز در مدرسه و مکتب بر کودکان‌مان تجاوز می‌شود، در دفتر کاری به زنان پیشنهاد سکس در بدل ارتقا داده می‌شود، در ورزش به دختران‌مان تجاوز می‌شود و برای رسیدنِ یک جمعی به حوران بهشتی روزانه گروه گروه انسان کشته می‌شوند و جمعی دیگر تا رسیدن به حوران بهشتی به کودک، به جوان و حتی به حیوان رحم نمی‌کنند، قضاوتش به تاریخ نمی‌ماند و همین امروز دنیا در مورد مان قضاوت می‌کند.»

عطیه مهربان از کسانی که برملا ساختن قضیه تجاوز جنسی برکودکان دانش‌آموز را مورد نکوهش قرار داده‌‌اند نیز، انتقاد کرده می‌‌افزاید: «اگر {درباره} جنگ و صلح را “خارجی‌ها” تصمیم می‌گیرند این مورد را چی؟ واقعن کدام روس به ملای مدرسه دوای تقویت جنسی داده بود تا بر بیشتر از سی کودک تجاوز کند؟ کدام امریکایی مجبورتان‌کرده بود به حیوانات تجاوز کنید؟ کدام انگلیس به جایی رسانیده شما را تا بر کودکان مکتب تجاوز کنید؟
حجم درماندگی، حجم بیچارگی، حجم حماقت‌ و حجم وحشت در این کشور غیرقابل درک است. من واقعن مانده‌ام کجای این وطن را باید عاشقش باشم. خاک که همه کره‌ی زمین است باید یک چیز دیگر ترا به این خاک وابسته نگه‌دارد. حرمت چی مانده است در این کشور؟»

بیشتر بخوانید:

آموزگاران لوگر: کودکان در جنگ استخدام و مورد سوءاستفاده‌ی جنسی قرار می‌گیرند

هم‌چنین ندا کارگر از اعضای گروه گهواره و روزنامه‌نگار، می‌گوید وقتی موضوع تجاوز و آزارهای جنسی در مکتب به بهانه‌ای برای شوخی و مسخره بازی مبدل می‌شود، آدم می‌بیند که انسانیت تا چه حدی سقوط کرده و ارزش‌های اخلاقی تا چه حدی زیر پا شده است. خانم کارگر تاکید می‌کند که چطور ممکن است که آدم به موضوع تجاوز به بچه‌های مکتب بخندد. او می‌‌نویسد تنها کاری که فعلاً از دست‌اش می‌برآید این است که چنین آدم‌هایی را از فهرست دوستانش حذف کند.

عزیز رسا کاظم‌پور دیگر کاربر فیسبوک، می‌گوید هرگاه کسی قادر نیست تا مرحمی بر زخم قربانیان تجاوز جنسی در لوگر بگذارد، حداقل تمسخرهم نکنند و میزان پستی افکار خود را به نمایش نگذارند. او در صفحه فیسبوک خود می‌نویسد: «اگر با قربانیان همدلی نمی‌کنیم بر زخم‌های شان نمک هم نپاشیم. هیچ می‌دانید که چند کودک که مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند توسط خانواده‌های شان کشته شدند؟ کودکانی که شاید حتی یک درصد هم مقصر نبودند. قصدم نه نصیحت است و نه هم تدریس اخلاق، فقط کافیست برای یک لحظه فکر کنید یکی از آن قربانیان که مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند، برادر و یا پسر یکی از ما و شما باشد. آنگاه واکنش ما چه خواهد بود؟»

در همین‌حال، فردوس کاوش مدیر مسوول روزنامه ۸صبح، می‌گوید که فرزند کلان کردن در این کشور دشوار شده است. آقای کاوش در فیسبوک خود نوشته است: «مردم با خون دل اولاد کلان می‌کنند که در انتحاری پرپر شود یا در مکتب مورد تجاوز قرار گیرد. هیچ چتر محافظتی وجود ندارد که از زنده‌گی، مصوونیت و عزت اولاد مردم حراست کند. سی میلیون انسان به امان خدا رها شده‌اند و از دست هیچ کس کاری ساخته نیست.»

همین‌طور نوروز رجا از خبرنگاران تحقیقی هم نوشته که کسی اگر کودک خود را به مکتب بفرستد، توسط معلم و اگر به مسجد بفرستد توسط ملا مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد. آقای رجا در کامنتی زیر پست فردوس کاوش نوشته است:‌ «مردم اگر اطفال خود را در مکتب روان کند توسط معلم مورد تجاوز قرار بگیرد، اگر در مسجد بفرستد توسط ملا مورد تجاوز قرار می‌گیرد، وقتی کلان شد در دانشگاه روان کند توسط استادان اگر کارش در پولیس گیر باشد توسط دگروال، اگر ورزش کنند توسط رییس فدراسیون، اگر در ارگ رود توسط مشاورین مورد تجاوز قرار گیرد، اگر استخاره کند توسط ملا لندی و اگر ریش سفید قوم شود توسط رهبران حکومت مورد تجاوز قرار گیرند. این است روزگار این مردم، آخر کجا شوند؟»

نیلوفر مرادی دیگر کاربر فیسبوک، از این که مردم در قبال چنین مسایلی بی‌تفاوت هستند، انتقاد کرده است. خانم مرادی می‌نویسد: «از قضیه فحشا در ارگ دیر زمانی نگذشته است که قضیه خرید و فروش زنان زندانی به گوش می‌رسد، پنج صد کودک مورد تجاوز قرار گرفته و ما از گاردین خبر می‌شویم. مثلی که آب از آب تکان نخورده است.»

روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه در گزارشی از بدرفتاری جنسی علیه ۵۴۶ کودک در شش مکتب ولایت لوگر خبر داد. براساس این گزارش، پنج تن از این کودکان قربانی توسط خانواده‌های‌شان به قتل رسیده و بیست‌ خانواده‌ی دیگر مربوط به کودکان قربانی، از محل‌شان کوچ کرده‌اند.

به‌دنبال انتشار این گزارش، وزارت معارف هرچند موضوعات مطرح شده در این گزارش را رد یا تایید نکرده، اما گفته هیاتی را برای بررسی این قضیه توظیف کرده است. هم‌چنین اعضای مجلس نمایندگان نیز هیاتی را در این زمینه توظیف کرده است.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …