دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

خدیجه سه‌ساله، چگونه در شفاخانه‌ اتاترک از گرسنگی و عفونت جان باخت؟

عکس تزءینی است

کودک‌خبر، کابل: مادری دخترش را به آغوش می‌گیرد و به بهانه‌ی دوا و درمان، به شفاخانه‌ی ملی اتاترک در کابل می‌آورد. این مادر پس از سه روز دو و درمان دختر خردسالش، او را در شفاخانه به حالت خودش می‌گذارد و ترک می‌کند.

خدیجه سه ساله بود و از معلولیت ذهنی رنج می‌برد. داکتران و کارمندان شفاخانه‌ی اتاترک متوجه می‌شوند که مادر خدیجه او را تنها گذاشته و ترک کرده است. آنان در جستجو می‌شوند تا نزدیکان این کودک سه ساله و دارای معلولیت ذهنی را پیدا کنند، اما موفق نمی‌شوند و سپس طی یک استعلام رسمی به وزارت کار و امور اجتماعی، ریاست پرورشگاه‌ها و حوزه سوم پولیست را از رها شدن این کودک به شفاخانه، به صورت رسمی آگاه می‌سازند.

دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز در آخرین روزهای زندگی خدیجه، از قضیه آگاه می‌شود و برای نجات جان این کودک، با رییس «محافظت کودکان در معرض خطر» و همین‌طور با مسوول «سیزده شبکه‌ عملکرد محافظت کودکان» ولایت کابل در تماس می‌شود و موضوع رها شدن یک کودکی دارای معلولیت ذهنی را با آنان شریک می‌سازد تا مکانی برای نگهداری و مراقبت از این کودک پیدا کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر، در گزارشی با بررسی وضعیت حقوق بشری کودکانِ دارای معلولیت ذهنی در هفت ولایت و بیان داستان غم‌انگیز خدیجه سه ساله، می‌گوید که به‌دلیل نبود مرکز مشخصی برای نگهداری کودکان‌ِ دارای معلولیت ذهنی و محدودیت‌های حقوقی و عملی، جایی برای نگهداری و مراقبت از خدیجه پیدا نشد.

با آنکه نهادهای زیاد دولتی و غیردولتی از وضعیت تنهایی و بی‌سرپرستی خدیجه آگاه شده بودند، سرانجام این کودک خردسال و رانده‌شده توسط والدینش، به تاریخ ۲۲ عقرب سال جاری خورشیدی، در شفاخانه جان می‌دهد و سپس با حضور معاون جنایی حوزه سوم پولیس در قبرستان کارته سخی به خاک سپرده می‌شود.

براساس گزارش کمیسیون حقوق بشر، مسوولان شفاخانه‌ی ملی اتاترک، دلیل فوت خدیجه را عفونت و میکروبی شدن و هم‌چنین عدم تغذیه مناسب بیان کرده‌اند. آن طوری حکایت کمیسیون حقوق بشر از داستان غم‌انگیز خدیجه نشان می‌دهد، این کودک به‌دلیل این که پایواز نداشته و مورد مراقبت لازم داکتران شفاخانه اتاترک قرار نگرفته، بدنش عفونت کرده و میکروبی شده است. هم‌چنین گرسنگی و تشنگی نیز به بدتر شدن وضعیت این کودک سه ساله و بی‌سرپرست کمک کرده است.

کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده که داستان اندوهبار و غم‌انگیز زندگی خدیجه، حکایت تلخ و دردناکی از وضعیت تعداد زیادی از کودکان در افغانستان دارد.

 

مطلب پیشنهادی

تغذیه با شیر مادر، خطر چاقی کودکان را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. …