دوشنبه , ۳۱ ثور ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

خانواده ناامن‌ترین جای برای زنان؛ ثبت بیش از دوهزار و هفت‌صد مورد خشونت علیه زنان در هفت ماه

کودک‌خبر، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از ثبت بیش از دو هزار و هفت مورد خشونت علیه زنان در هفت ماه گذشته خبر داده است.

این کمیسیون با انتشار گزارشی در باره‌ی خشونت علیه زنان، افزوده دفاتر ساحوی این کمیسیون در هفت ماه گذشته دوهزار و ۷۶۲ مورد خشونت علیه زنان ثبت کرده‌اند. این رقم در مدت مشابه در سال گذشته، به دوهزار و ۵۳۶ مورد رسیده بود. خشونت‌ها علیه زنان، امسال ۸.۲ درصد افزایش داشته است.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر آمده که زنان با خشونت‌های متعددی مواجه‌اند و در هفت ماه گذشته، بیش از یک‌هزار مورد خشونت روانی و کلامی، ۸۶۱ مورد خشونت فزیکی، ۴۸۵ مورد خشونت اقتصادی، ۱۲۳ مورد خشونت جنسی ثبت شده است. به گفته‌ی کمیسیون حقوق بشر، خشونت‌های جنسی علیه زنان در هفت ماه گذشته ۵ مورد کاهش داشته و سال گذشته در زمان مشابه، به ۱۲۸ مورد رسیده بود.

براساس این گزارش، گسترده‌ترین و رایج‌ترین نوع خشونت علیه زنان، خشونت فزیکی و جسمی به ویژه لت‌وکب است. در هفت ماه گذشته، از ۸۶۱ مورد خشونت فزیکی، ۷۴۴ مورد آن شامل لت‌وکوب زنان می‌شود. خشونت فزیکی، ۲۶درصد از مجموع خشونت‌ها علیه زنان را تشکیل می‌دهد. خشونت فزیکی که قتل و زخمی شدن زنان نیز شامل آن می‌شود، در هفت ماه گذشته ۴۱ مورد افزایش یافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که در هفت ماه گذشته در نتیجه‌ی این خشونت‌ها، ۳۰ مورد قتل زنان، ۷۱ تن زخمی، ۷ مورد آتش‌ زدن، ۸مورد کار اجباری، یک مورد قطع اعضای بدن به ثبت رسیده است.

کمیسیون حقوق بشر، از خشونت‌ جنسی نیز به عنوان عمده‌ترین و جدی‌ترین مشکل زنان در افغانستان یاد کرده می‌گوید که زنان و دختران زیادی هرسال قربانی این جنایت می‌شوند. این کمیسیون گفته که خشونت جنسی در افغانستان تابو است و از همین‌رو تلاش می‌شود از این نوع خشونت کتمان شود و بسیاری از موارد آن گزارش نمی‌شود. کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده که در هفت ماه گذشته ۱۲۳ مورد خشونت جنسی ثبت شده و تنها پنج مورد کاهش در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

کمیسیون حقوق بشر در گزارش خود گفته است: «خشونت جنسی با شیوه‌هایی متفاوت صورت می‌گیرد؛ مانند تجاوز جنسی، روابط نامعمول جنسی، توهین و تحقیر جنسی، سقط جنین اجباری و دیگر ‌موارد. از میان تمام آمار خشونت جنسی، تجاوز جنسی که شنیع‌ترین نوع خشونت جنسی است در حدود ۲۴ مورد، رابطه نا‌مشروع شوهر با دیگران نیز در حدود ۲۴ مورد، آزار و اذیت جنسی در حدود ۳۰ مورد، سقط جنین اجباری در حدود ۷ مورد، اجبار به روابط زن و شوهر‌داری در حدود ۱۵ مورد و در حدود ۲۳ موارد شامل اجبار به فحشا و لواط است که در بانک اطلاعات کمیسیون به ثبت رسیده است.»

خشونت‌های اقتصادی، کلامی و روانی و نوع دیگر خشونت‌ها علیه زنان، از مواردی است که در دفاتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر به ثبت رسیده است.

خانواده، ناامن‌ترین جای برای زنان در افغانستان

با این‌حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که خشونت با زنان، پیامدهای ناگوار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را بر زندگی زنان افغانستان ‌به همراه دارد. به گفته این کمیسیون، گزارش نشان می‌دهد که اعمال خشونت با زنان در ۸.۲ درصد مشکلات روانی و روحی، در ۳۷.۱درصد بی‌سرنوشتی، در ۱.۷ درصد اقدام به خود‌سوزی، در یک درصد اقدام به خود‌کشی، در یک درصد‌ ترک تحصیل، در ۶.۵ درصد ترک منزل، در یک درصد ترک وظیفه، در ۱۴.۴ درصد تقاضای تفریق، در یک درصد حاملگی بر اثر تجاوز و باقی رقم یاشده را مواردی مانند رو آوردن به فحشا، ابتلا به امراض جنسی، معلولیت اعضای بدن و غیره‌ تشکیل می‌دهد.

کمیسیون می‌افزاید که خشونت در درون خانواده‌ رایج‌ترین ‌نوع خشونت با زنان است. از مجموع آمار هفت‌ماهه سال ‌جاری، ۹۷ درصد خشونت‌ها علیه زنان در خانواده صورت گرفته است. به گفته‌ی کمیسیون حقوق بشر، این رقم نشان می‌دهد که محیط خانه ناامن‌ترین جای برای زنان در افغانستان به حساب می‌آید.

با این حال، کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که پیروی مردم از عنعنات ناپسند، نبود امنیت، حاکمیت ضعیف دولت و قانون، عدم برخورد قاطع با مجرمان و استمرار فرهنگ معافیت، فساد اداری، سوءاستفاده از موقف وظیفوی و چندین مورد دیگر از عوامل خشونت علیه زنان است.

مطلب پیشنهادی

یک کودک ۱۰ ساله در نیمروز پس از تجاوز توسط «سیم» خفه شد

منابع محلی در ولایت نیمروز، گفته که یک دختر ۱۰ ساله در این ولایت پس …