دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

کمیسیون حقوق بشر: گزارش بدرفتاری جنسی با کودکان دانش‌آموز تکان‌دهنده است

کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر، استفاده‌ی جنسی از کودکان را خلاف آموزه‌های دینی، کرامت انسانی و نقص صریح حقوق بشر توصیف کرده و گزارشی مبنی‌بر بدرفتاری با ۵۴۶ کودک دانش‌آموز در برخی از مکاتب ولایت لوگر را تکان‌دهنده خوانده است.

این کمیسیون در بیانیه‌ای می‌گوید که برمبنای کنوانسیون حقوق کودک و سایر معیار‌های بین‌المللی حقوق بشر، حکومت‌ها با تکیه بر تمام امکانات قانونی، اداری، اجتماعی و آموزشی مکلف به حمایت کودکان در برابر هر‌گونه رفتار سهل‌انگارانه، سوء‌استفاده جنسی و تجاوز جسمی یا روانی‌اند.

کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده که باوجودی تلاش‌های چند ساله‌ی این کمیسیون به منظور جرم‌انگاری بچه‌بازی و استفاده‌ی جنسی از کودکان، تحقیقات نشان می‌دهد ک هنوزهم مورادی از بدرفتاری جنسی علیه کودکان به ویژه کودکان پسر در ولایت‌های مختلف کشور وجود دارد.

کمیسیون حقوق بشر با اشاره به گزارش گاردین در باره‌ی بدرفتاری با کودکان دانش‌آموز در مکاتب ولایت لوگر، افزوده است: «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از وزارت معارف کشور که مهد آموزش و پرورش کودکان کشور به شمار می‌رود، خواهان بررسی جدی این موضوع شده و از نهاد‌های عدلی و قضایی می‌خواهد تا تحقیقات لازم را در زمینه حقیقت‌یابی و مستند‌سازی قضایای آزار واذیت جنسی کودکان انجام داده و متهمان قضایای استفاده جنسی و پورنوگرافی کودکان را مورد تعقیب عدلی قرار دهند.»

این کمیسیون هم‌چنین از مسوولان دولتی خواسته تا با عبور از زبان تهدید و ارعاب، نقش مهم و سازنده‌‌ی‌شان را به منظور حل این ناهنجاری‌ و معضل بزرگ ایفا کنند. این نهاد از نهادهای امنیتی نیز درخواست کرده تا امنیت و مصونیت مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی را که با هدف مستند‌سازی قضایای نقض حقوق بشر فعالیت می‌کنند، تأمین کنند.

درخواست برای انجام تحقیق همه‌جانبه از سوی کمیسیون حقوق بشر در حالی مطرح می‌شود که محمدانور اسحاق‌زی والی لوگر، روز گذشته در دیدار با سرپرست وزارت معارف، پیش از انجام تحقیقاتی در این زمینه، بدرفتاری جنسی با کودکان دانش‌آموز در این ولایت را رد کرده بود. اما وزارت معارف گزارش گاردین در باره بدرفتاری جنسی با کودکان دانش‌آموز را رد یا تایید نکرده و گفته هیاتی به منظور بررسی این قضیه به لوگر فرستاده است. هیات وزارت معارف روز گذشته به لوگر رفته است.

برخی از اعضای مجلس نمایندگان نیز در قبال این مساله واکنش تندی نشان داده و هیاتی را به منظور رسیدگی و بررسی موضوع بدرفتاری جنسی با کودکان دانش‌آموز در ولایت لوگر توضیف کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه گذشته، روزنامه بریتانیایی گاردین، از بدرفتاری جنسی با ۵۴۶ کودک دانش‌آموز در شش باب مکتب ولایت لوگر خبر داد. براساس این گزارش، کودکان قربانی از سوی حلقات خاصی از قبیل دانش‌آموزان بزرگ‌ سال، آموزگاران و زورمندان مورد بدرفتاری جنسی قرار گرفته‌اند. هم‌چنین این گزارش حاکیست زمانی که خانواده چند کودک قربانی از این قضیه آگاه شده‌‌اند، کودکان‌شان را به قتل رسانده و چند خانواده‌ی دیگر نیز به‌دلیل ترس از آبروریزی محل خود را ترک کرده‌اند.

درز بدرفتاری جنسی با کودکان دانش‌آموز، طی چند روز اخیر واکنش‌های گسترده‌ی را در شبکه‌های اجتماعی در قبال داشته است. برخی از شهروندان از حادثه به عنوان هولناک‌ترین حادثه سال یاد کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …